Το πρώτο εξάμηνο του 2021 θα εκκινήσει ο διαγωνισμός για την νέα περίοδο παραχώρησης της Αττικής Οδού από το ΤΑΙΠΕΔ. Αυτό προβλέπει το επικαιροποιημένο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Αξιοποίησης (Asset Development Plan-ADP) του Ταμείου, το οποίο στις 9 Σεπτεμβρίου εγκρίθηκε από το Κυβερνητικό Συμβούλιο Οικονομικής Πολιτικής (ΚΥΣΟΙΠ).
Σύμφωνα με το δημοσιευμένο ΑDP του ΤΑΙΠΕΔ, τα επόμενα βήματα είναι η πρόσληψη χρηματοοικονομικών, τεχνικών και νομικών συμβούλων για το σχεδιασμό και την υλοποίηση του διαγωνισμού για την αξιοποίηση του εν λόγω περιουσιακού στοιχείου.
Και αν η Αττική Οδός είναι η… νέα είσοδος στο ADP του ΤΑΙΠΕΔ, ενδιαφέρον υπάρχει για την εξέλιξη και άλλων διαγωνισμών για σημαντικά έργα υποδομών που βρίσκονται στο χαρτοφυλάκιο του Ταμείου. Η Εγνατία Οδός για παράδειγμα, εξακολουθεί να έχει τα περισσότερα… ανοικτά θέματα.
Σύμφωνα με παρατηρητές της αγοράς και της εξέλιξης του προγράμματος ιδιωτικοποιήσεων, από το νέο ADP διαφαίνεται ξεκάθαρα ότι όλο αυτό το διάστημα δεν έχει σταματήσει ούτε η ωρίμανση περιουσιακών στοιχείων ούτε η προετοιμασία και η υλοποίηση των διαγωνισμών όπου είναι εφικτό και προσοδοφόρο.
Είναι χαρακτηριστικό ότι όσοι διαγωνισμοί είναι σε εξέλιξη και αφορούν σε περιουσιακά στοιχεία που έχουν περιορισμένη επίπτωση από τον COVID-19 (όπως η ΔΕΠΑ Εμπορίας και η ΔΕΠΑ Υποδομών), έχουν προσελκύσει σημαντικούς επενδυτές, ενώ για όσα asset έχουν επηρεαστεί από την υγειονομική κρίση, οι εξελίξεις μετατίθενται για το 2021 για να υπάρχει το αντίστοιχο επενδυτικό ενδιαφέρον και να είναι πιο φιλικό το οικονομικό κλίμα και οι συνθήκες στην αγορά και ιδιαίτερα του τουρισμού.
Η Εγνατία Οδός
Ενδεικτικά, η νέα ημερομηνία κατάθεσης δεσμευτικών προσφορών για την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού μετατέθηκε από τον Οκτώβριο για τις 11 Δεκεμβρίου 2020, κυρίως λόγω της πανδημίας του κορωνοϊού που έχει φέρει ένα σχετικό πάγωμα στις επενδυτικές κινήσεις πολλών ομίλων.
Το ΤΑΙΠΕΔ αυτή την εποχή προχωρά στην προετοιμασία και αποστολή αναθεωρημένου σχεδίου Σύμβασης Παραχώρησης στους Προεπιλεγέντες Επενδυτές. Ωστόσο, εκκρεμούν μια σειρά υποχρεώσεων από το ελληνικό δημόσιο και την εταιρεία:
Από το Ελληνικό Δημόσιο:
1. Η Διοικητική Αρχή Σηράγγων πρέπει να προχωρήσει αμελλητί στην αδειοδότηση του συνόλου των σηράγγων (απεριόριστη ή εκτός επικίνδυνων φορτίων κατά περίπτωση).
2. Έκδοση Αποφάσεων έγκρισης περιβαλλοντικών όρων για ορισμένα σημεία του Αυτοκινητόδρομου, οι οποίες έχουν λήξει ή αναμένεται να λήξουν. Η Εγνατία Οδός Α.Ε. υποβάλει τις σχετικές αιτήσεις και μελέτες στη ΔΙΠΑ (Διεύθυνση Περιβαλλοντικής Αδειοδότησης του ΥΠΕ). Η ΔΙΠΑ πρέπει να προβεί στην έκδοση νέων ΑΕΠΟ (για τις άδειες που έχουν λήξει) ή να ανανεώσει όσες λήγουν σύντομα.
Από την Εγνατία Οδός ΑΕ:
1. Ολοκλήρωση κατασκευής μετωπικών και πλευρικών Σταθμούς Διοδίων
2. Απαιτούμενες ενέργειες (εγκατάσταση εξοπλισμού) για την αδειοδότηση του συνόλου των σηράγγων (απεριόριστη ή εκτός επικίνδυνων φορτίων κατά περίπτωση).
3. Λεπτομερής καθορισμός όλων των απαιτούμενων ενεργειών ή/και κατασκευαστικών εργασιών και προσδιορισμός του κόστους αυτών, που απαιτούνται για την αποκατάσταση των γεφυρών
4. Οριστική επίλυση του ζητήματος των εκκρεμών συμβάσεων υλοποίησης ΣΕΑ Ελευθεροχωρίου, Ωραιοκάστρου, Αρδανίου και Σώστη που παραμένουν ανενεργές από το 2011.
5. Απαραίτητες ενέργειες για την ολοκλήρωση των απαλλοτριώσεων που απαιτούνται για τις επικείμενες εργασίες που περιγράφονται στην Σύμβαση Παραχώρησης και ειδικά για την αναβάθμιση των κάθετων αξόνων.
Περιφερειακά Λιμάνια
Στα Περιφερειακά Λιμάνια έχει ξεκινήσει η διαγωνιστική διαδικασία για την πώληση πλειοψηφικού πακέτου μετοχών (67%) στους Οργανισμούς Λιμένος Αλεξανδρούπολης και Ηγουμενίτσας, ενώ για τον Οργανισμό Καβάλας προβλέπεται η υπο-παραχώρηση ενός σταθμού πολλαπλών χρήσεων στο λιμένα «Φίλιππος Β».
Η ημερομηνία υποβολής εκδήλωσης ενδιαφέροντος για τους 3 διαγωνισμούς είναι η 02/10/2020. Παράλληλα, εξετάζεται η δυνατότητα αξιοποίησης κάποιων από τους μικρούς λιμένες ή/και μαρίνες του Οργανισμού Λιμένος Κέρκυρας. Όπως έχει δηλώσει ο Διευθύνων Σύμβουλος του ΤΑΙΠΕΔ, κ. Ριχάρδος Λαμπίρης, τους πρώτους μήνες του 2021 θα μπορούσαν να εκκινήσουν δύο ακόμη διαγωνισμοί για την αξιοποίηση των λιμένων Ηρακλείου Κρήτης και Βόλου και αυτοί με πώληση πλειοψηφικού ποσοστού μετοχών.
Αναφορικά με τη μαρίνα Αλίμου, η σύμβαση παραχώρησης υπογράφηκε στις 13 Μάϊου 2020 και η ολοκλήρωση της συναλλαγής αναμένεται να γίνει εντός του έτους. Υπενθυμίζεται ότι έχει ήδη δοθεί παράταση 50 ημερών στην Άκτωρ Παραχωρήσεις για να ολοκληρωθεί το οικονομικό κλείσιμο της συναλλαγής.
Ο ΔΑΑ
Ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών (ΔΑΑ) είναι το περιουσιακό στοιχείο που κατ΄εξοχήν έχει επηρεαστεί από την υγειονομική κρίση που «καθήλωσε» τον τουρισμό. Στο ADP του ΤΑΙΠΕΔ αναφέρεται ότι «η εξέλιξη της υγειονομικής κρίσης επηρεάζει τον χρονικό σχεδιασμό του διαγωνισμού».
Εφόσον οι συνθήκες το επιτρέψουν, ο διαγωνισμός θα συνεχιστεί κάποια στιγμή το 2021.