- Της Μαρίας Μόσχου
Με γοργούς ρυθμούς προχωρά η υλοποίηση των μελετών ενός έργου που έχει εξαγγελθεί εδώ και πάνω από μία 10ετία και αφορά την επέκταση του Προαστιακού στα λιμάνια του Λαυρίου και της Ραφήνας. Πρόκειται για έργα … «φαντάσματα» που θα αλλάξουν την εικόνα των δύο λιμανιών με το πρώτο να έχει τη δυνατότητα να μετατραπεί σε επιβατικό λιμάνι και το δεύτερο να αποκτήσει σταθερή σύνδεση με το αεροδρόμιο της Αθήνας.
Η Αττική Οδός βρίσκεται στην τελική ευθεία για την ολοκλήρωση των μελετών της επέκτασης μέχρι το Λαύριο όπως και από το αεροδρόμιο της Αθήνας «Ελευθέριος Βενιζέλος» μέχρι την Ραφήνα με ταυτόχρονη επέκταση των οδικών τμημάτων της Αττικής Οδού. Τα σιδηροδρομικά έργα θα γίνουν υπό την επίβλεψη και τον έλεγχο της ΕΡΓΟΣΕ, της θυγατρικής εταιρείας του ΟΣΕ που είναι υπεύθυνη για την δημοπράτηση, ανάθεση και ολοκλήρωση των σιδηροδρομικών έργων της χώρας.
Η κοινοπραξία της Αττικής Οδού σε συμφωνία με την ελληνική κυβέρνηση θα προχωρήσει στην εκπόνηση των μελετών και στη συνέχεια στην κατασκευή των έργων τόσο του προαστιακού όσο και τους οδικού δικτύου με ιδία κεφάλαια και ως αντάλλαγμα θα λάβει την επέκταση της σύμβασης της Αττικής Οδού για διάστημα περίπου δύο χρόνων. Η υφιστάμενη σύμβαση λήγει τον Σεπτέμβριο του 2024.
Το σύνθετο έργο σύμφωνα με πηγές από την ίδια την κοινοπραξία θα πάρει πολύ σύντομα «σάρκα και οστά» καθώς οι μελέτες «τρέχουν» με στόχο να ολοκληρωθούν το συντομότερο δυνατό ώστε να ξεκινήσει και η υλοποίηση των οδικών και σιδηροδρομικών επεκτάσεων.
Αξιοσημείωτο είναι ότι οι ίδιες πηγές αναφέρουν ότι το έργο δεν θα περιλαμβάνει καμία ισόπεδη διάβαση ενώ στο τμήμα Ραφήνα – Αεροδρόμιο θα κατασκευαστεί ειδική σήραγγα που θα «ανοίξει» το δρόμο αποτρέποντας σε περίπτωση ανάγκης, τραγωδίες όπως η πρόσφατη στις πυρκαγιές στις 23 και 24 Ιουλίου.
Είναι δε βέβαιο ότι το κόστος ολοκλήρωσης τόσο του οδικού όσο και του σιδηροδρομικού έργου θα είναι σαφώς μικρότερο από αυτό που θα είχε αν το έργο δημοπρατούνταν ξεχωριστά με κρατικά κονδύλια.
Για δε την χρονική διάρκεια ολοκλήρωσης του οι χρόνοι είναι ασύγκριτα μικρότεροι.
Οι Βρυξέλλες
Η επέκταση της σύμβασης της Αττικής οδού έχει μπει στο μικροσκόπιο των Βρυξελλών
Όπως έχει ανακοινώσει ο υπουργός Υποδομών – Μεταφορών Χρ. Σπίρτζης, η παράταση κατά ένα ή δύο χρόνια προβλέπεται από τις αντίστοιχες ευρωπαϊκές συμβάσεις παραχώρησης (Γαλλία και Ιταλία) και θα αξιοποιηθεί προκειμένου να προχωρήσουν οι μελέτες για τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού και του προαστιακού σιδηροδρόμου.
Η Αττική Οδός, στην οποία συμμετέχουν οι όμιλοι ΕΛΛΑΚΤΩΡ, J&P ΑΒΑΞ και Τράπεζα Πειραιώς (κατέχει σήμερα το 10% το οποίο όμως πωλείται) έχει αναλάβει με βάση πλαίσιο συναντίληψης που υπέγραψε στις 12 Ιανουαρίου 2018 με τον κ. Σπίρτζη, να εκπονήσει το σύνολο των µελετών και ερευνών για σειρά νέων έργων.
Ο Σύλλογος εργαζομένων ΕΡΓΟΣΕ
Αντίθετοι με το Πλαίσιο Συναντίληψης δηλώνουν οι εργαζόμενοι στην ΕΡΓΟΣΕ.
Ο Σύλλογος εργαζομένων στην εταιρεία με ανακοίνωση του με τίτλο: Απευθείας ανάθεση στην ιδιωτική εταιρεία “ΑΤΤΙΚΗ ΟΔΟΣ Α.Ε.” των μελετών για τις επεκτάσεις του Προαστιακού Σιδηροδρόμου Αττικής προς Ραφήνα και Λαύριο. Δεν πουλάμε, χαρίζουμε…” αναφέρει:
Στις 12 Ιανουαρίου 2018 συνυπεγράφη Πλαίσιο Συναντίληψης από τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών κ. Χρήστο Σπίρτζη και την “Αττική Οδό Α.Ε.”, σύμφωνα με το οποίο ανατίθεται στη δεύτερη η ευθύνη εκπόνησης του συνόλου των απαιτούμενων μελετών για:
α) την περιβαλλοντική και κοινοτική αδειοδότηση των οδικών έργων των μελλοντικών επεκτάσεων της Αττικής Οδού και β) την επέκταση του Προαστιακού Σιδηροδρόμου προς τη Ραφήνα και το Λαύριο. Ως φορέας επίβλεψης της εκπόνησης των ανωτέρω μελετών ορίστηκε η Ειδική Υπηρεσία Δημοσίων Έργων Κατασκευής Συγκοινωνιακών Έργων με Σύμβαση Παραχώρησης (ΕΥΔΕ/ ΚΣΕΣΠ). Πρόκειται για Υπηρεσία του Υπουργείου αρμόδια για οδικά έργα, η οποία ωστόσο δεν διαθέτει καμία απολύτως εμπειρία επίβλεψης όσον αφορά σε εξειδικευμένο σιδηροδρομικό τεχνικό αντικείμενο.
Ταυτόχρονα, δεν προβλέπεται στον υπόψη σχεδιασμό καμία θεσμική εμπλοκή των κατά νόμον αρμόδιων φορέων ΟΣΕ Α.Ε. και ΕΡΓΟΣΕ Α.Ε. Μόνη εξαίρεση ο ορισμός ενός μόνου στελέχους της ΕΡΓΟΣΕ Α.Ε. ως μέλος σε 7μελή «άτυπη επιτροπή υποβοήθησης» (με ρόλο μάλλον προσχηματικό παρά ουσιαστικό) της ως άνω ΕΥΔΕ/ ΚΣΕΣΠ.
Εδώ βέβαια θα πρέπει να επισημάνουμε ότι η ΕΡΓΟΣΕ τελικά θα είναι η επιβλέπουσα αρχή καθώς επίσης και το γεγονός ότι η ΕΡΓΟΣΕ και ο ΟΣΕ για περίπου τέσσερα χρόνια, από το 2010 έως και το 2014 προσπαθούσαν να συμφωνήσουν για την χάραξη των επεκτάσεων του Προαστιακού χωρίς ωστόσο να καταλήγουν αλλάζοντας συνεχώς τις μελέτες όπως και το κόστος του έργου με τις ισόπεδες διαβάσεις να έχουν επικρατήσει τελικά για να μειωθεί το τελικό κόστος του έργου.
Αποτέλεσμα ήταν να χαθούν τα κοινοτικά κονδύλια που είχαν εξασφαλιστεί για το έργο.