20.3 C
Athens
Κυριακή, 6 Οκτωβρίου, 2024

Αφήνουν τον γκισέ και κάνουν “κλικ”: 7 στους 10 Έλληνες συναλλάσσονται με το e-Δημόσιο

  • της Νατάσας Φραγκούλη

Αυξανόμενη βαίνει η χρήση υπηρεσιών eGovernment στην Ελλάδα, με τους πολίτες να εγκαταλείπουν -όπου είναι δυνατόν- τα γκισέ των δημόσιων υπηρεσιών και να συναλλάσσονται με το Κράτος ηλεκτρονικά. Σήμερα, τουλάχιστον 5 εκατ. Έλληνες χρησιμοποιούν υπηρεσίες ηλεκτρονικής διακυβέρνησης: πρακτικά 7 στους 10 πολίτες (66,4%), που χρησιμοποιούν σήμερα το Διαδίκτυο, κάνουν χρήση eGovernment.

Το ποσοστό αυτό είναι  αυξημένο κατά 20,7% (στοιχεία Απριλίου 2021 – Μαρτίου 2022) σε σχέση με έναν χρόνο νωρίτερα, όταν το αντίστοιχο ποσοστό κινούνταν στα επίπεδα του 55% (στοιχεία Απριλίου 2020 – Μαρτίου 2021). Η άνοδος της δημοτικότητας των υπηρεσιών eGovernment στην Ελλάδα γίνεται ακόμη πιο σαφής αν ληφθεί υπόψη ότι πριν από μια δεκαετία (το 2012) μόλις 1 στους 3 (το 34,3%) χρήστες Internet στη χώρα μας έκανε online συναλλαγές με το Δημόσιο.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Εθνικής Στατιστικής Αρχής, στον πληθυσμό ηλικίας 16 – 74 ετών, που χρησιμοποίησε το Διαδίκτυο κατά τη χρονική περίοδο Απριλίου 2021 – Μαρτίου 2022, το ποσοστό όσων έκαναν χρήση υπηρεσιών ηλεκτρονικής διακυβέρνησης, για προσωπικούς λόγους, ανέρχεται σε 79%.

Αναλυτικά, το 45,5% είχε πρόσβαση σε προσωπικές πληροφορίες που υπάρχουν αποθηκευμένες από δημόσιες υπηρεσίες και Αρχές (π.χ. πληροφορίες για τη σύνταξη, την υγεία, την ασφάλισή, την εκπαίδευσή), ενώ το 46,7% είχε πρόσβαση σε πληροφορίες δημόσιων βάσεων δεδομένων ή μητρώων (αρχεία Κτηματολογίου, αποφάσεις της δημόσιας διοίκησης αναρτημένες στο “Διαύγεια”). Επίσης, το 60% έλαβε γενικές πληροφορίες αναφορικά με παρεχόμενες υπηρεσίες, ωράριο εργασίας, επιδόματα, δικαιώματα, νόμους, εμβολιασμό ή διενέργεια τεστ για Covid-19.

 

Έκδοση πιστοποιητικών

Από τα ίδια στοιχεία προκύπτει ότι σήμερα οι 7 στους 10 Έλληνες χρήστες του Διαδικτύου (70,2%) «κατεβάζουν» ή και εκτυπώνουν επίσημα έγγραφα ή και πρότυπα εγγράφων όπως πιστοποιητικά οικογενειακής κατάστασης, ληξιαρχικές πράξεις, βεβαίωση εμβολιασμού ή πραγματοποίησης τεστ για Covid-19.

Στο μεταξύ, οι 6 στους 10 (63,2%) έλαβαν στον προσωπικό τους λογαριασμό επίσημα έγγραφα (πληρωμή φόρου, αντίγραφο ποινικού μητρώου, ληξιαρχικές πράξεις και πιστοποιητικά δημοτολογίου) μέσω ιστοσελίδας ή εφαρμογής δημόσιας υπηρεσίας ή αρχής. Επιπρόσθετα, ο 1 στους 2 (53,1%) έκλεισε ραντεβού με δημόσια υπηρεσία μέσω ιστοσελίδας ή εφαρμογής (ραντεβού με ΚΕΠ, ΕΦΚΑ, ΟΑΕΔ, Εφορία (ΑΑΔΕ).

Φορολογικές δηλώσεις

Η ηλεκτρονική υποβολή της φορολογικής δήλωσης αποτελεί την χαρακτηριστική εξ αποστάσεως επικοινωνία των πολιτών με τις δημόσιες υπηρεσίες. Περίπου 1 στους 10 (13,7%), ηλικίας 16 – 74 ετών, που χρησιμοποίησαν το διαδίκτυο κατά τη χρονική περίοδο Απριλίου 2021 – Μαρτίου 2022 υπέβαλαν, οι ίδιοι, online, τη φορολογική τους δήλωση.

Επίσης, οι 4 στους 10 (41,7%) υπέβαλαν ηλεκτρονικά αίτηση για επίσημο έγγραφο, πιστοποιητικό, επίδομα ή υπέβαλαν καταγγελία / παράπονο / ένσταση, ενώ οι 3 στους 10 (29,7%) έκαναν online αίτηση για να λάβουν κάποιο επίδομα ή για να συνταξιοδοτηθούν.

Ποιοι γυρίζουν την πλάτη στο eGovernment

Όσον αφορά τους λόγους για τους οποίους οι Έλληνες πολίτες δεν κάνουν χρήση των υπηρεσιών eGovernment αυτοί αφορούν:

  • κάποιος άλλος (λογιστής, φίλος, συγγενής) υπέβαλε την αίτησή τους online (71,6%),
  • δεν είχαν τις απαραίτητες γνώσεις / δεξιότητες (23%),
  • ανησυχούσαν για την ασφάλεια των προσωπικών στοιχείων ή των στοιχείων πιστωτικής κάρτας που θα έπρεπε να δώσουν (2,1%) και,
  • δεν διέθεταν ηλεκτρονική υπογραφή ή ενεργή ηλεκτρονική ταυτοποίηση (eID) (0,9%).

Τέλος, οι 8 στους 10 (79,1%) πολίτες που κάνουν χρήση υπηρεσιών ηλεκτρονικής διακυβέρνησης απαντούν ότι δεν αντιμετώπισαν κανένα πρόβλημα. Από όσους αντιμετώπισαν πρόβλημα, το 60,7% ανέφερε τεχνικό ζήτημα κατά τη χρήση μιας ιστοσελίδας ή μιας εφαρμογής, το 33,7% δυσκολία στη χρήση, το 7% πρόβλημα με τη χρήση της ηλεκτρονικής υπογραφής ή της ηλεκτρονικής ταυτοποίησης και το 5,9% αδυναμία πρόσβασης στην υπηρεσία μέσω smartphone ή tablet.

Κοινοποιηση αρθρου

Τελευταια Νεα

Η Trend Micro παρουσιάζει το Risk Report – Μια ολοκληρωμένη προσέγγιση στην προληπτική κυβερνοασφάλεια

Η Trend Micro Incorporated, παγκόσμιος ηγέτης στην κυβερνοασφάλεια, δημοσίευσε την πολυαναμενόμενη έκθεση κυβερνοασφάλειας με τίτλο «Intercepting Impact». Η εν λόγω έκθεση τονίζει την αυξανόμενη...

Η United Group δημοσίευσε τον Απολογισμό Βιώσιμης Ανάπτυξης για το 2023

Η United Group, κορυφαίος πάροχος τηλεπικοινωνιών και media στη Νοτιοανατολική Ευρώπη και μητρική εταιρεία της Nova, κατέγραψε σημαντική πρόοδο όσον αφορά στη βιώσιμη ανάπτυξη...

Κ. Νεμπής: 3 δισ. ευρώ πλάνο για να φτάσει ο ΟΤΕ στην κορυφή της Ευρώπης

Γράφει η Μαρία Μόσχου «Το νέο όραμα του ΟΤΕ είναι να εξελιχθεί σε έναν από τους κορυφαίους ψηφιακούς τηλεπικοινωνιακούς παρόχους της Ευρώπης και, χάρη...

Τι ζητούν οι επιβάτες ταξί: Apps, ευέλικτη τιμολόγηση και διαφάνεια τιμών

Το Ινστιτούτο Βιώσιμης Κινητικότητας & Δικτύων Μεταφορών (ΙΜΕΤ/ΕΚΕΤΑ) πραγματοποίησε μια ιδιαίτερα αποκαλυπτική έρευνα, η οποία αναδεικνύει σημαντικές πτυχές της δημόσιας συγκοινωνίας, ιδίως σχετικά με...

Απλά Ψηφιακά 149: Τα πλάνα της CityCorp (Χρ. Ραφτογιάννης), τα POS και οι ηλεκτρικές συσκευές

Πώς γεννήθηκε η ιδέα της καλλιέργειας λαχανικών, βοτάνων και μικρών φρούτων κατ’ οίκον; Αυτά τα ενδιαφέροντα και την εξέλιξή της CityCrop από το 2015...