16.6 C
Athens
Σάββατο, 8 Νοεμβρίου, 2025

Αφήνουν τον γκισέ και κάνουν “κλικ”: 7 στους 10 Έλληνες συναλλάσσονται με το e-Δημόσιο

  • της Νατάσας Φραγκούλη

Αυξανόμενη βαίνει η χρήση υπηρεσιών eGovernment στην Ελλάδα, με τους πολίτες να εγκαταλείπουν -όπου είναι δυνατόν- τα γκισέ των δημόσιων υπηρεσιών και να συναλλάσσονται με το Κράτος ηλεκτρονικά. Σήμερα, τουλάχιστον 5 εκατ. Έλληνες χρησιμοποιούν υπηρεσίες ηλεκτρονικής διακυβέρνησης: πρακτικά 7 στους 10 πολίτες (66,4%), που χρησιμοποιούν σήμερα το Διαδίκτυο, κάνουν χρήση eGovernment.

Το ποσοστό αυτό είναι  αυξημένο κατά 20,7% (στοιχεία Απριλίου 2021 – Μαρτίου 2022) σε σχέση με έναν χρόνο νωρίτερα, όταν το αντίστοιχο ποσοστό κινούνταν στα επίπεδα του 55% (στοιχεία Απριλίου 2020 – Μαρτίου 2021). Η άνοδος της δημοτικότητας των υπηρεσιών eGovernment στην Ελλάδα γίνεται ακόμη πιο σαφής αν ληφθεί υπόψη ότι πριν από μια δεκαετία (το 2012) μόλις 1 στους 3 (το 34,3%) χρήστες Internet στη χώρα μας έκανε online συναλλαγές με το Δημόσιο.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Εθνικής Στατιστικής Αρχής, στον πληθυσμό ηλικίας 16 – 74 ετών, που χρησιμοποίησε το Διαδίκτυο κατά τη χρονική περίοδο Απριλίου 2021 – Μαρτίου 2022, το ποσοστό όσων έκαναν χρήση υπηρεσιών ηλεκτρονικής διακυβέρνησης, για προσωπικούς λόγους, ανέρχεται σε 79%.

Αναλυτικά, το 45,5% είχε πρόσβαση σε προσωπικές πληροφορίες που υπάρχουν αποθηκευμένες από δημόσιες υπηρεσίες και Αρχές (π.χ. πληροφορίες για τη σύνταξη, την υγεία, την ασφάλισή, την εκπαίδευσή), ενώ το 46,7% είχε πρόσβαση σε πληροφορίες δημόσιων βάσεων δεδομένων ή μητρώων (αρχεία Κτηματολογίου, αποφάσεις της δημόσιας διοίκησης αναρτημένες στο “Διαύγεια”). Επίσης, το 60% έλαβε γενικές πληροφορίες αναφορικά με παρεχόμενες υπηρεσίες, ωράριο εργασίας, επιδόματα, δικαιώματα, νόμους, εμβολιασμό ή διενέργεια τεστ για Covid-19.

 

Έκδοση πιστοποιητικών

Από τα ίδια στοιχεία προκύπτει ότι σήμερα οι 7 στους 10 Έλληνες χρήστες του Διαδικτύου (70,2%) «κατεβάζουν» ή και εκτυπώνουν επίσημα έγγραφα ή και πρότυπα εγγράφων όπως πιστοποιητικά οικογενειακής κατάστασης, ληξιαρχικές πράξεις, βεβαίωση εμβολιασμού ή πραγματοποίησης τεστ για Covid-19.

Στο μεταξύ, οι 6 στους 10 (63,2%) έλαβαν στον προσωπικό τους λογαριασμό επίσημα έγγραφα (πληρωμή φόρου, αντίγραφο ποινικού μητρώου, ληξιαρχικές πράξεις και πιστοποιητικά δημοτολογίου) μέσω ιστοσελίδας ή εφαρμογής δημόσιας υπηρεσίας ή αρχής. Επιπρόσθετα, ο 1 στους 2 (53,1%) έκλεισε ραντεβού με δημόσια υπηρεσία μέσω ιστοσελίδας ή εφαρμογής (ραντεβού με ΚΕΠ, ΕΦΚΑ, ΟΑΕΔ, Εφορία (ΑΑΔΕ).

Φορολογικές δηλώσεις

Η ηλεκτρονική υποβολή της φορολογικής δήλωσης αποτελεί την χαρακτηριστική εξ αποστάσεως επικοινωνία των πολιτών με τις δημόσιες υπηρεσίες. Περίπου 1 στους 10 (13,7%), ηλικίας 16 – 74 ετών, που χρησιμοποίησαν το διαδίκτυο κατά τη χρονική περίοδο Απριλίου 2021 – Μαρτίου 2022 υπέβαλαν, οι ίδιοι, online, τη φορολογική τους δήλωση.

Επίσης, οι 4 στους 10 (41,7%) υπέβαλαν ηλεκτρονικά αίτηση για επίσημο έγγραφο, πιστοποιητικό, επίδομα ή υπέβαλαν καταγγελία / παράπονο / ένσταση, ενώ οι 3 στους 10 (29,7%) έκαναν online αίτηση για να λάβουν κάποιο επίδομα ή για να συνταξιοδοτηθούν.

Ποιοι γυρίζουν την πλάτη στο eGovernment

Όσον αφορά τους λόγους για τους οποίους οι Έλληνες πολίτες δεν κάνουν χρήση των υπηρεσιών eGovernment αυτοί αφορούν:

  • κάποιος άλλος (λογιστής, φίλος, συγγενής) υπέβαλε την αίτησή τους online (71,6%),
  • δεν είχαν τις απαραίτητες γνώσεις / δεξιότητες (23%),
  • ανησυχούσαν για την ασφάλεια των προσωπικών στοιχείων ή των στοιχείων πιστωτικής κάρτας που θα έπρεπε να δώσουν (2,1%) και,
  • δεν διέθεταν ηλεκτρονική υπογραφή ή ενεργή ηλεκτρονική ταυτοποίηση (eID) (0,9%).

Τέλος, οι 8 στους 10 (79,1%) πολίτες που κάνουν χρήση υπηρεσιών ηλεκτρονικής διακυβέρνησης απαντούν ότι δεν αντιμετώπισαν κανένα πρόβλημα. Από όσους αντιμετώπισαν πρόβλημα, το 60,7% ανέφερε τεχνικό ζήτημα κατά τη χρήση μιας ιστοσελίδας ή μιας εφαρμογής, το 33,7% δυσκολία στη χρήση, το 7% πρόβλημα με τη χρήση της ηλεκτρονικής υπογραφής ή της ηλεκτρονικής ταυτοποίησης και το 5,9% αδυναμία πρόσβασης στην υπηρεσία μέσω smartphone ή tablet.

Κοινοποιηση αρθρου

Τελευταια Νεα

Οι πολίτες αποκτούν αυτόματα Προσωπικό Αριθμό – 5 εκατ. πολίτες έχουν ήδη λάβει

Αυτόματα αποκτούν πλέον Προσωπικό Αριθμό (ΠΑ), οι πολίτες που δεν τον είχαν εκδώσει μέχρι τις 5 Νοεμβρίου 2025. Η απόδοση ΠΑ υλοποιείται σταδιακά και...

Οι νέες σειρές «Outlander: Blood of My Blood», «The Hunting Wives», «Those who Lived» και η 3η σεζόν του «Professor T» στο Novacinema4

Σειρές που θα συναρπάσουν θα έχουν την ευκαιρία να απολαύσουν και το Νοέμβριο οι συνδρομητές της Nova στο Novacinema4! Για τους λάτρεις των σειρών...

nvisionist και Nova ICT συνεργάζονται για την ψηφιοποίηση του αρχείου της ΑΑΔΕ

Η Ένωση Εταιρειών “Nova ICT – nvisionist” επιλέχθηκε ανάμεσα στις κορυφαίες τεχνολογικές εταιρείες για την υλοποίηση του έργου-ορόσημο της ψηφιοποίησης του αρχείου της Ανεξάρτητης...

Απλά Ψηφιακά 189: Τα πλάνα της Odyssey (Ελ. Αντωνιάδης), η «αποχαλκοποίηση», τα ΕΛΤΑ και το low-code της Comsys

Για την πορεία της Odyssey Cybersecurity και τον γεμάτο προκλήσεις κλάδο της κυβερνοάμυνας συζήτησαν ο Δημήτρης Μαλλάς και η Νίκη Παπάζογλου με τον Ελευθέριο...

Όμιλος Qualco: Συνεχίζει τη Στρατηγική Πορεία Ανάπτυξης με τη Σύσταση της Qualco Technology A.E.

Στον στρατηγικό διαχωρισμό της Qualco Technology Α.Ε. ως ξεχωριστής εταιρικής οντότητας που θα παραμείνει 100% θυγατρική του οργανισμού, προχωρά ο όμιλος Qualco. Η ενέργεια...