36.2 C
Athens
Τετάρτη, 9 Ιουλίου, 2025

Αφήνουν τον γκισέ και κάνουν “κλικ”: 7 στους 10 Έλληνες συναλλάσσονται με το e-Δημόσιο

  • της Νατάσας Φραγκούλη

Αυξανόμενη βαίνει η χρήση υπηρεσιών eGovernment στην Ελλάδα, με τους πολίτες να εγκαταλείπουν -όπου είναι δυνατόν- τα γκισέ των δημόσιων υπηρεσιών και να συναλλάσσονται με το Κράτος ηλεκτρονικά. Σήμερα, τουλάχιστον 5 εκατ. Έλληνες χρησιμοποιούν υπηρεσίες ηλεκτρονικής διακυβέρνησης: πρακτικά 7 στους 10 πολίτες (66,4%), που χρησιμοποιούν σήμερα το Διαδίκτυο, κάνουν χρήση eGovernment.

Το ποσοστό αυτό είναι  αυξημένο κατά 20,7% (στοιχεία Απριλίου 2021 – Μαρτίου 2022) σε σχέση με έναν χρόνο νωρίτερα, όταν το αντίστοιχο ποσοστό κινούνταν στα επίπεδα του 55% (στοιχεία Απριλίου 2020 – Μαρτίου 2021). Η άνοδος της δημοτικότητας των υπηρεσιών eGovernment στην Ελλάδα γίνεται ακόμη πιο σαφής αν ληφθεί υπόψη ότι πριν από μια δεκαετία (το 2012) μόλις 1 στους 3 (το 34,3%) χρήστες Internet στη χώρα μας έκανε online συναλλαγές με το Δημόσιο.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Εθνικής Στατιστικής Αρχής, στον πληθυσμό ηλικίας 16 – 74 ετών, που χρησιμοποίησε το Διαδίκτυο κατά τη χρονική περίοδο Απριλίου 2021 – Μαρτίου 2022, το ποσοστό όσων έκαναν χρήση υπηρεσιών ηλεκτρονικής διακυβέρνησης, για προσωπικούς λόγους, ανέρχεται σε 79%.

Αναλυτικά, το 45,5% είχε πρόσβαση σε προσωπικές πληροφορίες που υπάρχουν αποθηκευμένες από δημόσιες υπηρεσίες και Αρχές (π.χ. πληροφορίες για τη σύνταξη, την υγεία, την ασφάλισή, την εκπαίδευσή), ενώ το 46,7% είχε πρόσβαση σε πληροφορίες δημόσιων βάσεων δεδομένων ή μητρώων (αρχεία Κτηματολογίου, αποφάσεις της δημόσιας διοίκησης αναρτημένες στο “Διαύγεια”). Επίσης, το 60% έλαβε γενικές πληροφορίες αναφορικά με παρεχόμενες υπηρεσίες, ωράριο εργασίας, επιδόματα, δικαιώματα, νόμους, εμβολιασμό ή διενέργεια τεστ για Covid-19.

 

Έκδοση πιστοποιητικών

Από τα ίδια στοιχεία προκύπτει ότι σήμερα οι 7 στους 10 Έλληνες χρήστες του Διαδικτύου (70,2%) «κατεβάζουν» ή και εκτυπώνουν επίσημα έγγραφα ή και πρότυπα εγγράφων όπως πιστοποιητικά οικογενειακής κατάστασης, ληξιαρχικές πράξεις, βεβαίωση εμβολιασμού ή πραγματοποίησης τεστ για Covid-19.

Στο μεταξύ, οι 6 στους 10 (63,2%) έλαβαν στον προσωπικό τους λογαριασμό επίσημα έγγραφα (πληρωμή φόρου, αντίγραφο ποινικού μητρώου, ληξιαρχικές πράξεις και πιστοποιητικά δημοτολογίου) μέσω ιστοσελίδας ή εφαρμογής δημόσιας υπηρεσίας ή αρχής. Επιπρόσθετα, ο 1 στους 2 (53,1%) έκλεισε ραντεβού με δημόσια υπηρεσία μέσω ιστοσελίδας ή εφαρμογής (ραντεβού με ΚΕΠ, ΕΦΚΑ, ΟΑΕΔ, Εφορία (ΑΑΔΕ).

Φορολογικές δηλώσεις

Η ηλεκτρονική υποβολή της φορολογικής δήλωσης αποτελεί την χαρακτηριστική εξ αποστάσεως επικοινωνία των πολιτών με τις δημόσιες υπηρεσίες. Περίπου 1 στους 10 (13,7%), ηλικίας 16 – 74 ετών, που χρησιμοποίησαν το διαδίκτυο κατά τη χρονική περίοδο Απριλίου 2021 – Μαρτίου 2022 υπέβαλαν, οι ίδιοι, online, τη φορολογική τους δήλωση.

Επίσης, οι 4 στους 10 (41,7%) υπέβαλαν ηλεκτρονικά αίτηση για επίσημο έγγραφο, πιστοποιητικό, επίδομα ή υπέβαλαν καταγγελία / παράπονο / ένσταση, ενώ οι 3 στους 10 (29,7%) έκαναν online αίτηση για να λάβουν κάποιο επίδομα ή για να συνταξιοδοτηθούν.

Ποιοι γυρίζουν την πλάτη στο eGovernment

Όσον αφορά τους λόγους για τους οποίους οι Έλληνες πολίτες δεν κάνουν χρήση των υπηρεσιών eGovernment αυτοί αφορούν:

  • κάποιος άλλος (λογιστής, φίλος, συγγενής) υπέβαλε την αίτησή τους online (71,6%),
  • δεν είχαν τις απαραίτητες γνώσεις / δεξιότητες (23%),
  • ανησυχούσαν για την ασφάλεια των προσωπικών στοιχείων ή των στοιχείων πιστωτικής κάρτας που θα έπρεπε να δώσουν (2,1%) και,
  • δεν διέθεταν ηλεκτρονική υπογραφή ή ενεργή ηλεκτρονική ταυτοποίηση (eID) (0,9%).

Τέλος, οι 8 στους 10 (79,1%) πολίτες που κάνουν χρήση υπηρεσιών ηλεκτρονικής διακυβέρνησης απαντούν ότι δεν αντιμετώπισαν κανένα πρόβλημα. Από όσους αντιμετώπισαν πρόβλημα, το 60,7% ανέφερε τεχνικό ζήτημα κατά τη χρήση μιας ιστοσελίδας ή μιας εφαρμογής, το 33,7% δυσκολία στη χρήση, το 7% πρόβλημα με τη χρήση της ηλεκτρονικής υπογραφής ή της ηλεκτρονικής ταυτοποίησης και το 5,9% αδυναμία πρόσβασης στην υπηρεσία μέσω smartphone ή tablet.

Κοινοποιηση αρθρου

Τελευταια Νεα

Nova: Το Oh! Jazz από την Τετάρτη 9 Ιουλίου στην πλατφόρμα ΕΟΝ

Τo Oh!Jazz, το νέο μουσικό κανάλι για τους λάτρεις της Jazz, έρχεται στις οθόνες των συνδρομητών της Nova από την Τετάρτη 9 Ιουλίου. Το Oh!...

LG QNED86: Ζήστε την κάθε σκηνή σαν να είστε εκεί

Για όσους δεν κάνουν εκπτώσεις στην εμπειρία ψυχαγωγίας τους, η νέα LG QNED86 evo AI της LG Electronics (LG) έρχεται για να μετατρέψει το...

Πρόγραμμα 24 εκατ. ευρώ για «Προσβασιμότητα κατ’ οίκον» και ωφελούμενους 2.500 άτομα με αναπηρία

Πιλοτικό πρόγραμμα για την «Προσβασιμότητα κατ’ οίκον» και ωφελούμενους 2.500 άτομα με αναπηρία, συνολικής δημόσιας δαπάνης 24 εκατ. ευρώ εντάσσεται στο Εθνικό Σχέδιο «Ελλάδα...

Ήλιος, Θάλασσα και Καριέρα: Η Emirates αναζητά πληρώματα καμπίνας σε δημοφιλείς προορισμούς διακοπών

Η Emirates, η μεγαλύτερη διεθνής αεροπορική εταιρεία στον κόσμο, ταξιδεύει αυτό το καλοκαίρι στους πιο αγαπημένους καλοκαιρινούς προορισμούς της Ευρώπης, συμπεριλαμβανομένης της Σαντορίνης, στο...

Η κυβερνοασφάλεια εξελίσσεται σε στρατηγικό συντελεστή αξίας, σύμφωνα με νέα έρευνα της EY

Σε ένα περιβάλλον όπου οι ψηφιακές απειλές πολλαπλασιάζονται και η πολυπλοκότητα των τεχνολογικών υποδομών αυξάνεται, η έννοια της κυβερνοασφάλειας επαναπροσδιορίζεται. Πλέον, δεν αφορά, αποκλειστικά...