22.8 C
Athens
Σάββατο, 18 Μαΐου, 2024

Αερομεταφορές: «Bαριά ασθενείς» από τον κορωνοϊό  

  • Της Μαρίας Μόσχου

«Ντόμινο» αρνητικών εξελίξεων για τις αερομεταφορές έχει φέρει ο COVID-19 (κορωνοϊός) με ακυρώσεις πτήσεων, μείωση των επιβατών, αλλά και αδυναμία  πρόβλεψης για την … πορεία του ιού να διαμορφώνουν μία αρνητική εικόνα για το μέλλον του κλάδου  που αποτελεί βασικό πυλώνα της παγκόσμιας οικονομίας.

Πολλές εταιρείες ανακοινώνουν καθημερινά αναστολή πτήσεων προς συγκεκριμένους προορισμούς που πλήττονται από τον κορωνοϊό «προσγειώνοντας» τα αεροσκάφη τους και βγάζοντας σε υποχρεωτική άδεια το προσωπικό τους.

Δεν είναι τυχαία η παρέμβαση  της Διεθνούς Ένωσης Αεροπορικών Μεταφορών (IATA) η οποία  απευθυνόμενη  στους παγκόσμιους ρυθμιστές της αεροπορίας ζήτησε  την αναστολή των κανόνων που διέπουν τη χρήση των διαθέσιμων χρόνων αερολιμένων, slots, άμεσα αλλά και για όλο το 2020.

Μείωση πτήσεων

Όπως έχει ήδη ανακοινώσει η British Airways έχει αναστείλει 432 πτήσεις προς Γερμανία, Ιταλία, και ΗΠΑ, η Ryanair αναφέρει ότι θα μειώσει το ένα τέταρτο των πτήσεων της προς και από την Ιταλία, η Turkish Airways σταμάτησε να πετά στην Ιταλία.

Τη Δευτέρα το πρωί ο όμιλος της Lufthansa εξήγγειλε ότι θα αναβάλει όλες τις πτήσεις της προς Κίνα μέχρι τις 24 Απριλίου και προς την Τεχεράνη μέχρι τις 30 Απριλίου ενώ μειώνει κατά 40% τις πτήσεις προς την Ιταλία. Σύμφωνα με τα τελευταία μέτρα 13 μέχρι 23 αεροσκάφη του στόλου της Lufthansa έχουν καθηλωθεί στο έδαφος.

Η Austrian Airlines από την πλευρά της έχει μειώσει τις πτήσεις στην Ιταλία κατά 40%.

Η Turkish Airlines ανακοίνωσε την περασμένη Κυριακή ότι προσωρινά ακυρώνει όλες τις πτήσεις της προς την Ιταλία λόγω του κορονοϊού. Τα δρομολόγια έχουν ήδη σταματήσει από την 1η Μαρτίου. . Στην αρχή της επιδημίας, η Turkish Airlines διέκοψαν τις πτήσεις προς Κίνα και Ιράν.

Και η American Airlines, με την Delta, σταματούν όλες τις πτήσεις της από τις ΗΠΑ προς το Μιλάνο, λίγες ώρες αφότου το αμερικανικό Υπουργείο Εξωτερικών δήλωσε ότι αυξάνει την ταξιδιωτική προειδοποίηση για τμήματα της Ιταλίας, λόγω της επιδημίας. Το Σάββατο η κυβέρνηση Trump αύξησε τον συναγερμό της ταξιδιωτικής οδηγίας σε “Level 4 – Do Not Travel” για τη Λομβαρδία και την περιοχή Veneto στην Ιταλία “λόγω του επιπέδου της μεταδοτικότητας του ιού στην περιοχή και την εφαρμογή των τοπικών μέτρων καραντίνας”.

Πιο συγκεκριμένα, η American και η Delta θα διακόψουν τις πτήσεις τους από και προς Μιλάνο από το John F. Kennedy International Airport της Νέας Υόρκης και από εκείνο του Miami έως τις 24 Απριλίου, κάνοντας λόγο για μειωμένη ζήτηση. Η American θα συνεχίσει να πραγματοποιεί μία καθημερινή πτήση προς την Ιταλία, το δρομολόγιο Φιλαδέλφεια – Ρώμη, ενώ είναι προγραμματισμένο να επανεκκινήσει τα εποχιακά της δρομολόγια προς τη Βενετία απο τον Μάιο.

Η SWISS αποφάσισε να μειώσει τη συχνότητα των δρομολογίων της από και προς Φλωρεντία, Μιλάνο και Βενετία. Οι μειώσεις αυτές αναμένεται να διατηρηθούν έως τα τέλη Μαρτίου. Οι επιβάτες των οποίων οι πτήσεις ακυρώθηκαν λόγω των περιστάσεων μπορούν να ξανακάνουν κράτηση χωρίς κόστος ή να πάρουν πίσω τα χρήματά τους.

Η Ryanair ενημέρωσε χθες τους επιβάτες της ότι μείωσε το πρόγραμμα πτήσεων “short haul” (κυρίως προς και από την Ιταλία) έως και 25% για μια περίοδο τριών εβδομάδων, από τις 17 Μαρτίου έως τις 8 Απριλίου, σε αντίδραση στην επιδημία COVID-19. Την περασμένη εβδομάδα, η Ryanair παρουσίασε σημαντική πτώση των κρατήσεων κατά το τέλος της περιόδου τέλη Μαρτίου – αρχές Απριλίου, λόγω του κορονοϊόύ. Παρατηρήθηκε επίσης να μην εμφανιστούν επιβάτες στις πτήσεις, ιδιαίτερα από και εντός της Ιταλίας.

Η αεροπορική εταιρεία που κινδυνεύει περισσότερο είναι η Cathay Pacific από το Χονγκ Κονγκ. Ήδη ο τζίρος της συρρικνώθηκε λόγω των πολιτικών εξελίξεων και διαδηλώσεων. Η νέα συρρίκνωση των κερδών της από τον κορωνοϊό μπορεί να οδηγήσει ακόμα και σε λουκέτο. Η Cathay έχει καθηλωμένα 120 από τα 200 αεροσκάφη της, πάνω δηλαδή από το μισό δυναμικό της και έχει ακυρώσει τα ¾ των πτήσεών της. Μάλιστα η εταιρεία ζήτησε από τους 27.000 υπαλλήλους της να κάνουν διακοπές άνευ αποδοχών.

Ωστόσο σημαντικό πλήγμα αποτελεί πλέον ότι δεν μπορεί να υπάρξει καμία πρόβλεψη για την εξέλιξη της επέκτασης του COVID-19 ώστε οι αεροπορικές εταιρείες να προγραμματιστούν την θερινή ή την επόμενη χειμερινή περίοδο και να εξασφαλίσουν πληρώματα ή και αεροσκάφη.

Αξιοσημείωτο είναι ότι η ΙΑΤΑ το 2019 προέβλεπε ανάπτυξη του κλάδου ύψους περίπου 4,1%, ωστόσο, πλέον προβλέπεται υποχώρηση της μετακίνησης επιβατών παγκοσμίως στο 4,8%. «Εάν βγει αληθινή, θα είναι η πρώτη παγκόσμια μείωση των αεροπορικών μεταφορών από τη δημοσιονομική κρίσης το 2008/2009», ανακοίνωσε η ΙΑΤΑ.

Οι εταιρίες κινδυνεύουν να χάσουν τα slots

Περίπου το 43% όλων των επιβατών αναχωρούν από περισσότερα από 200 αεροδρόμια που συντονίζονται σε θέματα slots σε όλο τον κόσμο. Επί του παρόντος, οι κανόνες για την κατανομή των slots σημαίνουν ότι οι αεροπορικές εταιρείες πρέπει να καλύπτουν με πτήσεις το 80% τουλάχιστον των διαθέσιμων χρόνων χρήσης τους υπό κανονικές συνθήκες. Η μη συμμόρφωση με αυτό σημαίνει ότι η αεροπορική εταιρεία χάνει το δικαίωμα στην απαίτηση των slots την επόμενη αντίστοιχη περίοδο. Σε εξαιρετικές περιπτώσεις, οι ρυθμιστικές αρχές μπορούν να χαλαρώσουν αυτή την απαίτηση. Η κρίση COVID-19 είχε σοβαρό αντίκτυπο στην εναέρια κυκλοφορία, και έτσι οι  αεροπορικές εταιρείες αντιμετωπίζουν σοβαρή μείωση της ζήτησης.

Η ΙΑΤΑ ανακοίνωσε ότι μέχρι σήμερα, ένας φορέας που πραγματοποίησε μείωση κατά 26% σε όλη τη λειτουργία του σε σχέση με πέρυσι, ένας αερομεταφορέας ενημέρωσε τις κρατήσεις για την Ιταλία με μειωμένο 108%, καθώς οι κρατήσεις καταρρίπτονται στο μηδέν και οι επιστροφές αυξάνονται, ενώ πολλοί αερομεταφορείς αναφέρουν 50% non-show σε διάφορες αγορές. Ανάμεσα σε αυτές τις αεροπορικές εταιρίες είναι η Lufthansa, η easyJet κ.α.

Οι μελλοντικές κρατήσεις είναι μειωμένες και οι μεταφορείς αντιδρούν με μέτρα όπως το πλήρωμα να λαμβάνει άδεια άνευ αποδοχών, το πάγωμα των αυξήσεων των αμοιβών και τα σχέδια για γείωση των αεροσκαφών.

“Η έρευνα της ΙΑΤΑ έδειξε ότι η κυκλοφορία έχει καταρρεύσει σε βασικές ασιατικές διαδρομές και ότι αυτό εξελίσσεται σε ολόκληρο το δίκτυο αερομεταφορών παγκοσμίως, ακόμη και μεταξύ χωρών χωρίς μεγάλες εστίες του COVID-19. Υπάρχουν προηγούμενα για την προηγούμενη αναστολή των κανόνων χρήσης slots και πιστεύουμε ότι οι περιστάσεις ξανά απαιτούν την αναστολή. Ζητάμε οι ρυθμιστικές αρχές παγκοσμίως να βοηθήσουν το αεροπορικό σχέδιο για τη σημερινή κατάσταση έκτακτης ανάγκης και τη μελλοντική ανάκαμψη του δικτύου, αναστέλλοντας προσωρινά τους κανόνες χρήσης slot”, δήλωσε ο Alexandre de Juniac, γενικός διευθυντής και διευθύνων σύμβουλος της IATA.

Κοινοποιηση αρθρου

Τελευταια Νεα

HPE: Η επόμενη γενιά διαχείρισης δεδομένων με software-defined storage και automation που στηρίζεται στο ΑΙ

Η Hewlett Packard Enterprise ανακοίνωσε νέες λύσεις, διαθέσιμες στην πλατφόρμα HPE GreenLake cloud, που έχουν ως στόχο να απλοποιήσουν τον τρόπο με τον οποίο...

ΤΑΙΠΕΔ: Εκκίνηση διαγωνισμού για την ανάπτυξη Επιχειρηματικού Πάρκου στον Δήμο Φυλής

Το ΤΑΙΠΕΔ, εταιρεία μέλος του Υπερταμείου, ανακοινώνει την έναρξη του δημόσιου διεθνούς διαγωνισμού, με τη διαδικασία του ανταγωνιστικού διαλόγου, για την ανάπτυξη του Επιχειρηματικού...

Aναβάθμιση ψηφιακών δεξιοτήτων μέσω του Προγράμματος «Ψηφιακός Μετασχηματισμός»

Στην αναβάθμιση των ψηφιακών δεξιοτήτων των εργαζομένων σε σύγχρονους τεχνολογικούς τομείς στοχεύει η νέα πρόσκληση του Προγράμματος «Ψηφιακός Μετασχηματισμός 2021-2027» του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης με...

Πάνω από 1 δισ. ευρώ έσοδα για τη Vodafone Ελλάδας σε ετήσια βάση

Ιδιαίτερα θετικά ήταν τα αποτελέσματα της Vodafone Ελλάδας κατά το οικονομικό έτος 2023-2024 που ολοκληρώθηκε στις 31 Μαρτίου 2024), με τα έσοδα να σημειώνουν...

Όμιλος SOFTONE και Euronet: Στρατηγική συμφωνία για την αποδοχή ηλεκτρονικών πληρωμών

Ο Όμιλος SOFTONE, ένας από τους μεγαλύτερους παρόχους cloud-based λύσεων επιχειρηματικού λογισμικού στην Ελλάδα και τη ΝΑ Ευρώπη, ανακοινώνει τη σύναψη στρατηγικής συνεργασίας με...