- Γράφει η Μαρία Μόσχου
Να … ταράξει τα νερά στην Ελλάδα αλλά και στη Ευρώπη επιχειρεί το δίδυμο Aegean Airlines -Volotea με μία συμφωνία με στόχο να ισχυροποιήσουν την θέση τους ακολουθώντας την πρακτική που έχει υιοθετηθεί μετά την πανδημία στην ευρωπαϊκή αγορά για «ενίσχυση» αεροπορικών εταιρειών με εταιρείες χαμηλού κόστους.
H συμφωνία προβλέπει την απόκτηση του 21% της Volotea σε δύο φάσεις, μέσω της έκδοσης δύο μετατρέψιμων ομολογιακών δανείων ύψους 50 εκατ. έκαστο, εκ των οποίων το πρώτο έχει ήδη εκδοθεί και το δεύτερο πρόκειται να εκδοθεί εντός του 2025.
Από το πρώτο ομολογιακό ήδη η Aegean συμμετείχε με 25 εκατ. ευρώ που αντιστοιχούν σε ποσοστό 13% του μετοχικού κεφαλαίου της Volotea και τα άλλα 25 εκατ. ευρώ κατατέθηκαν από μετόχους της ισπανικής εταιρείας χαμηλού κόστους.
Ο βασικός μέτοχος της Aegean, Ευτύχης Βασιλάκης, χαρακτήρισε την κίνηση αυτή ως απάντηση στις προκλήσεις που δημιουργούνται στις αερομεταφορές στην Ευρώπη. Στο πλαίσιο αυτό οι δύο εταιρίες σκοπεύουν να σχεδιάσουν κοινό δίκτυο προς δευτερεύοντες προορισμούς στην Ευρώπη από Περιφερειακά αεροδρόμια της Ελλάδος, με στόχο να διευρυνθούν οι προορισμοί που προσφέρονται και να δημιουργηθούν οικονομίες κλίμακας και αυξημένα έσοδα για τις δυο εταιρείες.
Είσοδος στην αγορά χαμηλού κόστους
Η επένδυση αυτή βάζει την Aegean στην αγορά χαμηλού κόστους, συμβάλλοντας στη διαφοροποίηση των πηγών εσόδων, και δημιουργώντας τη βάση για επέκτασή της μέσω της συνεργασίας σε νέους προορισμούς και την αύξηση της πληρότητας προς τους υφιστάμενους.
«Κοιτάμε όλη την Ευρώπη και βλέπουμε ότι η τάση συγκέντρωσης στην αεροπορική αγορά μετά τον κορονοϊό ενισχύεται. Έχουμε δει μεγάλες κινήσεις εξαγορών και συνεργασιών. Όλοι οι μεγάλοι αερομεταφορείς της Ευρώπης έχουν θυγατρικές εταιρείες χαμηλού κόστους. Εμείς δεν μπορούμε να κάνουμε άλλη εταιρείας και ούτε μπορούμε να αγοράσουμε μία. Για να ακολουθήσουμε την Ευρώπη αλλά στα δικά μας μεγέθη κάναμε συνεργασία με την Volotea. Συνεργαστήκαμε και είδαμε θετική επίδραση. Η Volote μεγαλώνει και είπαμε να συμμετάσχουμε στην μεγέθυνση της ισπανικής εταιρείας » είπε χαρακτηριστικά ο κ. Βασιλάκης.
Η αυξηση μετοχικού κεφαλαίου
Από την πλευρά του ο CEO της Volotea ανέφερε ότι στην αύξηση κεφαλαίου θα συμμετάσχουν όλοι οι μέτοχοι της Volotea και η Aegean, επί ίσοις όροις, σε δύο φάσεις. με την πρώτη να έχει ήδη ολοκληρωθεί. Απαντώντας σε σχετική ερώτηση ανέφερε ότι η Volotea σχεδιάζει την είσοδό της στο Χρηματιστήριο τα επόμενα χρόνια, καθώς αυτή τη στιγμή προτεραιότητα είναι η ολοκλήρωση της διαδικασίας αύξησης του μετοχικού κεφαλαίου που ξεκίνησε τις προηγούμενες μέρες και αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2025 και η οποία συνολικά θα φτάσει τα 100 εκατ. ευρώ.
Σύμφωνα με τους όρους της συμφωνίας η Aegean έχει ήδη επενδύσει 25 εκατ. στη Volotea μέσω μετατρέψιμου ομολόγου, ενώ σκοπεύει να επενδύσει επιπλέον 25 εκατ. στην Volotea το πρώτο 6μηνο του 2025 οπότε και θα εκδοθεί το δεύτερο ομολογιακό δάνειο.
Οι δύο εταιρίες, συμφώνησαν να διευρύνουν την εμπορική τους συνεργασία, δίνοντας έμφαση στη συμπληρωματικότητα των επιχειρηματικών μοντέλων τους. Ειδικότερα, η Volotea αν και έχει έδρα στην Ισπανία, θεωρείται ευρωπαϊκός αερομεταφορέας, που εστιάζει στη σύνδεση περιφερειακών αεροδρομίων και περιοχών που δεν καλύπτονται από άλλους αερομεταφορείς.
Επέκταση συνεργασίας
Η συνεργασία θα επεκταθεί όμως και σε άλλα επίπεδα, με την Aegean να ανάγεται σε εταίρο της Volotea στην εκπαίδευση προσωπικού και στην τεχνική βάση.
Σε διοικητικό επίπεδο, η Aegean απέκτησε δικαίωμα παρακολούθησης του ΔΣ της Volotea, χωρίς ψήφο, μέσω της επένδυσης των 25 εκατ., ενώ μετά την ολοκλήρωση και της δεύτερης έκδοσης ομολογιακού, η Aegean θα αποκτήσει μη-εκτελεστικό μέλος στο διοικητικό συμβούλιο της Volotea.
Όπως είπε ο κ. Ευτύχης Βασιλάκης, το deal θα αρχίσει να αποδίδει καρπούς το 2025, ενώ η ανάπτυξη θα έχει ουσιαστικό αντίκτυπο στα μεγέθη το 2026 και ακόμη μεγαλύτερο το 2027.
Σκοπός είναι και οι δύο εταιρίες θα διατηρήσουν τα business models που διαθέτουν, ενώ θα επενδύσουν στη συμπληρωματικότητα και τον από κοινού σχεδιασμό νέων δικτύων.
Η Volotea
Η Volotea είναι μια εταιρεία χαμηλού κόστους, η οποία ακολουθεί μια πολύ εξειδικευμένη στρατηγική ανάπτυξης εστιάζοντας κυρίως σε εποχιακές, μικρότερες διαδρομές και αγορές αναψυχής, προηγουμένως μη συνδεδεμένες, στις όποιες προσφέρει νέες συνδέσεις. Αυτό το μοντέλο «υψηλής εποχικότητας» στη λειτουργία του, υποστηρίζεται από χρήση αεροσκαφών (Airbus 320/319) mid-life, χαμηλότερου κεφαλαιακού κόστους, ώστε να δημιουργείται η δυνατότητα κερδοφορίας με λιγότερες ώρες χρήσης/πτήσεων ανά έτους (γεγονός που ταιριάζει στην εποχική δραστηριότητα).
Υπενθυμίζεται ότι η Volotea ιδρύθηκε το 2011 από τους Carlos Muñoz και Lázaro Ros, ιδρυτές και της Vueling (η οποία από το 2010 είναι θυγατρική της Iberia/BA/IAG). Είναι μια από τις ταχύτερα αναπτυσσόμενες ανεξάρτητες αεροπορικές εταιρείες στην Ευρώπη την τελευταία δεκαετία, αυξάνοντας τον στόλο της, τα δρομολόγια που εξυπηρετεί και τις προσφερόμενες θέσεις κάθε χρόνο. Φέτος, θα εκτελεί σχεδόν 450 δρομολόγια (με περισσότερα από τα μισά αποκλειστικά), θα προσφέρει μεταξύ 12,5 εκατομμυρίων και 13 εκατομμυρίων θέσεων (+12% έως +16% έναντι του 2023) και θα πραγματοποιήσει περίπου 80.000 πτήσεις.
Ο βασικός λόγος της απόφασης της Aegean
Όπως σε κάθε επένδυση, βασικός λόγος της απόφασης αυτής είναι γιατί η AEGEAN πιστεύει ότι η Volotea, ιδιαίτερα μετά την εκ νέου ενίσχυση κεφαλαίων από τους μέχρι σήμερα μέτοχους της και την AEGEAN, έχει ιδιαίτερα θετικές προοπτικές ανάπτυξης και μπορεί στο μέλλον να φέρει σημαντικές υπεράξιες στους μέτοχους της. Φυσικά καμία επένδυση, ιδιαίτερα στο δύσκολο ανταγωνιστικό περιβάλλον των αερομεταφορών της ΕΕ δεν είναι χωρίς ρίσκο.
Παράλληλα όμως, ενώ οι δυο εταιρείες έχουν διαφορετικό μοντέλο λειτουργίας, δικτύου και προϊοντική στρατηγική, δραστηριοποιούνται και οι δυο στον ευρύτερο χώρο της Νότιας Ευρώπης, με διαφορετικά φυσικά βασικά κέντρα. Την Ελλάδα για την AEGEAN και τη Γαλλία, Ιταλία και Ισπανία για τη Volotea. Δημιουργώντας έτσι υψηλή συμπληρωματικότητα και σημαντικές ευκαιρίες για συνέργειες μεταξύ τους.