15.6 C
Athens
Σάββατο, 26 Απριλίου, 2025

2 στους 3 αγοραστές e-supermarket υιοθέτησαν τις ηλεκτρονικές αγορές την περίοδο του lockdown

Τα online σούπερ μάρκετ ήρθαν με την πανδημία για να μείνουν, αλλάζοντας τις καταναλωτικές συνήθειες. Δύο στους 3 αγοραστές e-supermarket υιοθέτησαν τις ηλεκτρονικές αγορές την περίοδο του lockdown, αλλά η δυναμική παραμένει.

Το Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών – ΙΕΛΚΑ και η εταιρεία Convert Group, ου εξειδικεύεται σε Data analytics και Market Intelligence στην αγορά e-commerce FMCG, στο πλαίσιο κοινής έρευνας καταναλωτών που πραγματοποίησαν, με δείγμα 850 ατόμων (συλλογή Μάιος 2021) κατέγραψαν ενδιαφέρουσες απόψεις των καταναλωτών σε σχέση με τις ηλεκτρονικές αγορές προϊόντων σουπερμάρκετ.

Οι πωλήσεις του online καναλιού των σούπερ μάρκετ έχουν ξεπεράσει το 2020, σύμφωνα με την Convert Group, τα 163 εκατ. ευρώ, με αύξηση 262% σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Η συνολική αξία της online αγοράς είναι ακόμα μεγαλύτερη αν λάβουμε υπόψη τα συνοικιακά καταστήματα κλπ. Παράλληλα, ή έρευνα καταναλωτών του ΙΕΛΚΑ καταγράφει ότι το κοινό που αγοράζει τρόφιμα και γενικά είδη σουπερμάρκετ συστηματικά online έχει φτάσει πλέον στο 12% το 2021 έναντι ενός πολύ μικρού ποσοστού 1%-2% το 2019.

Η πλειονότητα των αγοραστών από ηλεκτρονικά σουπερμάρκετ πραγματοποίησε την πρώτη του αγορά την περίοδο της πανδημίας. Συγκεκριμένα το 45% το 2020 και το 21% το 2021. Μόνο 1 στους 3 αγοραστές, 33%, είχε αγοράσει νωρίτερα προϊόντα σουπερμάρκετ μέσω διαδικτύου.

Σύνδεση των νέων αγοραστών με τα μέτρα περιορισμού κυκλοφορίας

Το 41% των online αγοραστών απαντούν ότι αγόρασαν για πρώτη φορά προϊόντα σουπερμάρκετ μέσω διαδικτύου λόγω των μέτρων περιορισμού κυκλοφορίας και το 28% λόγω φόβου επίσκεψης σε φυσικό κατάστημα. Επίσης ένα ποσοστό 10% αποδίδει την έναρξη ηλεκτρονικών αγορών στην μακρόχρονη παραμονή στο σπίτι.

Τα ποσοστά αυτά είναι ακόμα υψηλότερα στο κοινό που ξεκίνησε τις αγορές του το 2021. Οι κατεξοχήν λόγοι επιλογής ηλεκτρονικών αγορών βρίσκονται σε χαμηλότερες θέσεις επιλογής από το κοινό και κυρίως αφορούν παλαιότερους αγοραστές του 2019, συγκεκριμένα καταγράφονται η δυσκολία μεταφοράς με 21% και η έλλειψη χρόνου με 18%. Το 13% επέλεξε τις ηλεκτρονικές αγορές λόγω χαμηλότερων τιμών.

 

Διατήρηση ηλεκτρονικών αγορών

Η εικόνα είναι πιο σύνθετη όσον αφορά τους λόγους διατήρησης των ηλεκτρονικών αγορών όπως προκύπτει από την αναγνώριση των πλεονεκτημάτων των ηλεκτρονικών αγορών. Όπως καταγράφεται και στο σχήμα 3, τα βασικά πλεονεκτήματα των ηλεκτρονικών αγορών όπως αναγνωρίζεται από τους αγοραστές ηλεκτρονικών σουπερμάρκετ είναι:
  1. Η ευκολία μεταφοράς με 59%
  2. Η ασφάλεια από τον κορωνοϊό με 51%
Ακολουθεί η αποφυγή του κόστους μεταφορών με 30%, η ευκολία των αγορών σε ποσοστό 28%, η ταχύτητα αγορών με 28% και η αναζήτηση προσφορών με 25%. Μόλις ένα ποσοστό 11%, δεν έχει εικόνα για τα πλεονεκτήματα των ηλεκτρονικών αγορών, κάτι που αποτελεί ένδειξη για την θετική αξιολόγηση του καναλιού αυτού αγορών.

Άνεση και ταχύτητα 

Τα στοιχεία αυτά ουσιαστικά δείχνουν ότι ναι μεν ο κύριος λόγος έναρξης αγορών μέσω διαδικτύου είναι η ασφάλεια από την πανδημία, αλλά αφετέρου η άνεση και η ταχύτητα που προσφέρουν τα ηλεκτρονικά σουπερμάρκετ αποτελούν τους κύριους λόγους διατήρησής αυτής της αγοραστικής συνήθειας.
Η συχνότητα ηλεκτρονικών αγορών παραμένει μεν χαμηλότερη, αλλά με σημαντικά υψηλή δαπάνη ανά αγορά. Ο μέσος αγοραστής e-supermarket πραγματοποιεί κατά μέσο όρο 16 αγορές τον χρόνο. Όπως φαίνεται και στο σχήμα 4, 1 στους 2 αγοραστές ηλεκτρονικών σουπερμάρκετ, το 46% αγοράζει τουλάχιστον μία φορά τον μήνα. Βέβαια το 37% αγοράζει λίγες φορές μέσα στον χρόνο και αποτελούν ένα κοινό το οποίο καλούνται οι επιχειρήσεις του κλάδου να προσεγγίσουν, ώστε να αποκτήσουν μεγαλύτερη συχνότητα.

Υψηλή δαπάνη

Παρά αυτή την σχετικά χαμηλή συχνότητα αγορών (16 αγορές ανά έτος), η μέση μηνιαία δαπάνη μέσω διαδικτύου είναι αρκετά υψηλή. Για τους αγοραστές e-supermarket η αγορές μέσω διαδικτύου αντιστοιχούν κατά μέσο όρο στο 35% των συνολικών αγορών τους για προϊόντα παντοπωλείου και αντιστοιχούν σε ποσό μηνιαίας δαπάνης 146 ευρώ ανά μήνα.
Αξίζει όμως να σημειωθεί, ότι ακόμα και σήμερα οι ηλεκτρονικές αγορές για είδη παντοπωλείου, επιλέγονται από νοικοκυριά με μεγαλύτερη μηνιαία δαπάνη από τον εθνικό μέσο όρο.
Τα παραπάνω στοιχεία επιβεβαιώνουν την αλματώδη ανάπτυξη των ηλεκτρονικών αγορών στον κλάδο των τροφίμων και στοιχειοθετούν την διατήρηση της δυναμικής και το επόμενο διάστημα.

Κοινοποιηση αρθρου

Τελευταια Νεα

Πανδαισία με ΠΑΟΚ – Παναθηναϊκός, Λίβερπουλ – Τότεναμ στα Novasports και ΑΕΚ – Ολυμπιακός στα Cosmote Sport

Συναρπαστικό αθλητικό θέαμα έρχεται και αυτή την εβδομάδα στις οθόνες των συνδρομητών της Nova. Έως και τη Δευτέρα 28 Απριλίου οι φίλοι του ποδοσφαίρου,...

Καταργούνται ως δικαιολογητικά στο Δημόσιο τα πιστοποιητικά Γέννησης και Οικογενειακής κατάστασης

Πλέον οι πολίτες δεν θα χρειάζεται να προσκομίζουν τα πιστοποιητικά γέννησης και οικογενειακής κατάστασης ως δικαιολογητικά στις συναλλαγές τους με το Δημόσιο. Τα στοιχεία...

Η LG φέρνει την Xbox cloud gaming εμπειρία στις LG Smart τηλεοράσεις

Η LG Electronics (LG), ανακοίνωσε το λανσάρισμα της πολυαναμενόμενης εφαρμογής Xbox στις LG Smart τηλεοράσεις, προσφέροντας στους χρήστες τη δυνατότητα να απολαμβάνουν παιχνίδια Xbox...

Εύκολα και γρήγορα η αλλαγή παρόχου σταθερής και κινητής, διαδικτύου και συνδρομητικής τηλεόρασης

Με στόχο τη βελτίωση της καθημερινότητας των πολιτών και τον περαιτέρω εκσυγχρονισμό της Δημόσιας Διοίκησης τίθεται σε εφαρμογή η τρίτη δυνατότητα παροχής συγκατάθεσης (consent),...

Η Samsung Electronics στην κορυφή της παγκόσμιας αγοράς τηλεοράσεων για 19 συναπτά έτη

Η Samsung Electronics ανακοίνωσε ότι έχει εξασφαλίσει τη θέση της στην κορυφή της παγκόσμιας αγοράς τηλεοράσεων για 19η συνεχή χρονιά1. «Η κυριαρχία της Samsung...