της Νατάσας Φραγκούλη
Αντιμέτωπη με τη μεγαλύτερη πτώση στην ιστορία της βρέθηκε, το 2022, η αγορά των smartphones το 4ο τρίμηνο του 2022, ενώ συνολικά, σε επίπεδο έτους, οι πωλήσεις έκλεισαν στα χαμηλότερα επίπεδα της τελευταίας δεκαετίας. Το τελευταίο τρίμηνο του περασμένου έτους, οι πωλήσεις smartphones μειώθηκαν κατά 18,3% σε ετήσια βάση στα 300,3 εκατ. μονάδες, σύμφωνα με προκαταρκτικά στοιχεία από το International Data Corporation (IDC).
Πρόκειται για τη μεγαλύτερη πτώση στη διάρκεια ενός τριμήνου, επίδοση που οδήγησε σε μια απότομη πτώση 11,3% για το σύνολο του έτους. Το 2022 έκλεισε με πωλήσεις 1,21 δισ. συσκευών, που αντιπροσωπεύει το χαμηλότερο ετήσιο σύνολο αποστολών από το 2013.
Από την πλευρά της, η εταιρεία αναλύσεων Canalys κάνει λόγο για μείωση πωλήσεων κατά 18% στα 296,9 εκατ. μονάδες το 4ο τρίμηνο του 2022, ενώ σε επίπεδο έτους τοποθετεί την πτώση στο 12% και τις πωλήσεις σε 1,2 δισ. μονάδες το 2022.
Η σημαντικά μειωμένη καταναλωτική ζήτηση, το άλμα του πληθωρισμού και η ένταση των οικονομικών αβεβαιοτήτων, θέτει, σύμφωνα με την IDC, τον στόχο της αύξησης των πωλήσεων smartphones κατά 2,8% το 2023 υπό σοβαρή αμφισβήτηση.
“Δεν έχουμε δει ποτέ αποστολές το εορταστικό τρίμηνο να είναι χαμηλότερα από το προηγούμενο τρίμηνο. Ωστόσο, η εξασθενημένη ζήτηση και τα υψηλά αποθέματα οδήγησαν σε αυτό το αποτέλεσμα”, σχολιάζει η IDC.
Οι πρωταγωνιστές της αγοράς
Σύμφωνα με την Canalys, η κατάταξη των πέντε κορυφαίων κατασκευαστών smartphones το 2022 παρέμεινε η ίδια με το 2021. Η Samsung υπερασπίστηκε την πρώτη θέση της, διεκδικώντας μερίδιο αγοράς 22% με 257,9 εκατ. αποστολές. Η Apple ήρθε δεύτερη με αποστολές 232,2 εκατ. και μερίδιο αγοράς 19%, παρά το γεγονός ότι έκλεισε το 2022 με την πρώτη διψήφια πτώση της το 4ο τρίμηνο. Η Xiaomi κατατάχθηκε τρίτη με 152,7 εκατ. πωλήσεις και μερίδιο αγοράς 13%, ενώ με μερίδια 10% και 9%, αντίστοιχα, η OPPO και η vivo κατέλαβαν την τέταρτη και πέμπτη θέση.
“Το 2023 θα είναι μια δύσκολη χρονιά. Οι πρόσφατες μακροοικονομικές τάσεις δείχνουν έναν αυξανόμενο κίνδυνο παγκόσμιας ύφεσης. Ο δρόμος προς την ανάκαμψη για την αγορά των smartphones είναι σπαρμένος με αβεβαιότητες. Οι πωλητές και τα κανάλια διανομής θα παρακολουθούν στενά τη δυναμική της αγοράς και θα ακολουθούν προσεκτική προσέγγιση”, εξηγούν οι αναλυτές της Canalys.
Μεγάλη πτώση στην Ευρώπη
Σύμφωνα με τους αναλυτές, οι κορυφαίες αγορές του κόσμου υπέστησαν απότομη πτώση των πωλήσεων smartphones προς το τέλος του 2022. Παρά το γεγονός ότι καταγράφηκε κάποια σταθεροποίηση το 3ο τρίμηνο, η περιοχή της Ασίας-Ειρηνικού και της Ευρώπης κατέγραψαν τις χειρότερες επιδόσεις τους στο 4ο τρίμηνο το 2022.
Ειδικά στην Ευρώπη το πρόσημο ήταν αρνητικό κατά 12%, ενώ στην ευρύτερη περιοχή της Κίνας σημειώθηκε ποσοστιαία ακόμη μεγαλύτερη πτώση κατά 14%.