12.9 C
Athens
Πέμπτη, 5 Δεκεμβρίου, 2024

Το 1/5 των πωλήσεων ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών στην Ελλάδα έγινε online

Σανίδα σωτηρίας στο online κανάλι βρήκε το λιανικό εμπόριο ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών συσκευών στην Ελλάδα το 2020. Κατά την πρώτη πανδημική χρονιά, η πτώση των πωλήσεων των φυσικών καταστημάτων -μετά την εμφάνιση της πανδημίας- καλύφθηκε σε σημαντικό βαθμό από την εκρηκτική αύξηση της διείσδυσης του ηλεκτρονικού εμπορίου (e-commerce).

Για την ακρίβεια το 2020 σχεδόν το 1/5 του τζίρου του κλάδου των λιανικών πωλήσεων ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών οικιακών συσκευών έγινε online. Οι ηλεκτρονικές πωλήσεις του κλάδου καταγράφουν συνολικά ανοδική πορεία τα τελευταία χρόνια, με το μερίδιο τους από περίπου 5% το 2016 να φθάνει στο 18% το 2020.

Το 2020 οι λιανικές πωλήσεις του κλάδου αφορούσαν κυρίως Λευκές Συσκευές και Κλιματιστικά σε ποσοστό 35%. Ακολουθεί ο εξοπλισμός Σταθερής – Κινητής Τηλεφωνίας και Πληροφορικής με μερίδιο περίπου 30%.

Οι Συσκευές Ήχου και Εικόνας κατέλαβαν ποσοστό της τάξης του 18%, οι Μικροσυσκευές μερίδιο 13%, ενώ η συμμετοχή των λοιπών προϊόντων εκτιμάται στο υπόλοιπο 4%. Η πανδημία του κορωνοϊού είχε ως αποτέλεσμα τη σημαντική αύξηση πωλήσεων για το εξοπλισμό κινητής τηλεφωνίας και πληροφορικής.

Αύξηση 6% στην 4ετία

Οι λιανικές πωλήσεις ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών οικιακών συσκευών στην Ελλάδα καταγράφουν αύξηση της τάξης του 6% την περίοδο 2017-2020 ύστερα από αρκετά χρόνια πτωτικής πορείας. Η πανδημία του Covid-19 είχε ως αποτέλεσμα να ανακοπεί σημαντικά ο ρυθμός αύξησης της αγοράς το 2020.

Ωστόσο, μέρος των απωλειών καλύφθηκε από την αύξηση της διείσδυσης του ηλεκτρονικού εμπορίου. Τη ζήτηση για τα προϊόντα του κλάδου τροφοδοτούν -κατά κύριο λόγο- τρεις βασικοί παράγοντες.

Η αντικατάσταση λόγω βλαβών και παλαιότητας, η δημιουργία νέων νοικοκυριών και την εμφάνιση προϊόντων που ενσωματώνουν νέες τεχνολογίες.  Ένας σημαντικός παράγοντας που επηρεάζει τη ζήτηση ηλεκτρικών οικιακών συσκευών είναι ο ρυθμός προσθήκης νέων κατοικιών.

 

Περί ανταγωνισμού

Τις τελευταίες μεταβολές και προοπτικές εξέλιξης του κλάδου παρουσιάζει η κλαδική μελέτη που εκπόνησε η Διεύθυνση Οικονομικών Μελετών της ICAP ΑΕ. Σύμφωνα με τους συντάκτες της, στην εγχώρια αγορά του λιανικού εμπορίου ηλεκτρικών/ηλεκτρονικών οικιακών συσκευών είχε ήδη γίνει διείσδυση μεγάλων πολυεθνικών επιχειρήσεων του διεθνούς εμπορίου.

«Τα δίκτυα των οργανωμένων μεγάλων αλυσίδων καταστημάτων διευρύνθηκαν με έντονο ρυθμό την τελευταία εικοσαετία. Ωστόσο, η βαθιά ύφεση, που επικράτησε τα τελευταία έτη, οδήγησε σε διακοπή λειτουργίας αρκετών παραδοσιακών αλυσίδων. Οι μεγάλες αλυσίδες, που παρέμειναν στην αγορά, προχωρήσαν τα τελευταία χρόνια, στο πλαίσιο του εξορθολογισμού των δαπανών τους και της γενικότερης εταιρικής αναδιάρθρωσης, σε συγχωνεύσεις καταστημάτων και συρρίκνωση του δικτύου τους. Επίσης, μεγάλες αλλαγές σημειώθηκαν και στην πλευρά των αγοραστικών ομίλων και των δικτύων τους» αναφέρει η σχετική μελέτη.

Η έκθεση διαπιστώνει ότι ο ανταγωνισμός μεταξύ των επιχειρήσεων του εξεταζόμενου κλάδου είναι ιδιαίτερα έντονος. Τόσο η συμπίεση του περιθωρίου κέρδους, όσο και ο «πόλεμος τιμών», σε συνδυασμό με την πολιτική των διευκολύνσεων και προσφορών, είχαν σαν αποτέλεσμα την περαιτέρω όξυνση του ανταγωνιστικού κλίματος.

Πρόσφατες σημαντικές εξελίξεις στον κλάδο ήταν η επέκταση μεγάλης αλυσίδας καταστημάτων ηλεκτρονικών υπολογιστών στην εμπορία ηλεκτρικών οικιακών συσκευών, καθώς επίσης και η αλλαγή στο ιδιοκτησιακό καθεστώς μεγάλης αλυσίδας καταστημάτων του κλάδου.

Τα μεγέθη

Στο πλαίσιο της μελέτης συντάχθηκε ομαδοποιημένος ισολογισμός επιχειρήσεων του κλάδου βάσει δείγματος ιδιωτικών εταιρειών εκμετάλλευσης αλυσίδων, για τις οποίες υπήρχαν διαθέσιμοι ισολογισμοί για την πενταετία 2015-2019. Το σύνολο του ενεργητικού των επιχειρήσεων εμφάνισε σωρευτική αύξηση κατά 55% την εξεταζόμενη περίοδο, ενώ τα ίδια κεφάλαια αυξήθηκαν σωρευτικά κατά 9,6%.

Οι μεσομακροπρόθεσμες υποχρεώσεις & προβλέψεις αυξήθηκαν σημαντικά την ίδια περίοδο (σωρευτική αύξηση 423%), ενώ αρκετά μικρότερη ήταν η αύξηση για τις βραχυπρόθεσμες υποχρεώσεις (25,7%).

Οι συνολικές πωλήσεις των εταιρειών εκμετάλλευσης αλυσίδων καταστημάτων ηλεκτρικών/ηλεκτρονικών συσκευών κατέγραψαν σωρευτική αύξηση κατά 25,1% την πενταετία 2015-2019. Το μικτό κέρδος ενισχύθηκε (κατά 21,3%) την ίδια περίοδο, ενώ σημαντικότατη ήταν και η αύξηση για το λειτουργικό αποτέλεσμα. Τέλος, κέρδη (προ φόρου) καταγράφονται την πενταετία 2015-2019.

Το περιθώριο μικτού κέρδους για το σύνολο των εταιρειών του δείγματος δεν μεταβλήθηκε σημαντικά κατά την περίοδο 20162019, ενώ το μέσο περιθώριο EBITDA των εξεταζόμενων εταιρειών του κλάδου λαμβάνει θετικό πρόσημο από το 2016.

Κοινοποιηση αρθρου

Τελευταια Νεα

Σε Fraport – Κοπελούζο – Κωνσταντακόπουλο το αεροδρόμιο Καλαμάτας, έναντι €45,2 εκατ.

Το Υπερταμείο/Growthfund ανακοινώνει ότι το Διοικητικό του Συμβούλιο αξιολόγησε και έκανε αποδεκτή την προσφορά που υποβλήθηκε στο πλαίσιο του διαγωνισμού για την 40ετή παραχώρηση...

Κ. Χατζηδάκης: Εγκρίθηκε η παραχώρηση του αεροδρομίου Καλαμάτας – Πέντε κρίσιμες αλλαγές στο Υπερταμείο

Σε μια νέα εποχή περνάει το Υπερταμείο/Growthfund γεγονός το οποίο αποτελεί απόδειξη της προόδου που έχει πραγματοποιήσει τα τελευταία χρόνια η ελληνική οικονομία, τόνισε...

Το νέο OPPO Find X8 Pro είναι διαθέσιμο στην Ελλάδα

Η OPPO ανακοίνωσε την παγκόσμια κυκλοφορία της νέας σειράς smartphone Find X8, με την Ευρώπη να αποτελεί την αποκλειστική αγορά για το premium μοντέλο...

Ξεκίνησαν οι διώξεις των χρηστών πειρατικής τηλεόρασης

Ημερομηνία ορόσημο αποτελεί η 27η Νοεμβρίου 2024, ημέρα κατά την οποία η Δικαιοσύνη έστειλε το μήνυμά της στον πόλεμο κατά της πειρατείας. Μετά την...

Η Honda παρουσιάζει ένα ρομπότ AI για να βοηθήσει τα παιδιά που υποβάλλονται σε μακροχρόνια νοσηλεία σε νοσοκομείο

Η Honda συνεργάστηκε με ένα νοσοκομείο στην Ισπανία με σκοπό την επίσημη χρήση ενός ρομπότ με κοινωνική συμπεριφορά και τεχνητή νοημοσύνη, ονόματι «Haru», προκειμένου...