22.8 C
Athens
Δευτέρα, 14 Οκτωβρίου, 2024

Αγορά ακινήτων: Η ακτινογραφία των επενδυτών

Οι εννέα στις δέκα αγοραπωλησίες ακινήτων που έγιναν το 2018 στην ελληνική επικράτεια αφορούσαν σε κατοικίες και από αυτές το μεγαλύτερο ποσοστό ήταν κυρίως ακίνητα ηλικίας άνω των 30 ετών, ανακαινισμένα και σε καλή κατάσταση, εμβαδού έως 90 τετραγωνικά μέτρα, σύμφωνα με την πανελλαδική έρευνα της RE/MAX.

Στην πρώτη θέση της ζήτησης και με μεγάλη διαφορά από την αμέσως επόμενη κατηγορία βρέθηκαν τα παλαιά ακίνητα, ηλικίας άνω των 30 ετών, καθώς 7 στις 10 αγοραπωλησίες αφορούσαν τη συγκεκριμένη κατηγορία ακινήτων. Στη δεύτερη θέση από πλευράς αγοραστικού ενδιαφέροντος βρίσκονται κατοικίες ηλικίας 11 έως 20 ετών (15% του συνόλου), ενώ σε πολύ χαμηλότερες θέσεις βρίσκονται τα λεγόμενα νεόδμητα ακίνητα.

Στην Αττική, η πλειοψηφία των ακινήτων (85%) που πωλήθηκαν ήταν παλαιά (άνω της 25ετίας). Τα νεόδμητα μαζί με τα νέα (έως 5ετίας) απουσιάζουν εντελώς, ενώ τα ακίνητα ηλικίας 6 έως 15 ετών συγκέντρωσαν μόλις 7% του αγοραστικού ενδιαφέροντος. Τέλος, για την ενδιάμεση κατηγορία ακινήτων ηλικίας 16 έως 25 ετών το ποσοστό προτίμησης ανήλθε στο 8%.

Στη Θεσσαλονίκη, στην κορυφή των προτιμήσεων βρίσκονται οι κατοικίες ηλικίας άνω των 25 ετών σε ποσοστό 63%, ενώ ακίνητα ηλικίας έως 5 ετών προτιμήθηκαν μόλις από το 5% των αγοραστών. Περίπου 1 στα 5 ακίνητα ήταν ηλικίας από 6 ως 15 ετών (20%) και το υπόλοιπο ποσοστό 12% αφορούσε ακίνητα 16 έως 25 ετών.

Όσον αφορά στην επιλογή ακινήτου ανάλογα με το εμβαδόν, στην Αττική προτιμήθηκαν οι μικρές και πολύ μικρές κατοικίες (επιφάνειας έως 70 τ.μ.) σε ποσοστό 41%, ενώ 4 στους 10 επέλεξαν κατοικίες μεσαίου εμβαδού από 71 έως 110 τετραγωνικά μέτρα.

Αττική – Θεσσαλονίκη: Στην κορυφή των προτιμήσεων τα παλαιά ακίνητα

Στην Αττική, το 92% των πωληθέντων ακινήτων ήταν κατοικίες. Τα οικόπεδα/αγροτεμάχια έφθασαν μόλις στο 2%, ενώ η συμμετοχή των επαγγελματικών ακινήτων ανήλθε στο 6% επί του συνόλου των πωληθέντων ακινήτων.

Στη Θεσσαλονίκη, τη μεγαλύτερη απήχηση είχαν τα ακίνητα εμβαδού από 71 έως 110 τ.μ. καθώς την προτίμησαν 4 στους 10 αγοραστές, με δεύτερη επιλογή σε ποσοστό 20% τα διαμερίσματα έως 50 τ.μ., καθώς και τα διαμερίσματα εμβαδού από 51 έως 70 τ.μ. που προτιμήθηκαν από το 18% των αγοραστών. Πολύ μικρότερο ήταν το ποσοστό των αγοραστών (8%) που στράφηκε σε μεγάλες κατοικίες άνω των 150 τ.μ. Στη συμπρωτεύουσα οι αγοραπωλησίες επικεντρώθηκαν σχεδόν αποκλειστικά (94%) στις κατοικίες και μόλις 2% σε οικόπεδα-αγροτεμάχια.

Στην υπόλοιπη Ελλάδα (εκτός Αττικής & Θεσσαλονίκης), οι κατοικίες ήταν κι εδώ η δημοφιλέστερη κατηγορία με ποσοστό 81% και τα οικόπεδα-αγροτεμάχια κινήθηκαν στο 10%.

Αυξάνεται η ζήτηση για παλαιών ακινήτων

Εστιάζοντας στα οικιστικά ακίνητα, δεδομένου ότι συγκεντρώνουν τα υψηλότερα ποσοστά πώλησης σε όλη τη χώρα, παρουσιάζεται η κατανομή των πωληθέντων ακινήτων ως προς την παλαιότητα. Συνεχίζοντας την τάση των προηγούμενων ετών προτιμήθηκαν παλαιές κατοικίες (άνω της πενταετίας) σε ποσοστό 98%, έναντι των νεόδμητων & νέων (μέχρι πενταετίας) που συγκέντρωσαν μόλις το 2%. Έντονο ήταν το ενδιαφέρον για κατοικίες 11 έως 20 ετών (15% του συνόλου), ενώ κυρίαρχη στις προτιμήσεις των αγοραστών αναδείχθηκε συντριπτικά η κατηγορία των παλαιών άνω των 30 ετών (68%).

Στην Αττική, πάνω από 4 στα 5 ακίνητα (85%) που πωλήθηκαν ήταν παλαιά (άνω 25ετίας). Τα νεόδμητα μαζί με τα νέα (έως πενταετίας) δεν είχαν καμία απήχηση, ενώ αυτά με ηλικία 6 έως 15 ετών συγκέντρωσαν μόλις το 7% των προτιμήσεων. Τέλος, για την ενδιάμεση κατηγορία ακινήτων ηλικίας 16 έως 25 ετών, το ποσοστό προτίμησης ανήλθε μόλις στο 8%.

Στη Θεσσαλονίκη, στην κορυφή των προτιμήσεων βρίσκονται κατοικίες που ξεπερνούν την 25ετία με ποσοστό 63%, δηλαδή πάνω από τις μισές από τις κατοικίες που συναλλάσσονται, ενώ 1 στα 6 ήταν έως 10ετίας (12%) και το υπόλοιπο ποσοστό 25% αφορούσε ακίνητα 11 έως 25 ετών.

Στις περιοχές της υπόλοιπης Ελλάδας (εκτός Αττικής και Θεσσαλονίκης), τα ποσοστά αυτών που επέλεξαν παλαιές και νέες κατοικίες εναρμονίζονται με την τάση στα 2 μεγάλα αστικά κέντρα, καθώς το 59% των αγοραστών επέλεξε παλαιές κατοικίες (άνω των 25 ετών) και μόλις το 11% των αγοραστών ενδιαφέρθηκε για κατοικίες έως 10 ετών.

Οι αγοραστές αποφεύγουν τα μεγάλα ακίνητα

Η μικρομεσαία κατηγορία έως 90 τ.μ. συγκέντρωσε το μεγαλύτερο ενδιαφέρον αγγίζοντας το 67%, με σχεδόν αναλογική κατανομή των ποσοστών στις τρεις υποκατηγορίες (1-50 τ.μ. / 51-70τ.μ. / 71-90 τ.μ.). Αξιόλογη κίνηση είχαν οι κατοικίες 91-110 τ.μ. με ποσοστό 14% και οι κατοικίες 111-130 τ.μ. με ποσοστό 9%. Τα μεγαλύτερα σπίτια άνω των 130 τ.μ. προτιμήθηκαν από το 10% των αγοραστών.

Στην Αττική προτιμήθηκαν από τους περισσότερους αγοραστές (40%) οι μεσαίες κατοικίες (δηλαδή εμβαδού 71-110 τ.μ.) και οι μικρές κατοικίες (1-50 τ.μ. και 51-70 τ.μ.) (41%), ενώ όλες σχεδόν οι υπόλοιπες κατηγορίες κινήθηκαν κάτω από το 10%.

Στη Θεσσαλονίκη, η κατηγορία με τη μεγαλύτερη απήχηση ήταν από 71-90 τ.μ. που την προτίμησαν 3 στους 10 αγοραστές, με δεύτερη επιλογή (20%) τα διαμερίσματα 1-50 τ.μ. ενώ ένα ποσοστό 8% στράφηκε σε μεγάλες κατοικίες άνω των 150 τ.μ.

Στην υπόλοιπη Ελλάδα (εκτός Αττικής και Θεσσαλονίκης) παρατηρούμε επίσης έντονη προτίμηση στα μεσαίου μεγέθους σπίτια, καθώς περίπου 4 στους 10 αγοραστές επέλεξαν ακίνητο 51-90 τ.μ. Επίσης, 1 στους 4 αγοραστές (24%) επέλεξε μέχρι 50 τ.μ, ενώ μικρό (5%) ήταν το ενδιαφέρον για τις μεγάλες κατοικίες άνω των 150 τ.μ.

 

 

Κοινοποιηση αρθρου

Τελευταια Νεα

Συνεργασία της LG Business Solutions με την BAT Hellas

Η LG Business Solutions ανακοίνωσε τη συνεργασία της με την BAT Hellas, εγκαθιστώντας 800 Digital Signage οθόνες (μοντέλο 32SM5J) σε καταστήματα και σημεία λιανικής...

Η πρώτη «διαβολοβδομάδα» της EuroLeague στο παρκέ του Novasports

Η EuroLeague, η κορυφαία ευρωπαϊκή διασυλλογική διοργάνωση στο χώρο του μπάσκετ ετοιμάζεται για την πρώτη «διαβολοβδομάδα» στο παρκέ του Novasports! Οι προβολείς στρέφονται στις...

Η LG OLED παρουσιάζει το έργο του Sir John Akomfrah για τη μελέτη κοινωνικών και περιβαλλοντικών ζητημάτων

Η LG Electronics (LG) συνεργάζεται και πάλι με τον ευρέως αναγνωρισμένο καλλιτέχνη και σκηνοθέτη, Sir John Akomfrah, για την έκθεση Frieze London 2024. Η...

Κυβερνοασφάλεια: Βροχή επιθέσεων – κινητοποίηση των ελληνικών επιχειρήσεων

Γράφει η Μαρία Μόσχου Εκτοξεύονται οι δαπάνες των ελληνικών επιχειρήσεων κατά της απειλής του κυβερνοεγκλήματος, καθώς λαμβάνει τεράστιες διαστάσεις. Οι χάκερς «χτυπούν» τις ελληνικές...

Απλά Ψηφιακά 150: Οι καινοτομίες της Brite Solar, το σίριαλ της διασύνδεσης των POS, η Starlink και τα ακριτικά σχολεία

Την καινοτόμα τεχνολογία αγροφωτοβολταϊκών πάνελ της Brite Solar και τα σχέδια της εταιρείας για την συνέχεια ανέλυσε ο Νίκος Κανόπουλος, ιδρυτής και Διευθύνων Σύμβουλός...