Της Νατάσας Φραγκούλη
Σύνδρομο long covid πλήττει την αγορά ηλεκτρονικών υπολογιστών, η οποία βρίσκεται σε στενωπό με τις πωλήσεις να διολισθαίνουν σε όλο και πιο χαμηλά επίπεδα και τους κατασκευαστές να παίζουν ‘κατενάτσιο’ εν αναμονή αποκλιμάκωσης της κρίσης. Οι πληθωριστικές πιέσεις, η άνοδος των επιτοκίων και η γενικότερη η οικονομική αβεβαιότητα καθήλωσαν την αγορά και το πρώτο εξάμηνο του 2023, με τον δρόμο προς την ανάκαμψη να αποδεικνύεται ανηφορικός και δύσβατος.
Το δεύτερο τρίμηνο του 2023 οι πωλήσεις υποχώρησαν εκ νέου με διψήφιο ρυθμό 15% σε ετήσια βάση, με την περιοχή της ΕΜΕΑ (Ευρώπη, Μέση Ανατολή και Αφρική) να υφίσταται μία από τις ισχυρότερες πιέσεις και τις πωλήσεις να μειώνονται κατά 14,6% σε ετήσια βάση, κινούμενες πτωτικά για έκτο συνεχόμενο τρίμηνο.
Πάντως, το δεύτερο τρίμηνο του έτους άνοιξε ένα παράθυρο αισιοδοξίας για την παγκόσμια αγορά, καθώς σημειώθηκε αύξηση κατά 8% σε σχέση με τους πρώτους τρεις μήνες του έτους -για πρώτη φορά από το 2022. Οι αναλυτές προβλέπουν σταθεροποίηση των πωλήσεων από το δεύτερο εξάμηνο του 2023, ενώ εκτιμούν ότι η αγορά θα περάσει -επιτέλους- σε θετικό έδαφος το 2024.
Για το σύνολο της φετινής χρήσης, ωστόσο, το πρόσημο θα παραμείνει αρνητικό, με την εταιρεία ερευνών International Data Corporation (IDC) να τοποθετεί την πτώση ποσοστιαία στο 13,7%. Σε απόλυτους αριθμούς αυτό σημαίνει ότι η αγορά θα κινηθεί στα επίπεδα των 252 εκατ. ηλεκτρονικών υπολογιστών για το 2023.
Η πολυπόθητη ανάκαμψη των πωλήσεων, που χρονικά τοποθετείται στο 2024, θα είναι της τάξης του 3,7% σε ετήσια βάση το 2024. Αυτό μεταφράζεται σε πωλήσεις 261,4 εκατ. συσκευών, όγκος που είναι μεν υψηλότερος από τα 259,6 εκατ. PCs του 2018, αλλά και πάλι κάτω από τα προ πανδημικά επίπεδα του 2019.
Ζορίζονται καταναλωτές και επιχειρήσεις
Η οικονομική αβεβαιότητα και το κύμα του πληθωρισμού έχει οδηγήσει τους καταναλωτές σε όλο τον κόσμο σε τιθάσευση των δαπανών, τάση που πλήττει καίρια όλες τις συσκευές και κυρίως τα smartphones και τους υπολογιστές.
Η ζήτηση ηλεκτρονικών υπολογιστών για προσωπική χρήση παραμένει στην καλύτερη περίπτωση χλιαρή καθώς οι καταναλωτές συνεχίζουν να βρίσκονται αντιμέτωποι με μια αντίξοη οικονομική συγκυρία. Η ζήτηση για υπολογιστές αντιμετωπίζει επίσης οξύ ανταγωνισμό από άλλες συσκευές, όπως smartphones και tablets». Ως αποτέλεσμα οι πωλήσεις PCs προς καταναλωτές διανύουν μια από τις χειρότερες χρονιές στην ιστορία τους.
Την ίδια στιγμή, οι επιχειρήσεις, υπό το βάρος της ίδιας οικονομικής αστάθειας, περιορίζουν το διαθέσιμο για συσκευές budget, ρίχνοντας το βάρος τους στο λογισμικό και τις υπηρεσίες, που αμφότερα σχετίζονται με το κύμα του εντεινόμενου ψηφιακού μετασχηματισμού.
Η εικόνα, πάντως, είναι ελαφρώς καλύτερη στις πωλήσεις υπολογιστών προς επιχειρήσεις, καθώς η μετάβαση σε απομακρυσμένα και υβριδικά περιβάλλοντα εργασίας δεν έχει εκλείψει και ως εκ τούτου εξακολουθεί να ωθεί τις επιχειρήσεις σε αγορές υπολογιστών για την κάλυψη των αναγκών των εργαζομένων τους.
Ποιοι κατασκευαστές αντέχουν
Όσον αφορά τις κατασκευάστριες εταιρείες, HP και Apple είναι οι δύο παίκτες της αγοράς που καταφέρνουν να αντισταθούν στο κύμα της μεγάλης πτώσης. Για την ακρίβεια, όλοι οι μεγάλοι κατασκευαστές PCs, πλην της HP και της Apple, υπέστησαν διψήφια μείωση πωλήσεων το δεύτερο τρίμηνο του 2023.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Counterpoint Research, σταθερή στην πρώτη θέση της παγκόσμιας αγοράς ηλεκτρονικών υπολογιστών με μερίδιο 14,2% των πωλήσεων παρέμεινε η κινεζική Lenovo, αν και η εταιρεία είδε τις πωλήσεις της να μειώνονται κατά 18% σε ετήσια βάση το δεύτερο τρίμηνο του 2023.
Στο μεταξύ, η δεύτερη στην παγκόσμια κατάταξη HP πέτυχε το εξεταζόμενο διάστημα μερίδιο αγοράς 13,3%, με την εταιρεία να κινείται ελαφρά καθοδικά (-1%) σε επίπεδο πωλήσεων σε σχέση με πέρσι.
Από την πλευρά της, η Dell κατέκτησε την τρίτη θέση της παγκόσμιας αγοράς με μερίδιο 10,2%, με την αμερικανική εταιρεία να καταγράφει, ωστόσο, διψήφια πτώση 22% σε ετήσια βάση, λόγω της συνολικής εξασθένησης της ζήτησης.
Η Apple κατετάγη στην τέταρτη θέση, με μερίδιο 5,5%, και ήταν η μόνη κατασκευάστρια που πέτυχε υψηλή μονοψήφια αύξηση των πωλήσεών της, 8%, το δεύτερο τρίμηνο του 2023, σε σύγκριση με πέρυσι. Η ανάπτυξη οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στο σχετικά χαμηλό τρίμηνο του 2022 και εν μέρει στην κυκλοφορία νέων προϊόντων.
Το ”top 5” των κορυφαίων κατασκευαστών ηλεκτρονικών υπολογιστών συμπλήρωσε η Acer με μερίδιο αγοράς 4,1%, αλλά ισχυρή πτώση πωλήσεων κατά 19%.
«Η αγορά μπορεί να χρειαστεί να βιώσει αναταραχή και το δεύτερο εξάμηνο του τρέχοντος έτους πριν δει την πρώτη ανατολή το 2024. Ως εκ τούτου, διατηρούμε τις προοπτικές μας για διψήφια μείωση των πωλήσεων σε ετήσια βάση για το σύνολο του 2023» τονίζει η εταιρεία ερευνών Counterpoint.