- της Νατάσας Φραγκούλη
Εκρηκτική άνοδος στη χρήση ψηφιακών πορτοφολιών σημειώνεται στην ελληνική αγορά την τελευταία διετία. Ταυτόχρονα με τη στροφή των Ελλήνων στο e-commerce, αλλάζουν και οι συνήθειες των σε επίπεδο πληρωμών.
Ενώ η χρεωστική κάρτα (60%) παραμένει ο πιο δημοφιλής τρόπος πληρωμών, η αντικαταβολή ακολουθεί (53%) και η πιστωτική κάρτα έπεται (με 23%), ωστόσο, πλέον σημαντική διείσδυση αρχίζουν να αποκτούν και τα ψηφιακά πορτοφόλια (ewallets).
Για την ακρίβεια, στην ελληνική αγορά παρατηρείται την τελευταία διετία έκρηξη της χρήσης e-wallets κατά 146%. Ενώ το πρώτο εξάμηνο του 2020 μόλις το 6% των καταναλωτών πλήρωνε με ψηφιακό πορτοφόλι, σήμερα το ποσοστό αυτό έχει φτάσει στο 14%.
Όπως προκύπτει από την τελευταία έκδοση της Focus on Tech Life Tips, η αύξηση της χρήσης e-wallets είναι μεγαλύτερη στις ηλικίες άνω των 55 ετών: μέσα σε μία διετία αυτή η ηλικιακή ομάδα αύξησε τις πληρωμές μέσω ψηφιακών πορτοφολιών κατά το εκρηκτικό ποσοστό του 339%.
Εξίσου εντυπωσιακή είναι η αύξηση της χρήσης ψηφιακών πορτοφολιών μεταξύ των νέων, ηλικίας 16 έως 24 ετών, όπου σημειώνεται την τελευταία διετία αύξηση κατά 192%, ενώ στην ηλικιακή ομάδα των 35 έως 44 ετών η αντίστοιχη άνοδος είναι κατά 118%.
Συνεχίζεται η στροφή στο e-commerce
Ψήφο εμπιστοσύνης στο ψηφιακό κανάλι αγορών συνεχίζουν να κάνουν οι Έλληνες καταναλωτές, παρά την επιστροφή στην κανονικότητα και στα φυσικά καταστήματα. Πλέον, οι 3 στους 4 Έλληνες ψωνίζουν διαδικτυακά, με το 76% να κάνει online αγορές έναντι 71% δύο χρόνια νωρίτερα.
Την ίδια στιγμή αυξάνεται η μέση εξαμηνιαία δαπάνη για online αγορές, ανερχόμενη πλέον σε 889 ευρώ (Ιούνιος-Δεκέμβριος 2022) έναντι 816 ευρώ το αντίστοιχο εξάμηνο του 2020. Οι πιο δυναμικοί e-shoppers είναι οι καταναλωτές ηλικίας 25 έως 34 ετών, με το ποσοστό διείσδυσης σε αυτό το ηλικιακό γκρουπ να φτάνει στο 86%.
Όλοι οι Έλληνες κάνουν “like”
Σύμφωνα με την έρευνα της Focus Bari που αποτυπώνει την ψηφιακή συμπεριφορά των Ελλήνων, συστηματική είναι και η στροφή των Ελλήνων – κυρίως νέοι και παιδιά- στα κοινωνικά δίκτυα. Άλλωστε, τα κοινωνικά δίκτυα, η χρήση του email και το online shopping είναι οι πιο δημοφιλείς λόγοι που οι Έλληνες χρησιμοποιούν το Διαδίκτυο σήμερα.
Ειδικότερα, το 87% των χρηστών του Διαδικτύου κάνει χρήση social media networks, ενώ στην ηλικιακή ομάδα 25 έως 34 ετών το ποσοστό της διείσδυσης των μέσων κοινωνικής δικτύωσης χτυπάει κόκκινο και φτάνει το 90%.
Την ίδια στιγμή που οι Έλληνες μπαίνουν ακόμη πιο συστηματικά στα social media, εντυπωσιακές είναι οι αλλαγές στη δημοτικότητα των σελίδων αυτών. Πλατφόρμες όπως το TikTok έχουν ραγδαία εξέλιξη ενώ άλλες φαίνεται να χάνουν τη δημοτικότητά τους.
Για την ακρίβεια, την τελευταία διετία, είναι θεαματική η αύξηση της χρήσης του Tik Tok στην ελληνική αγορά (+99%), ενώ απώλειες 13% καταγράφει η χρήση του SKYPE.