Της Μαρίας Μόσχου
Σε καζάνι που … βράζει έχουν μετατραπεί τα ΕΛΤΑ με τους εργαζόμενους να προαναγγέλλουν ότι βρίσκονται σε αγωνιστική ετοιμότητα.
Από μία η υπαγωγή του οργανισμoύ στο υπερτααμείο το οποίο θα μπορεί: να ελέγχει αυστηρά ισολογισμούς, να διώχνει προσωπικό, να επιβάλει εθελούσιες εξόδους, να «κόβει» δαπάνες, να ελέγχει τις νέες προσλήψεις, να επιβάλλει προϋπολογισμούς ανά τρίμηνο, να αλλάζει κανονισμούς προσωπικού και να περιορίζει τις υπερωρίες και από την άλλη η γνωμοδότηση του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους που μπορεί επιφέρει πιθανή ένταξη του Οργανισμού στο Κεφάλαιο Α΄ του ν. 3429/2005 σύμφωνα με τον οποίο αποτελούν “δημόσια επιχείρηση”, στην οποία το ελληνικό δημόσιο δύναται να ασκεί άμεσα ή έμμεσα αποφασιστική επιρροή έχουν πυροδοτήσει σημαντικές αντιδράσεις.
Κατά προτεραιότητα η εξυγίανση που Υπερταμείου θα ξεκινήσει από ΟΑΣΑ και τα ΕΛΤΑ (90% ιδιοκτησία του Δημοσίου, περίπου 7.200 απασχολούμενοι, αδυναμία λειτουργίας Σαββατοκύριακα, σχεδόν ανυπαρξία στην κίνηση δεμάτων 14,2 δισ. ζημιές, γερασμένο προσωπικό κλπ).
Την ίδια στιγμή έντονη ήταν η αντίδραση των εργαζομένων των ΕΛΤΑ καθώς παραμονές Χριστουγέννων, η Ολομέλεια του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους εξέδωσε γνωμοδότηση, προς απάντηση αλλεπάλληλων σχετικών ερωτημάτων του υπουργείου Οικονομικών και όχι μόνο, σύμφωνα με την οποία τα Ελληνικά Ταχυδρομεία υπάγονται στις δημόσιες επιχειρήσεις του Κεφαλαίου Α΄ του νόμου 3429/2005.
Σε διαδικτυακή της ανάρτηση, η ΠΟΣΤ αναφέρει ότι κάτι τέτοιο, σύμφωνα με την Ομοσπονδία, θα επιφέρει αρνητικές συνέπειες στον Οργανισμό, οδηγώντας τον σε «οικονομικό στραγγαλισμό» προς όφελος του ανταγωνισμού.
Η ΠΟΣΤ καλεί την κυβέρνηση να μην αποδεχτεί την γνωμοδότηση του ΝΣΚ, αλλά να συμβάλλει στην ορθολογική και αποτελεσματική λειτουργία των Ελληνικών Ταχυδρομείων.
Σύμφωνα με την ανάρτηση της ΠΟΣΤ παραμονές Χριστουγέννων, έκανε την εμφάνιση του το νέο πρότζεκτ διάλυσης των Ελληνικών Ταχυδρομείων. Τίτλος αυτού «Γνωμοδότηση της Ολομέλειας του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους». Πρωταγωνιστούν πολιτικές και επιχειρηματικές σκοπιμότητες και «σκόπιμα» ερωτήματα αρμοδίων που ενίοτε «απαντώνται»…
Και συνεχίζει: Όλως τυχαίως… παραμονές Χριστουγέννων, η Ολομέλεια του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους εξέδωσε γνωμοδότηση προς απάντηση αλλεπάλληλων σχετικών ερωτημάτων του Υπουργείου Οικονομικών και όχι μόνο, σύμφωνα με την οποία τα Ελληνικά Ταχυδρομεία υπάγονται στις Δημόσιες Επιχειρήσεις του Κεφαλαίου Α΄ του νόμου 3429/2005.
Μάλιστα αναφέρουν ότι η απόφαση δίχασε ακόμα και την Ολομέλεια του ΝΣΚ, αφού πάρθηκε με ισοψηφία (25 – 25), όπου μέτρησε η διπλή ψήφος του Προέδρου του οργάνου, κάτι που δείχνει πόσο πολύπλοκο και σημαντικό είναι το ζήτημα και πόσο επιβεβλημένη είναι η λήψη πολιτικών αποφάσεων για την οριστική τακτοποίηση της εκκρεμότητας αυτής. Μάλιστα αποκαλύπτουν ότι είχαν προηγηθεί άλλες δύο συνεδριάσεις του ΝΣΚ, η τελευταία το περασμένο καλοκαίρι, με οριακές ψηφοφορίες για το ζήτημα που τέθηκε για πρώτη φορά από το Υπουργείο Οικονομικών αρχές του 2014, για να φτάσουμε στην πλήρη Ολομέλεια του, η οποία, κατά την συνεδρίαση της την Πέμπτη, 21 Δεκεμβρίου 2017, ενέκρινε την εν λόγω γνωμοδότηση.
Υπενθυμίζουν επίσης ότι, παρά τις συνεχείς παρεμβάσεις τους για τη νομοθετική διευθέτηση του προβλήματος που έχει αφετηρία στο 2012 με την εμπλοκή του ΤΑΙΠΕΔ στην ιδιωτικοποίηση της επιχείρησης καμία ρύθμιση δεν έγινε μέχρι και σήμερα.
»Αντί, δηλαδή, να παρθεί μια ξεκάθαρη πολιτική απόφαση για την οριστική απεμπλοκή της επιχείρησης από τον γραφειοκρατικό λαβύρινθο του Δημοσίου και την ασάφεια του κανονιστικού πλαισίου λειτουργίας, το Υπουργείο Οικονομικών κάνει ακριβώς το αντίθετο υποβάλλοντας κατ’ επανάληψη το σχετικό ερώτημα για να πάρει απ’ ότι φαίνεται μία συγκεκριμένη… γνωμοδότηση» επισημαίνουν χαρακτηριστικά και συνεχίζουν: «Οι κατά καιρούς διαβεβαιώσεις των αρμοδίων ότι θα κάνουν το παν για τα σοβαρά προβλήματα που αντιμετωπίζει η εταιρεία από τις ασάφειες και τις διφορούμενες ερμηνείες που προκαλεί ο μνημονιακός νομοθετικός συρφετός της τελευταίας εξαετίας αποδεικνύονται κενό γράμμα».
Αναφέρουν δε ότι «Τα Ελληνικά Ταχυδρομεία λειτουργούν στο ιδιαίτερα απαιτητικό περιβάλλον της απελευθερωμένης ελληνικής ταχυδρομικής αγοράς με συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού έχοντας ένα ακαθόριστο και συγκεχυμένο πλαίσιο λειτουργίας και πλήθος εμπλεκόμενων αρμοδίων αρχών. Υποχρεούνται να αντιμετωπίσουν ταυτόχρονα τη συνεχιζόμενη για ένατη χρονιά οικονομική κρίση, τις ραγδαίες εξελίξεις στον ταχυδρομικό κλάδο, τον αθέμιτο ανταγωνισμό που διαμορφώνουν οι μεγάλες πολυεθνικές και οι 500 και πλέον εγχώριες ιδιωτικές εταιρείες του κλάδου που στην πλειονότητά τους δεν τηρούν το εργασιακό και ασφαλιστικό πλαίσιο και τέλος, την Ε.Ε.Τ.Τ., που έχοντας απεμπολήσει το ρόλο του αντικειμενικού ρυθμιστή και ελεγκτή δημιουργεί συνεχώς προβλήματα στα ΕΛΤΑ».
Η ΠΟΣΤ διερωτάται ποιοι θα εξυπηρετηθούν αν η τύχη της εταιρείας γίνει εξαρτώμενη από χρονοβόρες γραφειοκρατικές διαδικασίες, όπως η έγκριση του Παρέδρου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αλλά και ποιος άλλος θα κερδίσει από αυτήν την αρνητική εξέλιξη πλην των ιδιωτικών συμφερόντων που αλωνίζουν ανεξέλεγκτα στην ταχυδρομική αγορά;
«Δε ζητάμε καμία χάρη, ούτε ευνοϊκή μεταχείριση. Ζητούμε ισοτιμία και ισονομία. Απαιτούμε να αποκατασταθούν όλες οι στρεβλώσεις που καθηλώνουν εδώ και χρόνια τα Ελληνικά Ταχυδρομεία και να τους επιτραπεί να ανταγωνιστούν επί ίσοις όροις στους τομείς που δραστηριοποιούνται» καταλήγει η ΠΟΣΤ.
.