Της Μαρίας Μόσχου
Περίπου 18 εκατ. ευρώ προϋπολογίζεται ότι θα κοστίσει στις Οδικές Συγκοινωνίες η υπερωριακή απασχόληση των εργαζομένων το 2018 αναδεικνύοντας την ανάγκη πρόσληψης νέου προσωπικού.
Το ποσό αυτό είναι αρκετά υψηλό αν υπολογίσει κανείς ότι οι 5.085 εργαζόμενοι έχουν ετήσιο κόστος για την ΟΣΥ περίπου 110 εκατ. ευρώ!
Το ποσό των υπερωριών θα εκτοξευόταν αν οι εργαζόμενοι και κυρίως οι οδηγοί και οι τεχνικοί αποζημιωνόταν για τα ρεπό που εργάζονται. Ωστόσο η συνήθη τακτική είναι απλά να τα μεταφέρουν από εβδομάδα σε εβδομάδα και από μήνα σε μήνα. Αξιοσημείωτο είναι ότι πολλοί οδηγοί έχουν φτάσει να τους χρωστούν συνολικά ρεπό που ξεπερνούν τον ένα μήνα.
Η μείωση των δαπανών είναι αποτέλεσμα μεταξύ άλλων και της μείωσης προσωπικού που από 5359 το 2017 μειώνεται σε 5168 εργαζομένους στις αρχές του 2018 και σήμερα να έχουν περιοριστεί σε 5085.
Υπενθυμίζεται ότι από το 2014 αναμενόταν να γίνουν στις αστικές συγκοινωνίες και συγκεκριμένα στα λεωφορεία προσλήψεις 450 εργαζομένων. Ωστόσο οι ανάγκες λόγο των συνταξιοδοτήσεων εργαζομένων από τότε μέχρι και σήμερα έχουν φτάσει τους 1065 εργαζομένους με αποτέλεσμα οι εργαζόμενοι που έχουν απομείνει να δουλεύουν υπερωριακά επιδεινώνοντας οικονομικά την εταιρεία και εκτοξεύοντας τα ελλείμματά της.
Η απόφαση της ΟΣΥ
Το συνολικό προϋπολογιζόμενο κόστος υπερωριακής απασχόλησης για το 2018 δημοσιεύτηκε σε σχετική απόφαση στο «Διαύγεια» και μεταξύ άλλων προβλέπει:
- Πρωινή ή Απογευματινή υπερωριακή εργασία για όλο το προσωπικό (5.085 άτομα) μέχρι 120 ώρες ανά εξάμηνο, συνεπώς σε ετήσια βάση ως εξής :
– Διοικητικό Προσωπικό, 262 άτομα Χ 240 ώρες = μέχρι 62.880 ώρες.
– Τεχνικό Προσωπικό, 733 άτομα Χ 240 ώρες = μέχρι 175.920 ώρες.
– Προσωπικό Κίνησης, 3.960 άτομα Χ 240 ώρες = μέχρι 950.400 ώρες.
– Βοηθητικό Προσωπικό. 130 άτομα Χ 240 ώρες = μέχρι 31.200 ώρες.
Συνολικά μέχρι 1.220.400 ώρες ετησίως. Προϋπολογιζόμενο κόστος 7.250.324€ (με εργοδοτικές εισφορές).
- Υπερωριακή εργασία κατά τις νυχτερινές ώρες, Κυριακές και εξαιρέσιμες για το προσωπικό που απασχολείται σε υπηρεσίες που λειτουργούν σε 24ωρη βάση (προσωπικό κίνησης , τεχνικό προσωπικό, διοικητικό προσωπικό και βοηθητικό προσωπικό), δηλ. 4.803 άτομα μέχρι 96 ώρες ανά εξάμηνο, σε ετήσια βάση ως εξής:
– Διοικητικό Προσωπικό, 50 άτομα Χ 192 ώρες = μέχρι 9.600 ώρες.
– Τεχνικό Προσωπικό, 733 άτομα Χ 192 ώρες = μέχρι 140.736 ώρες.
– Προσωπικό Κίνησης, 3.960 άτομα Χ 192 ώρες = μέχρι 760.320 ώρες.
– Βοηθητικό Προσωπικό, 60 άτομα Χ 192 ώρες = μέχρι 11.520 ώρες.
Συνολικά μέχρι 922.176 ώρες ετησίως. Προϋπολογιζόμενο κόστος 7.628.993 € (με εργοδοτικές εισφορές).
Το συνολικό ετήσιο προϋπολογιζόμενο κόστος των περιπτώσεων 1 και 2 διαμορφώνεται σε 14.879.317 ευρώ.
Ρεπό που εργάζονται
Κάθε χρόνο η ΟΣΥ μειώνει όλο και περισσότερο το έργο που παράγει. Αντιπροσωπευτικό του έργου είναι οι βάρδιες που εκτελέστηκαν αυτά τα τέσσερα χρόνια. Συγκεκριμένα σε λεωφορεία και τρόλεϊ το 2014 είχαν προγραμματιστεί 890.000 βάρδιες από τις οποίες εκτελέστηκαν 840.000. Ωστόσο για να υλοποιηθούν αυτά τα δρομολόγια δεν δόθηκαν στους εργαζόμενους οδηγούς συνολικά 26.000 ρεπό!
Το 2015 είχαν προγραμματιστεί 850.000 βάρδιες και υλοποιήθηκαν 790.000 βάρδιες με τα εργασθέντα ρεπό να αυξάνονται σε 28.500!
Το 2016 οι προγραμματισμένες βάρδιες ήταν 830.000 ενώ εκτελέστηκαν μόλις 770.000 και αυτό αφού οι εργαζόμενοι κλήθηκαν να δουλέψουν 50.000 ρεπό! Αξιοσημείωτο είναι ότι οι πραγματικές βάρδιες χωρίς δεδουλευμένα ρεπό ήταν μόλις 720.000.
Ακόμα χειρότερη ήταν η κατάσταση το 2017 όπου ήταν προγραμματισμένες 820.000, εκτελέστηκαν 750.000 ενώ τα ρεπό που εργάστηκαν εκτοξεύθηκαν στα 77.000! Οι πραγματικές βάρδιες χωρίς ρεπό ήταν 673.000.