- Γράφει η Μαρία Μόσχου
Οι Έλληνες οδηγοί δεν συμμορφώνονται με τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας και παρά τα μέτρα περιορισμού των μετακινήσεων τον Δεκέμβριο, στην περιοχή της Διεύθυνσης Τροχαίας Αττικής σημειώθηκαν 365 τροχαία ατυχήματα με 421 παθόντες.
Μπορεί να υπάρχει μείωση σε σχέση με τον Δεκέμβριο 2019, όπου είχαν σημειωθεί 503 τροχαία ατυχήματα με 586 παθόντες, ωστόσο το lockdown δεν είχε, αυτή τη φορά, σημαντική μείωση όπως τον Μάρτιο του 2020.
Και αυτό ενώ εδώ και μήνες αναμένεται ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας, η σύνταξη του οποίου έχει προχωρήσει σημαντικά, ωστόσο, λόγω του κορωνοϊού, δεν έχει ακόμα ολοκληρωθεί παρά τις αρχικές δεσμεύσεις ότι θα είχε παρουσιαστεί έως το τέλος του 2020.
Τα ατυχήματα του Δεκεμβρίου
Ειδικότερα τον Δεκέμβριο έγιναν:
- 11 θανατηφόρα ατυχήματα με 11 νεκρούς,
- 9 σοβαρά με 9 σοβαρά τραυματίες,
- 345 ελαφρά με 401 ελαφρά τραυματίες.
Δεν είναι τυχαίο ότι, όπως αναφέρεται στην ανακοίνωση της Ελληνικής Αστυνομίας, τα κυριότερα αίτια των ατυχημάτων αυτών ήταν:
- η οδήγηση χωρίς σύνεση και προσοχή,
- η παραβίαση ρυθμιστικών πινακίδων και
- η παραβίαση των κανόνων κυκλοφορίας από πεζούς.
Παράλληλα η μη χρήση προστατευτικού κράνους από τους οδηγούς και επιβάτες των δικύκλων επέτεινε, σε πολλές περιπτώσεις, τη σοβαρότητα του τραυματισμού τους.
Βεβαιώθηκαν 8.154 παραβάσεις
Το ίδιο χρονικό διάστημα στο πλαίσιο των στοχευμένων δράσεων που εφαρμόζει η Διεύθυνση Τροχαίας Αττικής για την τροχονομική αστυνόμευση και την αναβάθμιση του επιπέδου οδικής ασφάλειας στην περιοχή της Αττικής, βεβαιώθηκαν 8.154 παραβάσεις από τις οποίες 343 σε βαθμό πλημμελήματος.
Ενδεικτικά βεβαιώθηκαν:
- 72 παραβάσεις για οδήγηση υπό την επίδραση οινοπνεύματος, από τις οποίες οι 16 ήταν σε βαθμό πλημμελήματος,
- 969 παραβάσεις ορίου ταχύτητας,
- 129 παραβάσεις για παραβίαση ερυθρού σηματοδότη,
- 61 παραβάσεις για χρήση κινητού τηλεφώνου,
- 99 παραβάσεις για μη χρήση ζώνης ασφαλείας,
- 100 παραβάσεις για μη χρήση προστατευτικού κράνους και,
- 10 παραβάσεις για επικίνδυνους ελιγμούς.
Τι αλλάζει για τους οδηγούς με τον νέο ΚΟΚ
Αυστηρές ποινές και τσουχτερά χρηματικά πρόστιμα θα περιλαμβάνει ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας για τις παραβάσεις που σχετίζονται άμεσα με την πρόκληση θανατηφόρων τροχαίων.
Οι συνεχιζόμενες απώλειες ανθρωπίνων ζωών είναι ένας από τους βασικούς παράγοντες που προσμετρώνται στην κατάρτιση του νέου Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ). Eχει σχεδιαστεί στη φιλοσοφία των χαμηλότερων προστίμων και των συχνότερων ελέγχων των παραβάσεων. Ωστόσο από τη φιλοσοφία αυτή θα εξαιρεθούν οι σοβαρές παραβάσεις, οι οποίες σχετίζονται με την πρόκληση θανατηφόρων τροχαίων.
Μεταξύ αυτών είναι:
- η υπερβολική ταχύτητα,
- η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ,
- η παραβίαση ερυθρού σηματοδότη, αλλά και
- η παράνομη προσπέραση,
παραβάσεις για τις οποίες το ύψος των προστίμων του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας θα παραμείνει υψηλό.
Οι παραβάσεις αυτές θεωρούνται ιδιαίτερα κρίσιμες κυρίως για την ασφάλεια των πιο ευάλωτων χρηστών των οδών, δηλαδή των πεζών, των ποδηλατών και των δικυκλιστών.
Ο υφιστάμενος ΚΟΚ ως προς τα δίκυκλα και τη μεταφορά ανηλίκων ορίζει ξεκάθαρα ότι παιδιά έως πέντε ετών θα πρέπει να μετακινούνται με αυτά μόνο εφόσον υπάρχει ειδικό κάθισμα, ενώ το κράνος είναι υποχρεωτικό και απαραίτητο τόσο γι΄αυτά όσο και για τα μεγαλύτερα παιδιά.
Νέο νομοσχέδιο
Να ανατρέψει την εικόνα που παρουσιάζουν οι Έλληνες οδηγοί θα επιχειρήσει και ο νέος ΚΟΚ που βρίσκεται στην τελική ευθεία με στόχο τον νέο χρόνο να τεθεί σε εφαρμογή.
Το νομοσχέδιο του υπουργείου Υποδομών για την οδική ασφάλεια θα φέρει τα πάνω – κάτω, καθώς κάθε παράβαση θα περνά ηλεκτρονικά στο σύστημα καταργώντας την σημερινή τακτική του… σβησίματος των κλήσεων.
Άμεσα θα γίνεται και η καταγραφή της παράβασης στο point system, αλλάζοντας τα δεδομένα στην χώρα μας μετά από δεκαετίες.
Η νομοθετική πρωτοβουλία του Υπουργείου έχει να κάνει με την υιοθέτηση μιας νέας ολικής προσέγγισης στο ζήτημα της οδικής ασφάλειας. Θα καλύπτει μεγάλο εύρος ζητημάτων, όπως:
- το σχήμα διοίκησης και εποπτείας των θεμάτων της οδικής ασφάλειας,
- την αναθεώρηση του Κ.Ο.Κ.,
- τη διαδικασία επιβολής και είσπραξης προστίμων.
Στο σχέδιο νόμου θα θεσμοθετεί για πρώτη φορά ένα λειτουργικό σύστημα διακυβέρνησης για την οδική ασφάλεια που θα εστιάζει πρωτίστως στα αποτελέσματα και στην επίτευξη συγκεκριμένων στόχων στη βάση ενός δεκαετούς εθνικού στρατηγικού σχεδίου.
Συμπεριφορά οδηγών
Όσον αφορά τον νέο ΚΟΚ, το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έχει ολοκληρώσει την αξιολόγηση του υφιστάμενου κυρωτικού πλαισίου που επηρεάζει και διαμορφώνει την συμπεριφορά των οδηγών και προχωρά στην αναθεώρησή του.
Οι σημαντικότερες παρεμβάσεις αφορούν:
- Την κατηγοριοποίηση των παραβάσεων του ΚΟΚ ανά βαθμό επικινδυνότητας, με έμφαση στις παραβάσεις εκείνες που αυξάνουν την πιθανότητα έκθεσης στον κίνδυνο θανατηφόρου τροχαίου ατυχήματος,
- Τον διαχωρισμό των κυρώσεων με βασικό κριτήριο διαφοροποίησης την οδηγική συμπεριφορά και την ασφάλεια του οχήματος, και
- Την υιοθέτηση χαμηλών προστίμων με αυξημένη συχνότητα ελέγχων.