Της Μαρίας Μόσχου
Οι Έλληνες έχουν πλέον «αγκαλιάσει» την τεχνολογία με τρόπο καθολικό ανεξάρττητως ημικίας και φύλου. Η νέα πανελλαδική έρευνα της Focus Bari, FOCUS ON TECH LIFE, για το πρώτο εξάμηνο του 2025. σκιαγραφεί ένα ψηφιακά ώριμο κοινό που διαμορφώνει νέες καθημερινότητες με το smartphone στο χέρι, διαβάζει, ψωνίζει και αλληλεπιδρά online, ενώ δείχνει εντυπωσιακή υιοθέτηση προηγμένων τεχνολογιών, όπως το ChatGPT.
Οι αριθμοί μιλούν από μόνοι τους:
- Το 98% των χρηστών internet συνδέεται μέσω smartphone
- Το 94% των χρηστών είναι καθημερινά online
- Ο μέσος χρόνος σύνδεσης φτάνει τα 131 λεπτά την ημέρα,
- Στην ηλικιακή ομάδα 16-24 ετών, ο χρόνος αυτός φτάνει τα 168 λεπτά ημερησίως. 98% των Ελλήνων χρηστών internet συνδέονται μέσω smartphone
- Το 61% των Ελλήνων δηλώνει πως χρησιμοποιεί το ChatGPT, με τις γυναίκες και ηλικίες έως 44 ετών να προηγούνται
- 78% των χρηστών έχουν πραγματοποιήσει τουλάχιστον μία online αγορά στο εξάμηνο – η μέση δαπάνη έφτασε τα 987 ευρώ
- Οι πιο δημοφιλείς αγορές online: Ρούχα (41%), παπούτσια (33%), ηλεκτρονικά είδη (26%), καλλυντικά (25%)
- 63% πληρώνουν με χρεωστική κάρτα, ενώ το 37% προτιμά ακόμη αντικαταβολή
Οι γυναίκες «κυρίαρχες» στα social και στις online αγορές
Οι γυναίκες ξεχωρίζουν για τη συστηματική χρήση social media, με τη διαφορά σε σχέση με τους άνδρες να διευρύνεται σταθερά από το 2020 μέχρι και το 2025. Παράλληλα, είναι οριακά πιο δραστήριες στο ηλεκτρονικό εμπόριο, με 79% να δηλώνει ότι έκανε online αγορές το τελευταίο 6μηνο έναντι 78% των αντρών.
Το e-shopping έχει γίνει πλέον «συνήθεια» για 4 στους 5 Έλληνες (78%), ενώ η μέση δαπάνη για online αγορές φτάνει τα 987€ ευρώ ανά εξάμηνο. Οι πιο δημοφιλείς κατηγορίες; Ρούχα, παπούτσια, ηλεκτρονικά είδη, καλλυντικά και εισιτήρια.
ChatGPT: Ο νέος ψηφιακός βοηθός των Ελλήνων
Σημαντικό εύρημα της έρευνας είναι ότι 3 στους 5 Έλληνες (61%) δηλώνουν ότι χρησιμοποιούν το ChatGPT, με τις γυναίκες και τις ηλικίες έως 44 ετών να πρωτοστατούν.
Άνω των 55: Ψηφιακή ωρίμανση με σταθερή άνοδο
Αξιοσημείωτη είναι και η αύξηση κατά 32% του ποσοστού χρηστών ηλικίας 55+ ετών από το 2020 έως σήμερα, γεγονός που φανερώνει τον σταδιακό αλλά σταθερό ψηφιακό μετασχηματισμό των μεγαλύτερων ηλικιών.
Προβληματισμοί και στάσεις απέναντι στην τεχνολογία
Παράλληλα, η έρευνα αναδεικνύει και σκεπτικισμό για τις κοινωνικές επιπτώσεις της τεχνολογίας, με το 43% των 50+ και το 42% των γυναικών να δηλώνουν ιδιαίτερα προβληματισμένοι. Οι ηλικίες 18-34, αντίθετα, εμφανίζονται ουδέτερες ή αισιόδοξες ως προς τις επιδράσεις της τεχνολογίας στην κοινωνία.
Η έρευνα πραγματοποιήθηκε από την Focus Bari με δείγμα 9.000 τηλεφωνικών συνεντεύξεων και 1.500 online συνεντεύξεις χρηστών internet, ηλικίας 16-64 ετών, πανελλαδικά.