Ο φόβος της μετάδοσης του COVID-19 και τα μέτρα της κοινωνικής απόστασης έδωσαν ακόμη μεγαλύτερη δυναμική στις πληρωμές με κάρτα -και στην Ελλάδα- και δη τις ανέπαφες συναλλαγές. Σε κάθε περίπτωση, η πανδημία εξελίχθηκε σε καταλύτη για μία σειρά από αλλαγές στη συμπεριφορά των καταναλωτών σε ό,τι αφορά στις συναλλαγές τους και τις αγορές τους αποτέλεσε η πανδημία.
Αφενός, οι περιορισμοί που επιβλήθηκαν λόγω της πανδημίας οδήγησαν σε σαφή μεταστροφή των καταναλωτών προς το ηλεκτρονικό εμπόριο. Η αύξηση στον τζίρο των ηλεκτρονικών συναλλαγών από τις αρχές του έτους έως σήμερα είναι της τάξης του 30% σε σχέση με το 2019.
Αφετέρου, στον φυσικό κόσμο, η ήδη μεγάλη διείσδυση των ανέπαφων συναλλαγών ενισχύθηκε ακόμη περισσότερο. Έφθασε δε στο εντυπωσιακό επίπεδο του 92% επί του συνόλου των συναλλαγών που πραγματοποιούνται με κάρτα στην Ελλάδα.
Η ΗΔΗ ΜΕΓΑΛΗ ΔΙΕΙΣΔΥΣΗ ΤΩΝ ΑΝΕΠΑΦΩΝ ΣΥΝΑΛΛΑΓΩΝ ΕΝΙΣΧΥΘΗΚΕ ΑΚΟΜΗ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟ
Στην αύξηση αυτή συνηγόρησε σημαντικά η μεταβολή του ορίου για ανέπαφες συναλλαγές χωρίς τη χρήση PIN, που αυξήθηκε από τα €25 στα €50.
Μία ακόμη αλλαγή που έφερε το 2020 στη συμπεριφορά των καταναλωτών ήταν η ξεκάθαρη μεταστροφή του καταναλωτικού κοινού από τα μετρητά προς τις συναλλαγές με κάρτες, όπως αποδεικνύεται από τη ραγδαία μείωση στις αναλήψεις μετρητών από τα ATM.
Συναλλαγές με κάρτα
Σύμφωνα με στοιχεία, που παρουσίασε η με την Άσπα Παλημέρη, Country Manager της Mastercard για Ελλάδα, Κύπρο και Μάλτα, σημαντική αύξηση, της τάξης του 16,6% σε σχέση με το 2019, κατέγραψε ο τζίρος, που πραγματοποιήθηκε με κάρτες έκδοσης ελληνικών τραπεζών σε φυσικά και ηλεκτρονικά καταστήματα.
Η αύξηση οφείλεται αποκλειστικά στις πληρωμές σε εγχώριους εμπόρους, μιας και ο όγκος των συναλλαγών με ελληνικές κάρτες εκτός συνόρων μειώθηκε σημαντικά: 12,5% στις συναλλαγές στην Ευρώπη και -35,3% εκτός αυτής. «Η ανθεκτικότητα του εγχώριου τζίρου συναλλαγών με κάρτα οφείλεται κυρίως στο ότι έχει διαφορετική σύνθεση από εκείνον των άλλων ευρωπαϊκών χωρών, καθώς προέρχεται κυρίως από χρεωστικές κάρτες, που χρησιμοποιούνται για καθημερινές συναλλαγές και όχι μόνο για συναλλαγές υψηλής αξίας ή σε συγκεκριμένους κλάδους, όπως είναι η διασκέδαση» τόνισε η ίδια.
Ωστόσο, η εικόνα είναι αρκετά διαφορετική αν εξετάσει κανείς τα πράγματα από τη σκοπιά της αποδοχής καρτών από ελληνικές επιχειρήσεις, με τον σχετικό τζίρο να υφίσταται μεγάλη πτώση λόγω του μειωμένου αριθμού τουριστών και εν γένει επισκεπτών από άλλες χώρες.
Σε κάθε περίπτωση, όπως τονίζει η Mastercard, η μεγάλη ανάπτυξη του τομέα του ηλεκτρονικού εμπορίου θέτει ως βασική προτεραιότητα την άμεση αλλά και αποτελεσματική εφαρμογή της ευρωπαϊκής οδηγίας PSD2 για την ισχυρή ταυτοποίηση πελάτη (Strong Customer Authentication).