Της Μαρίας Μόσχου
Οι Έλληνες συνεχίζουν να πίνουν και να οδηγούν, να τρέχουν πάνω από το όριο, να μιλούν στο τηλέφωνο και να παραβιάζουν τους ερυθρούς σηματοδότες. Επιπρόσθετα … ξεχνούν τη ζώνη ασφαλείας και δεν φορούν κράνος.
Παρά το νέο ΚΟΚ, την ποινικοποίηση ορισμένων παραβάσεων και την αυστηριοποίηση των προστίμων οι οδηγοί συνεχίζουν να παρανομούν στους ελληνικούς δρόμους.
Εντυπωσιακά είναι τα αποτελέσματα των στοχευμένων δράσεων που εφαρμόζει η Διεύθυνση Τροχαίας Αττικής για την τροχονομική αστυνόμευση και την αναβάθμιση του επιπέδου οδικής ασφάλειας στην περιοχή της Αττικής το Σεπτέμβριο. Βεβαιώθηκαν 22.528 παραβάσεις, από τις οποίες 778 σε βαθμό πλημμελήματος.
Ενδεικτικά βεβαιώθηκαν:
-
902 παραβάσεις για οδήγηση υπό την επίδραση οινοπνεύματος, από τις οποίες οι 96 ήταν σε βαθμό πλημμελήματος,
-
2.798 παραβάσεις ορίου ταχύτητας,
-
329 παραβάσεις για παραβίαση ερυθρού σηματοδότη,
-
512 παραβάσεις για χρήση κινητού τηλεφώνου,
-
694 παραβάσεις για μη χρήση ζώνης ασφαλείας και,
-
1.429 παραβάσεις για μη χρήση προστατευτικού κράνους.
Τον ίδιο μήνα, στην περιοχή της Διεύθυνσης Τροχαίας Αττικής σημειώθηκαν 484 τροχαία ατυχήματα με 575 παθόντες και ειδικότερα:
-
18 θανατηφόρα με 18 νεκρούς,
-
11 σοβαρά με 12 σοβαρά τραυματίες,
-
455 ελαφρά με 545 ελαφρά τραυματίες.
Τα κυριότερα αίτια των ατυχημάτων αυτών ήταν η οδήγηση χωρίς σύνεση και προσοχή, η παραβίαση ρυθμιστικών πινακίδων και η παραβίαση των κανόνων κυκλοφορίας από πεζούς, ενώ η μη χρήση προστατευτικού κράνους από τους οδηγούς και επιβάτες των δικύκλων επέτεινε, σε πολλές περιπτώσεις, τη σοβαρότητα του τραυματισμού τους.
Αύξηση των τροχαίων τον Ιούλιο στην Ελλάδα
Αύξηση των τροχαίων ατυχημάτων παρουσιάζεται σύμφωνα με τα επίσημα προσωρινά στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ για το μήνα Ιούλιο.
Ειδικότερα, τα Οδικά Τροχαία Ατυχήματα, που συνέβησαν σε ολόκληρη τη χώρα και προκάλεσαν τον θάνατο και τον τραυματισμό ατόμων, αυξήθηκαν κατά 3,9% σε σύγκριση με τον αντίστοιχο μήνα του 2018 (1.056 τον Ιούλιο του 2019, έναντι 1.016 τον Ιούλιο του 2018).
Παράλληλα κατεγράφησαν 68 νεκροί, 66 βαριά τραυματίες και 1.203 ελαφρά τραυματίες, έναντι 75 νεκρών, 78 βαριά τραυματιών και 1.174 ελαφρά τραυματιών τον Ιούλιο του 2018, παρουσιάζοντας μείωση κατά 9,3% σε νεκρούς, μείωση κατά 15,4% σε βαριά τραυματίες και αύξηση κατά 2,5% σε ελαφρά τραυματίες.
«Πρωταγωνιστές» για ακόμα μια φορά οι οδηγοί σε Αθήνα – Κρήτη και Ιόνια νησιά οι οποίοι φαίνεται να παραβιάζουν περισσότερο τον ΚΟΚ προκαλώντας ατυχήματα. Αξιοσημείωτο είναι ότι στα Ιόνια νησιά παρουσιάζεται αύξηση 52,4% στα ατυχήματα σε σχέση με τον αντίστοιχο περσινό μήνα, αύξηση 100% στους νεκρούς, 66,7% στους βαριά τραυματίες και 18,5% στους ελαφρά τραυματίες.
Στην Αττική η αύξηση των ατυχημάτων έφτασε το 11%, οι νεκροί μειώθηκαν κατά 16,2%, οι βαριά τραυματίες αυξήθηκαν κατά 50% και οι ελαφρά τραυματίες κατά 1,7%.
Στοιχεία του Α΄ εξάμηνου
Αξιοσημείωτα είναι και τα στοιχεία της Ελληνικής Αστυνομίας για το Α εξάμηνο του 2019 όπου σημειώθηκαν συνολικά (105) περισσότερα ατυχήματα (θανατηφόρα, σοβαρά, ελαφρά) σε όλη την Επικράτεια σε σύγκριση με την τελική αποτίμηση για το αντίστοιχο διάστημα του 2018.
Ειδικότερα σημειώθηκαν:
- 298 θανατηφόρα ατυχήματα έναντι 289 (9 επιπλέον)
- 261 σοβαρά ατυχήματα έναντι 249 (12 επιπλέον)
- 4.509 ελαφρά ατυχήματα έναντι 4.425 (84 επιπλέον)
Το Α’ εξάμηνο του 2019 σε σχέση με την τελική αποτίμηση του αντίστοιχου περσινού διαστήματος, σε όλη την Επικράτεια καταγράφηκαν:
- 313 θάνατοι από ατυχήματα έναντι 309 (4 επιπλέον)
- 306 σοβαρά τραυματίες έναντι 288 (18 επιπλέον)
- 5.633 ελαφρά τραυματίες έναντι 5.573 (60 επιπλέον)
Ειδικότερα, ως προς τα αίτια των θανατηφόρων ατυχημάτων, οι «επικίνδυνες» παραβάσεις εξακολουθούν να αποτελούν τις βασικότερες αιτίες για την πρόκλησή τους. Τα περισσότερα από τα (298) θανατηφόρα ατυχήματα έχουν ως αίτια:
- 21 σχετίζονται με πεζούς
- 18 την απόσπαση προσοχής οδηγού
- 13 την κίνηση στο αντίθετο ρεύμα
- 9 την υπερβολική ταχύτητα
- 8 την παραβίαση προτεραιότητας
- 5 την παραβίαση σηματοδότη
- 3 σχετίζονται με τις οδούς και τον καιρό
- 1 το αντικανονικό προσπέρασμα
- 55 άλλα αίτια που σχετίζονται με τους οδηγούς .
Επίσης, από την ανάλυση των θανατηφόρων τροχαίων ατυχημάτων, προκύπτει ότι οφείλονται, κατά είδος:
- 93 σε σύγκρουση
- 88 σε εκτροπή
- 76 σε παράσυρση πεζού
- 31 σε πρόσκρουση
- 10 σε ανατροπή
Η πλειοψηφία των θανατηφόρων ατυχημάτων και συγκεκριμένα (121) συνέβησαν στο λοιπό Ε.Ο. δίκτυο, ενώ (110) συνέβησαν στις κατοικημένες περιοχές. Στη Ν.Ε.Ο. Αθηνών – Θεσσαλονίκης συνέβησαν (12), στην Εγνατία Οδό (6), στον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης/ΒΟΑΚ (4), στην Ε.Ο. Αντιρρίου – Ιωαννίνων (3), στην Αττική Οδό (3) και στη Ν.Ε.Ο. Αθηνών – Πατρών (1). Τέλος, σημειώνεται ότι στο λοιπό οδικό δίκτυο σημειώθηκαν (38) ατυχήματα.
Το μεγαλύτερο ποσοστό των θανατηφόρων ατυχημάτων καταγράφεται κατά τις ώρες 09.00-13.00 με 65 ατυχήματα (ποσοστό 21.8%), ενώ επίσης υψηλά ποσοστά καταγράφονται στις ώρες 13.00-17.00 με 62 ατυχήματα (20,8%), στις ώρες 24.00-07.00 με επίσης 62 ατυχήματα (20,8%) και στις ώρες 17.00-21.00 με 51 ατυχήματα (17,1%).
Επιπλέον, κατά το Α’ εξάμηνο του 2019, από τις Υπηρεσίες Τροχαίας, βεβαιώθηκαν συνολικά (188.285) επικίνδυνες παραβάσεις σε όλη την Επικράτεια. Οι παραβάσεις, που βεβαιώθηκαν, αφορούν:
- 101.247 Παραβάσεις ταχύτητας
- 18.967 Μη χρήση κράνους
- 14.414 Μη χρήση ζώνης ασφαλείας
- 14.128 Μέθη
- 10.534 ΚΤΕΟ
- 7.111 Χρήση κινητού τηλεφώνου
- 6.825 Παραβίαση ερυθρού σηματοδότη
- 4.764 Κίνηση στο αντίθετο ρεύμα
- 2.678 Φθαρμένα ελαστικά
- 2.308 Αντικανονικό προσπέρασμα
- 2.105 Αντικανονικοί ελιγμοί
- 1.582 Παραβάσεις διαφημιστικών πινακίδων
- 1.065 Παραβίαση προτεραιότητας
- 443 Μη χρήση παιδικών καθισμάτων
- 114 Κίνηση στην αριστερή λωρίδα/Μη κίνηση στο δεξιό άκρο της οδού