Νέα δεδομένα στις αγοραστικές συνήθειες των καταναλωτών επιφέρει, η τεχνητή νοημοσύνη, με τις αλλαγές να είναι ραγδαίες για την αγορά και τις επιχειρήσεις. Η συμβολή της Τεχνητής Νοημοσύνης (ΑΙ) στις συνολικές αγορές, που πραγματοποιήθηκαν από την 1η Νοεμβρίου, ήταν καθοριστική με το 17% των παραγγελιών να βασίζονται σ’ αυτή.
Η Salesforce – στην πρόσφατη πρόσφατη ανάλυση δεδομένων Two Retail Trends to Watch at Holiday Crunch Time – προβλέπει ότι το AI θα επηρεάσει πωλήσεις αξίας 194 δισ. δολαρίων κατά τη διάρκεια ολόκληρης της εορταστικής περιόδου. Η ίδια μελέτη δείχνει ότι οι παγκόσμιες διαδικτυακές πωλήσεις, μετά τη Cyber Monday, αυξήθηκαν κατά 1% σε ετήσια βάση (YoY), αγγίζοντας τα $399 δισ. των συνολικών online δαπανών της εορταστικής περιόδου.
Οι πωλήσεις στις ΗΠΑ παραμένουν αμετάβλητες, οπότε η παγκόσμια διαδικτυακή ανάπτυξη ενισχύεται κυρίως από την Ευρώπη: Από την 1η Νοεμβρίου, οι online πωλήσεις στην Ε.Ε. αυξήθηκαν κατά 6% σε ετήσια βάση, ενώ οι διαδικτυακές πωλήσεις στις ΗΠΑ αυξήθηκαν κατά 1% ετησίως. Οι αντικρουόμενοι αριθμοί οδήγησαν σε συνολική αύξηση των ηλεκτρονικών πωλήσεων κατά 3% YoY παγκοσμίως (από την 1η Νοεμβρίου).
Σημειώνεται ότι οι διαδικτυακές πωλήσεις στην Ε.Ε. αυξήθηκαν μόλις κατά 2% σε ετήσια βάση κατά τη διάρκεια των τριών εβδομάδων μετά τη Cyber Monday, σηματοδοτώντας επιβράδυνση μετά από την ισχυρή ανάπτυξη, που σημειώθηκε στην περιοχή κατά τη διάρκεια των τριών πρώτων εβδομάδων του Νοεμβρίου και της Cyber Week (+9%).
Τεχνολογίες αιχμής
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Salesforce, επιλογές, όπως το Buy Online Pick Up In-Store (BOPIS – Αγοράζεις Online Παραλαμβάνεις από το Κατάστημα), δείχνουν να κερδίζουν έδαφος. Αυτό αποδίδεται στην αυξημένη κίνηση – το χρονικό όριο παράδοσης παραγγελιών μεγαλώνει και οι αγοραστές προσπαθούν να αποφύγουν τις ουρές στα καταστήματα. Το BOPIS αντιστοιχούσε στο 25% των online παραγγελιών για το διάστημα μετά τη Cyber Monday και έφτασε το 28% των συνολικών παραγγελιών, που πραγματοποιήθηκαν το Σαββατοκύριακο 16-17 Δεκεμβρίου.
Με βάση τα δεδομένα που αναλύθηκαν, η Salesforce προβλέπει αύξηση της χρήσης του BOPIS κατά τη διάρκεια της εβδομάδας των Χριστουγέννων (18 Δεκεμβρίου-25 Δεκεμβρίου).
Στο μεταξύ, οι νέες μέθοδοι πληρωμής, όπως τα ψηφιακά πορτοφόλια και το Buy Now Pay Later (BNPL), διευκολύνουν τους καταναλωτές προσφέροντας τους τη δυνατότητα να πραγματοποιήσουν αγορές με ασφάλεια και χωρίς επιπλέον κόστος. Η χρήση ψηφιακού πορτοφολιού αυξήθηκε κατά 47% παγκοσμίως μετά τη Cyber Monday, ενώ το BNPL στις ΗΠΑ αυξήθηκε κατά 4% YoY την ίδια περίοδο.
Τέλος, σημειώνεται πως τα κινητά τηλέφωνα πρωταγωνιστούν στις ψηφιακές αγορές, με το 75% της ψηφιακής κίνησης κατά τη διάρκεια των τριών εβδομάδων μετά τη Cyber Monday να προέρχεται από αυτά.
Τσουνάμι επιστροφών
Πάντως, η εταιρεία προβλέπει, επίσης, ότι προϊόντα αξίας άνω των $131 δισ., τα οποία αγοράστηκαν αυτήν την εορταστική περίοδο θα επιστραφούν το επόμενο έτος. Πρακτικά, το ποσοστό των επιστροφών υπερδιπλασιάστηκε μετά τη Cyber Week και εξακολουθεί να παραμένει υψηλό. Καθώς οι καταναλωτές γίνονται πιο απαιτητικοί σχετικά με τις προαιρετικές δαπάνες, αυτή η αύξηση δείχνει ότι μπορεί να σκέφτονται δύο φορές τις αγορές τους και να επιστρέφουν εκείνες που δεν παρέχουν την αξία που αναζητούν.
Μετά τα υψηλότερα ποσοστά εκπτώσεων από την έναρξη της πανδημίας να σημειώνονται στη Cyber Week, το μέσο ποσοστό έκπτωσης (27%) υποχώρησε τις πρώτες τρεις εβδομάδες του Δεκεμβρίου στο 18%. Τα μεγαλύτερα ποσοστά έκπτωσης τον Δεκέμβριο παρατηρήθηκαν σε έπιπλα σπιτιού (25%), ρουχισμό (24%) και προϊόντα περιποίησης δέρματος – καλλυντικά (23%).
«Η απρόσκοπτη ολοκλήρωση των αγορών και οι εύκολες επιστροφές θα είναι βασικές στρατηγικές για τους λιανοπωλητές που θέλουν να αυξήσουν τους αφοσιωμένους πελάτες τους και την κερδοφορία κατά το υπόλοιπο των διακοπών. Οι έμποροι που εκτελούν αποτελεσματικά ηλεκτρονικές παραγγελίες από φυσικά καταστήματα, ειδικά αυτές τις ημέρες αιχμής, μπορούν να κερδίσουν μερίδιο αγοράς», αναφέρει ο Rob Garf, Αντιπρόεδρος και Γενικός Διευθυντής Λιανικής και Καταναλωτικών Αγαθών της Salesforce.