16.3 C
Athens
Σάββατο, 24 Φεβρουαρίου, 2024

Με ρυθμό ανάπτυξης 21% «έτρεξε»  το 2021 ο τομέας των 3PL στην Ελλάδα

  • Γράφει η Μαρία Μόσχου 

Σημαντικό πλήγμα προκάλεσε στην αγορά των Μεταφορών και των Logistics η πανδημία, η οποία διέκοψε την σημαντική ανάπτυξη που παρουσίαζε ο κλάδος από το 2016 έως το 2019. Ωστόσο  ανέκαμψε γρήγορα με μέσο όρο CAGR 21% από το 2020 έως το 2021.

Ο τομέας των Μεταφορών και των Logistics έχει υποστεί σημαντικές αλλαγές στα τελευταία χρόνια και ειδικότερα κατά τη διάρκεια της πανδημίας Covid-19. Η πιο πρόσφατή έρευνα της KPMG στην Ελλάδα, “Future of Transportation & Logistics: Trends and Developments in the Greek Market” καταγράφει αύξηση 21% από το 2020 στο 2021.

Ειδικότερα ο κλάδος των 3PL παρουσιάζει ανάπτυξη χρόνο με το χρόνο, κατά την περίοδο των 6 ετών. Η επίμονη εισροή μεγάλων ξένων πολυεθνικών εταιρειών στην ελληνική αγορά, παράλληλα με τις αυξανόμενες ανάγκες αποθήκευσης πολλών τοπικών οργανισμών και η ανάγκη για αποτελεσματικό χειρισμό και διανομή προϊόντων, δημιούργησε  έντονη ανάγκη για υπηρεσίες μεταφοράς και χώρο αποθήκευσης.

Ομαλή ανοδική τάση

Μια ομαλή ανοδική τάση απεικονίζεται μεταξύ των ετών 2016 και 2019 με σύνθετη ετήσια αύξηση 7,3%. Την επόμενη περίοδο παρατηρείται πτωτική τάση -8,1% και το 2021 μια απότομη αύξηση 21% δείχνει την άνοδο του κλάδου ειδικά για τις εταιρείες με υψηλό τζίρο

Εξετάζοντας την τάση του περιθωρίου EBITDA στο 3PL  υπάρχει σταθερή ετήσια ανάπτυξη σε σχέση με το 6 χρόνια. Αυτό υποδηλώνει αύξηση αποτελεσματικότητας στον τομέα της εφοδιαστικής και των μεταφορών εγκαταστάσης.

Στην ελληνική αγορά η  Αποθήκευση (περιβάλλοντος & ελεγχόμενης θερμοκρασίας) και η μεταφορά είναι οι υπηρεσίες που αντιστοιχούσαν στο 94% της συνολικής αξίας των υπηρεσιών 3PL το 2021. Το υπόλοιπο 6% της συνολικής αξίας, περιλαμβάνει Αποσυσκευασία, Επανασυσκευασία & Επισήμανση, παρακολούθηση, ιχνηλασιμότητα και διαχείριση λογισμικού.

Κατά την περίοδο 3 ετών (2019-2021), η αποθήκευση  και οι Υπηρεσίες Μεταφορών παρουσιάζουν αύξηση της ζήτησης. της συνολικής αγοραίας αξίας,  Σούπερ μάρκετ και Εμπορικός τομέας. αποτελούν πάνω  από το μισό του συνόλου των μεταφορών.

Covid-19

Κατά τη διάρκεια της πανδημίας Covid-19, ο τομέας 3PL ήταν ένας από τους τομείς που επηρεάστηκαν σε μεγάλο βαθμό, καθώς όχι μόνο αυξήθηκαν οι ανάγκες για μεταφορές (αύξηση στο ηλεκτρονικό εμπόριο) αλλά υπήρξαν και σημαντικοί περιορισμοί. Οι εταιρείες αναγκάστηκαν να βρουν τρόπους να εξυπηρετήσουν τις αυξημένες ανάγκες και να γίνουν πιο αποτελεσματικές με την υιοθέτηση νέων προηγμένων τεχνολογιών.

Η πανδημία Covid-19 προκάλεσε μεγάλη αναστάτωση στην εφοδιαστική αλυσίδα και ως αποτέλεσμα επιτάχυνε την υιοθέτηση ψηφιακών τεχνολογιών στα ελληνικά logistics και στον τομέα των μεταφορών, με ένα αυξανόμενο αριθμός εταιρειών επενδύοντας στον αυτοματισμό,, την τεχνητή νοημοσύνη, και την μεγάλη ανάλυση δεδομένων. Δεν είναι τυχαίο ότι το 2020 δαπανήθηκαν 150 εκατ. € σε εγκαταστάσεις

Για τους βασικούς παίκτες 3PL, υπάρχει μια ανοδική τάση στις πωλήσεις, με τις εταιρείες να προσπαθούν να βρουν την ισορροπία μεταξύ της βιώσιμης κερδοφορίας και της απόκτησης μεριδίου αγοράς.

Επίσης, τα τελευταία τρία χρόνια χαρακτηρίζονται από αύξηση του κόστους, καθώς και έντονο ανταγωνισμό και οι σύγχρονοι οργανισμοί φαίνεται ότι εστιάζουν στην αύξηση της λειτουργικής αποτελεσματικότητας και την προηγμένη τεχνολογία. Επιπλέον, οι βασικοί πάροχοι υπηρεσιών 3PL εφαρμόζουν λύσεις που προάγουν τη βιωσιμότητά τους και συμβάλλουν σε end-to-end βιώσιμες εφοδιαστικές αλυσίδες.

Επέκταση σε νέες αγορές

Οι πάροχοι 3PL επεκτείνουν τις δραστηριότητές τους σε νέες αγορές, ιδίως στις αναδυόμενες οικονομίες όπου η ανάπτυξη του ηλεκτρονικού εμπορίου και του λιανικού εμπορίου βιομηχανίες είναι υψηλό.

Η ελληνική αγορά 3PL αποτελείται από μικρομεσαίους παίκτες. Η αγορά παραμένει ανταγωνιστική με υψηλά επίπεδα κατακερματισμού. Οι 15 κορυφαίες εταιρείες ελέγχουν το 26,1% της συνολικής αγοράς (706,7 εκατ. ευρώ). Υπάρχει μια ανοδική τάση στις καθαρές πωλήσεις, με ένα % EBITDA να εμφανίζει αρνητική τάση που υποδηλώνει την αντιστάθμιση μεταξύ βιώσιμης κερδοφορίας και απόκτησης μεριδίου αγοράς. Η μείωση του Μικτού Περιθωρίου Κέρδους στην πλειονότητα των επιχειρήσεων απεικονίζει την αύξηση του κόστους τα τελευταία 3 χρόνια και τον έντονο ανταγωνισμό.

Οι κύριες τάσεις είναι οι παρακάτω:

            Έμφαση στη βιωσιμότητα

            Ανάπτυξη του ηλεκτρονικού εμπορίου

            Έντονη ενσωμάτωση της τεχνολογίας

Με αφορμή την έρευνα, ο Δημήτρης Παπακανέλλου, Partner, Consulting, ΚPMG στην Ελλάδα, δήλωσε σχετικά, «Ο κλάδος των Μεταφορών και Logistics στην Ελλάδα είναι ιδιαίτερα δυναμικός με εντυπωσιακά περιθώρια ανάπτυξης και συνεχείς επενδύσεις – οι οποίες αφορούν τόσο την εξυπηρέτηση της εγχώριας αγοράς, όσο και στην ανάπτυξη των δυνατοτήτων της χώρας ως διαμετακομιστικό κέντρο μεταξύ Ασίας και Ευρώπης. Ο τρόπος που θα αντιμετωπίσουμε τις προκλήσεις του εκσυγχρονισμού και αυτοματισμού των αποθηκευτικών χώρων θα παίξει σημαντικό ρόλο τόσο στην σχετική ανταγωνιστικότητα του κλάδου διεθνώς, όσο και στην ποιότητα των υπηρεσιών προς τους κλάδους της βιομηχανίας και του εμπορίου αλλά και στη βελτίωση της εμπειρίας των τελικών καταναλωτών.»

 

 

Κοινοποιηση αρθρου

Τελευταια Νεα

Ο πάροχος που κάνει «άλμα» και αλλάζει τα δεδομένα της κινητής τηλεφωνίας

Ποια είναι μία από τις σημαντικότερες ανάγκες των Ελλήνων καταναλωτών, όσον αφορά τη χρήση του smartphone; Τι είναι αυτό για το οποίο διαρκώς αγωνιούν...

Intrakat: Σύμβαση €9,75 εκατ. με την Κοινωνία της Πληροφορίας για την ψηφιοποίηση της Δικαιοσύνης

Σε συνέχεια διεθνούς διαγωνισμού, η Intrakat υπέγραψε εκτελεστική σύμβαση συμφωνίας – πλαισίου, διάρκειας 3 ετών, με την δημόσια εταιρεία «Κοινωνία της Πληροφορίας», προϋπολογισμού ύψους...

Mastercard Fintech Forum: Μεγάλος νικητής η καινοτομία – Coriunder και Moveo.ai είναι οι δύο fintech που ξεχώρισαν

Η Mastercard στέκεται αρωγός στην ανάδειξη των νεοφυών επιχειρήσεων στον χρηματοοικονομικό κλάδο, υλοποιώντας για ακόμα μία φορά την επιτυχημένη εκδήλωση για το οικοσύστημα του...

Η Salesforce λανσάρει τεχνητή νοημοσύνη νέας γενιάς για το Slack

Η Salesforce ανακοίνωσε την κυκλοφορία του Slack AI, μιας εύκολης και αξιόπιστης δημιουργικής ΤΝ (AI) που διατίθεται εγγενώς στο Slack, ως «απάντηση» στις ανάγκες...

Η Nova επιστρέφει στην πόλη, επενδύοντας σε βιώσιμα κτίρια

Η νέα Nova, συμπληρώνοντας ένα χρόνο επιτυχημένης λειτουργίας, μετεγκαθίσταται στη Λεωφόρο Αθηνών, η οποία είναι πλέον η νέα έδρα της εταιρείας, και σε τρεις...