- Γράφει η Μαρία Μόσχου
Εντύπωση προκαλούν οι προϋπολογισμοί των εταιρειών αστικών συγκοινωνιών για το 2021, οι οποίοι εγκρίθηκαν από τον υπουργό Υποδομών –Μεταφορών και προβλέπουν συνολικές ζημιές σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, ύψους 82 εκατ. ευρώ.
Για πρώτη φορά από τη σύσταση της ΣΤΑΣΥ, η εταιρεία που διαχειρίζεται το μετρό, τον ηλεκτρικό και το τραμ, και τα πρώτα χρόνια λειτουργίας της ήταν κερδοφόρα, εμφανίζεται να παρουσιάζει μεγαλύτερα ελλείμματα ακόμα και από την ΟΣΥ!
Σύμφωνα με τα όσα καταγράφονται στους προϋπολογισμούς των εταιρειών αστικών συγκοινωνιών:
- η ΣΤΑΣΥ το 2021 θα παρουσιάσει ζημιές -38.245.840,
- η ΟΣΥ ζημιές -26.419.893,
- ο ΟΑΣΑ -526.426,
- ο ΟΣΕΘ -16.933.361 και
- ο ΟΑΣΘ -102.250 ευρώ.
Η εξέλιξη και οι αιτίες
Αξίζει να σημειωθεί ότι στον προϋπολογισμό του 2017 για την ΣΤΑΣΥ (που ήταν κερδοφόρα το 2016), προβλεπόταν έλλειμμα 22,4 εκατ. ευρώ. Αντίστοιχα για την ΟΣΥ το έλλειμμα προβλεπόταν να φτάσει τα 35,8 εκατ. ευρώ. Τέσσερα χρόνια μετά οι προβλέψεις είναι ακόμα πιο ζοφερές, ενώ παράλληλα υπάρχει ανατροπή με την ΣΤΑΣΥ να παίρνει τα… ηνία στις ζημίες.
Στελέχη της αγοράς αποδίδουν αυτήν την εικόνα τόσο στις επιδοτήσεις που για την ΟΣΥ είναι πολλαπλάσιες της ΣΤΑΣΥ, όσο και σε τρεις ακόμα παράγοντες:
- Την επέκταση του μετρό με τις νέες γραμμές που επιφέρει επιπλέον δαπάνες για προσωπικό ενώ η κίνηση λόγω περιοριστικών μέτρων είναι χαμηλή
- Την αύξηση της επιβατικής κίνησης στην ΟΣΥ λόγω της μείωσης των χρόνων διαδρομής και των μετακινήσεων με ανοιχτά παράθυρα που πολλοί επιβάτες προτιμούν.
- Την αύξηση των εκδοτηρίων της ΟΣΥ σε αφετηρίες και στάσεις με αποτέλεσμα οι να μην συνωστίζονται στα εκδοτήρια του μετρό και τα έσοδα να πηγαίνουν στην ΟΣΥ.
Οι επιδοτήσεις
Όπως δημοσίευσε τα Μoved.gr την προηγούμενη Τρίτη οι επιδοτήσεις για το 2021 θα είναι αυξημένες κατά περίπου 36 εκατ. ευρώ για ΟΣΥ και ΣΤΑΣΥ, πλησιάζοντας τα 140 εκατ. ευρώ από 106 εκατ. ευρώ που είχαν προβλεφθεί στις αρχές του 2020.
Για την ΟΣΥ εγκρίθηκε η δέσμευση πίστωσης ποσού ενενήντα τριών εκατομμυρίων πεντακοσίων ενενήντα εννέα χιλιάδων, εξακοσίων σαράντα ευρώ (93.599.640,00). Για την συμφωνία με τα ΚΤΕΛ εγκρίνεται η δέσμευση πίστωσης ποσού είκοσι τεσσάρων εκατομμυρίων πεντακοσίων σαράντα μιας χιλιάδων, διακοσίων ευρώ (24.541.200,00).
Για την ΣΤΑΣΥ εγκρίθηκε η δέσμευση πίστωσης ποσού δεκαεννέα εκατομμυρίων οκτακοσίων χιλιάδων (19.800,000,00) ευρώ.
Την επταετία 2007-2013 οι συγκοινωνιακοί φορείς της Αθήνας έλαβαν συνολική επιδότηση 980 εκατ. ευρώ για όλα τα συγκοινωνιακά μέσα, κάτι που ανεβάζει τη μέση ετήσια επιδότηση σε 140 εκατ. ευρώ. Αποτέλεσμα ήταν και η οριακά κερδοφόρος εικόνα των ΣΤΑΣΥ (Σταθερές Συγκοινωνίες) μεταξύ 2013 και 2014.
Το 2015, η ετήσια κρατική επιδότηση (για τον ΟΑΣΑ) των 108 εκατ. αντιστοιχούσε στο 30,61% των λειτουργικών εξόδων.
Για το 2016, η ετήσια κρατική επιδότηση του ομίλου (ΟΑΣΑ) ανήλθε στα 116 εκατ. ευρώ, η οποία κατευθύνθηκε στο σύνολό της στις ΟΣΥ (λεωφορεία – τρόλεϊ), καθώς οι ΣΤΑΣΥ δεν ελάμβαναν επιδότηση, από το 2014, κατόπιν απόφασης της τότε διοίκησης.