- Της Μαρίας Μόσχου
Στην έγκριση δέσμευσης προϋπολογισμού ποσού 1,2 εκατ. ευρώ για τον εκσυγχρονισμό υποδομών και αντικατάσταση λεωφορείων συγκοινωνιακών φορέων προχώρησε το υπουργείο Υποδομών.
Με απόφαση που δημοσιεύεται στη Διαύγεια προχωρά η χρηματοδότηση για την αναβάθμιση του Σταθμού Πρέβεζας, του Σταθμού Στρυμωνικού στις Σέρρες, του Σταθμού Ιεράπετρας, του σταθμού Ιωαννίνων, Ξάνθης και Βέροιας καθώς και αντικατάσταση λεωφορείων σε ιδιοκτήτες ΚΤΕΛ από τις Σέρρες, τη Ροδόπη και την Αργολίδα.
Πρόκειται για τμήμα ενός εκτεταμένου προγράμματος επιδότησης ανανέωσης στόλου παλαιών οχημάτων στη χώρα για την κατηγορία «ηλικιωμένων» λεωφορείων ΚΤΕΛ.
Το υπουργείο Υποδομών έχει προγραμματίσει τη διάθεση συνολικού ποσού 45 εκατ. ευρώ από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ) στις εταιρείες ΚΤΕΛ για επενδύσεις και για την ανανέωση του στόλου των λεωφορείων τους.
Παράλληλα για την εκτέλεση του συγκοινωνιακού τους έργου τα ΚΤΕΛ μπορούν να κατασκευάζουν και εκμεταλλεύονται κάθε είδους εγκαταστάσεις εξυπηρέτησης του επιβατικού κοινού, ιδίως σταθμούς άφιξης και αναχώρησης λεωφορείων, στέγασης, συντήρησης, τροφοδοσίας και εφοδιασμού με καύσιμα ή χώρων αναμονής και εξυπηρέτησης επιβατών.
Όσον αφορά την αντικατάσταση σε περίπτωση που πρόκειται για λεωφορείο καινούργιο ή έως ενός έτους από το έτος κατασκευής του και αν δεν έχει κυκλοφορήσει καλύπτεται από το υπουργείο Υποδομών ποσό που αντιστοιχεί στο 10% της τιμής αγοράς του. Για τα αντίστοιχα ΚΤΕΛ μεμονωμένων νησιών, η επιδότηση φτάνει το 15% της τιμής κτήσης. Στην περίπτωση των μεταχειρισμένων λεωφορείων που έχουν συμπληρώσει έως πέντε χρόνια (από την κατασκευή τους) καλύπτεται έως το 5% της τιμής κτήσης τους. Ταυτόχρονα, προβλέπεται απαλλαγή από τα τέλη κυκλοφορίας για τρία χρόνια σε περίπτωση αστικού ή υπεραστικού λεωφορείου που τίθεται για πρώτη φορά σε κυκλοφορία (καινούργιο ή μεταχειρισμένο έως 5 ετών) αντικαθιστώντας υφιστάμενο, λεωφορείο που κυκλοφορεί.
Την ίδια στιγμή με απόφαση του υπουργού Υποδομών ορίζεται ενιαίο μηχανογραφημένο σύστημα παροχής στοιχείων και ενιαίο σύστημα κρατήσεων θέσεων και πληροφόρησης επιβατών για τα υπεραστικά δρομολόγια όλων των ΚΤΕΛ. Οι σχετικές τεχνικοοικονομικές μελέτες θα εκπονηθούν με μέριμνα του υπουργείου Υποδομών.
Παράλληλα όσον αφορά τα ΚΤΕΛ Αττικός και Θεσσαλονίκης στόχος είναι να αποκτήσουν ηλεκτρονικό εισιτήριο και τηλεματική.
Πέραν της υποχρέωσης εγκατάστασης συστημάτων τηλεματικής και ηλεκτρονικού εισιτηρίου προβλέπεται επίσης η δυνατότητα εκμίσθωσης των ΚΤΕΛ για την εκτέλεση αστικού συγκοινωνιακού έργου. Βασικός στόχος της εν λόγω ρύθμισης είναι η άμεση εκτέλεση αστικών δρομολογίων του ΟΑΣΘ από τα ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης.




