- Γράφει η Μαρία Μόσχου
Διεθνές επενδυτικό ενδιαφέρον έχει ήδη προσελκύσει η ανάπλαση του νέου Εκθεσιακού Κέντρου στη Θεσσαλονίκη, που θα κατασκευαστεί με την μορφή ΣΔΙΤ όπου θα συμμετέχουν δημόσια και ιδιωτικά κεφάλαια αλλά και δανεισμό της ΔΕΘ.
Με την εκτίμηση ότι θα υπάρξει μεγάλο επενδυτικό ενδιαφέρον αναμένεται η οριστικοποίηση του χρηματοδοτικού μοντέλου τον ερχόμενο Σεπτέμβριο για το νέο εκθεσιακό κέντρο στη Θεσσαλονίκη, ο προϋπολογισμός του οποίου αγγίζει τα 300 εκατ. ευρώ.
Επενδυτές από τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα
Ήδη ενδιαφέρον έχουν εκδηλώσει επενδυτές από τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, ωστόσο, το όλα θα οριστικοποιηθούν μετά την επιλογή του χρηματοδοτικού σχήματος, με τον πρόεδρο του Εθνικού Εκθεσιακού Φορέα, Τάσου Τζήκα, να εκτιμά ότι θα είναι ιδιαίτερα αυξημένο και θα μετατρέψει την Θεσσαλονίκη σε πανευρωπαϊκό εκθεσιακό κέντρο. Ο επενδυτής θα αναλάβει την χρήση του ξενοδοχείου, καθώς και του υπόγειου πάρκινγκ για 35 χρόνια με σύμβαση παραχώρησης.
Η γενική εικόνα είναι ότι το project της ανάπλασης «ConFEx Park» θα υλοποιηθεί με τη σύμπραξη δημόσιων και ιδιωτικών κεφαλαίων (ΣΔΙΤ). Δηλαδή από δημόσιους πόρους θα καταβληθεί ένα σημαντικό μέρος των κεφαλαίων ενώ τα υπόλοιπα θα αντληθούν από ιδιωτικές επενδύσεις με το δέλεαρ της εκμετάλλευσης ενός επιχειρηματικού – εμπορικού κέντρου, της ξενοδοχειακής μονάδας και του υπόγειου πάρκινγκ.
Σχεδιάζεται από το 2011
Το project του νέου εκθεσιακού κέντρου έχει ξεκινήσει να σχεδιάζεται από το 2011 με το αρχικό σχέδιο να προέβλεπε την μεταφορά του στην Σίνδο. Ωστόσο μετά από μελέτες αποφασίστηκε ότι το έργο αν γινόταν στην θέση που είναι και σήμερα θα ήταν πιο βιώσιμη λύση για την έκθεση και θα πρόσδιδε μεγαλύτερες ωφέλειές για την πόλη ενώ παράλληλα θα δοθεί πάνω από το 50% των 165 χιλιάδων τετραγωνικών μέτρων θα δοθεί προς χρήση στην πόλη.
Το έργο περιλαμβάνει την κατεδάφιση όλων των κτιρίων που αυτή τη στιγμή βρίσκονται στην οδό Αγγελάκη προκειμένου το νέο κέντρο να είναι ανοικτό στο κοινό. Παράλληλα θα κατεδαφιστούν τα 37 κτίρια που υπάρχουν σήμερα ως εκθεσιακοί χώροι αλλά και το Βελίδειο.
Στο νέο κτίσμα έχουν σχεδιαστεί υπόγεια πάρκινγκ για την εξυπηρέτηση 2.000 ΙΧ ενώ το νέο κέντρο θα εξυπηρετείται και με δύο συνολικά στάσεις του μετρό της Θεσσαλονίκης.
Παράλληλα θα περιλαμβάνει ξενοδοχείο τεσσάρων ή πέντε αστέρων και συνολικά τέσσερα εκθεσιακά περίπτερα. Όπως είπε ο κ. Τζίκας αυτή τη στιγμή στην έκθεση υπάρχουν 37 κτήρια με ωφέλιμο χώρο 35 με 40 χιλ. τετραγωνικά, ενώ στο νέο εκθεσιακό κέντρο θα κατασκευαστούν 60.000 τετραγωνικά απόλυτα λειτουργικού χώρου.
Ο κ. Τζήκας απαντώντας σε σχετική ερώτηση ανέφερε ότι το έργο δεν μπήκε στο Ταμείο Ανάκαμψης, καθώς δεν είχαν ολοκληρωθεί οι μελέτες.
Οι εγκρίσεις που απαιτούνται
Μετά την οριστικοποίηση του χρηματοδοτικού μοντέλου από το κύριο μέτοχο του οργανισμού, που είναι το Υπερταμείο (Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών & Περιουσίας Α.Ε. -ΕΕΣΥΠ), το σχέδιο θα περάσει από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού. Ο σχετικός φάκελος έχει ήδη στο υπουργείο Ανάπτυξης και μόλις εγκριθεί θα πάει στην ΕΕ.
Όπως αποκάλυψε ο κ. Τζήκας μέχρι τέλος του 2024 θα έχει προκηρυχθεί το έργο, ενώ μέσα στο 2025 θα γίνουν κατεδαφίσεις. Αναμένεται δε, να ολοκληρωθεί τα επόμενα τέσσερα με πέντε χρόνια, με τον χώρο της έκθεση να λειτουργεί ταυτόχρονα. Το 2026 θα γίνουν τα εγκαίνια του πρώτου περιπτέρου που θα είναι έκτασης 22.000 τμ., καθώς τότε θα κλείνουν 100 χρόνια από την έναρξη του θεσμού της έκθεσης.
Καταλήγοντας ο κ. Τζήκας ανέφερε ότι το 2022 η ΔΕΘ επέστρεψε στην κερδοφορία παρά το γεγονός ότι η κανονική λειτουργία ξεκίνησε από τον Σεπτέμβριο.
Τι προβλέπει η ανάπλαση
Σύμφωνα με το σχεδιασμό, η νέα ΔΕΘ δεν θα έχει καμία σχέση με την παλιά. Από τα 165 στρέμματα που θα είναι η έκταση του νέου εκθεσιακού χώρου, τα 90 στρέμματα θα παραχωρηθούν στην πόλη, εκ των οποίων τα 77 στρέμματα θα χρησιμοποιηθούν για να δημιουργηθούν χώροι πρασίνου, ενώ 13 στρέμματα θα δοθούν περιμετρικά της Έκθεσης κυρίως για την διαπλάτυνση των πεζοδρομίων.
Ο νέος εκθεσιακός φορέας, θα διαθέτει 4 περίπτερα, τα οποία μαζί με το Συνεδριακό Κέντρο θα είναι συνολικής δόμησης 47.000 τ.μ.. Τα νέα κτίρια θα είναι βιοκλιματικά σχεδιασμένα καθώς η κατανάλωση ενέργειας θα είναι μειωμένη κατά 70% και του νερού κατά 50%, σε σχέση με σήμερα ενώ θα συνδέονται με υπέργειους διαδρόμους.