16 C
Athens
Πέμπτη, 5 Δεκεμβρίου, 2024

Έρχονται τα «hi tech» ΚΤΕΛ: Με ηλεκτρονικό εισιτήριο, wi-fi και υπερσύγχρονο σταθμό

  • Γράφει η Μαρία Μόσχου

Ηλεκτρονικό εισιτήριο, wi-fi και ένας σταθμός που δεν έχει να ζηλέψει τίποτα από τα πιο σύγχρονα αεροδρόμια θα αλλάξουν την εικόνα των σημερινών ΚΤΕΛ και υπόσχονται μια ιδιαίτερα απολαυστική την μετακίνηση με το συγκεκριμένο μέσο.

Τα 74 αρχικά ΚΤΕΛ που εντάχθηκαν στη δράση του ΕΣΠΑ, μέσω του ΕΠΑνΕΚ, με τίτλο «Ενίσχυση επιχειρήσεων του τομέα αστικών και υπεραστικών συγκοινωνιών για την υιοθέτηση συστημάτων και την παροχή υπηρεσιών ολοκληρωμένης πληροφόρησης του επιβατικού κοινού και ηλεκτρονικού εισιτηρίου», που χρηματοδοτείται από πόρους της Πολιτικής Συνοχής της ΕΕ και εθνικούς πόρους προχωρούν τις διαδικασίες ανάθεσης των έργων και υλοποιούν τις σύνθετες διαδικασίες μετασχηματισμού τους σε παρόχους και ηλεκτρονικών υπηρεσιών.

Η Κοινωνία της Πληροφορίας, που τρέχει το έργο ως ενδιάμεσος φορέας διαχείρισης, υλοποιεί ένα σύνθετο, διαχειριστικά, project, καθώς οι κανόνες της ΕΕ για τον τομέα των μεταφορών σε συνδυασμό με τους περιορισμούς για τις κρατικές ενισχύσεις και τον κανόνα deminimis καθιστούν πρόσκληση την επιδότηση των ΚΤΕΛ.

Οι πρώτες εγκρίσεις στην τρέχουσα δράση που πέρασαν αφορούν τα παρακάτω ΚΤΕΛ:

  • Αιτωλοακαρνανίας, Αγρινίου, Αιγίνης, Αιγίου, Αλεξανδρούπολης, Αμοργού, ‘Ανδρου, Αργολίδας, Άρτας, Αχαΐας,
  • Βέροιας, Βόλου,
  • Γιαννιτσών, Γρεβενών, Δράμας,
  • Ευβοίας, Ευρυτανίας, Ζακύνθου,
  • Ημαθίας, Ηρακλείου,
  • Θεσπρωτίας, Θηβών, Ιωαννίνων,
  • Καβάλας (Αστικό και Υπεραστικό), Καλαμάτας, Καρδίτσας (Αστικό και Υπεραστικό), Κατερίνης, Καστοριάς (αστικό και υπεραστικό), Κέρκυρας (αστικό και υπεραστικό), Κεφαλονιάς, Κιλκίς, Κοζάνης, Κομοτηνής, Κορινθίας, Κω,
  • Λακωνίας, Λαμίας, Λάρισας (Αστικό και Υπεραστικό), Λέσβου, Λευκάδας,
  • Μαγνησίας, Μεσσηνίας, Μεσολογγίου, Μυκόνου, Μυτιλήνης,
  • Νάξου, Νάουσας, Ξάνθης (αστικό και υπεραστικό),
  • Πατρών, Πέλλας, Πιερίας, Πρέβεζας, Πτολεμαΐδας,
  • Ρόδου, Σάμου, Σερρών (αστικό και υπεραστικό), Σύρου, Τρικάλων (αστικό και υπεραστικό),
  • Φθιώτιδος, Φλώρινας (αστικό και υπεραστικό), Φωκίδας, Χαλκίδας, Χαλκιδικής, Χανίων, Χίου.

Τα ανωτέρω ΚΤΕΛ επιχορηγούνται με ένα ποσό από 83.000 ευρώ  το μικρότερο (το ΚΤΕΛ της Αίγινας) ως το ανώτερο 330.000 ευρώ, που ήταν το ανώτατο όριο της δράσης.

Τα οφέλη και τα πλεονεκτήματα

Το πρώτο και βασικό όφελος που θα δούν οι πολίτες που χρησιμοποιούν τα ΚΤΕΛ της Περιφέρειας είναι η ηλεκτρονική έκδοση εισιτηρίου και πληρωμή, η παρακολούθηση των δρομολογίων, αλλά και παράλληλα η εγκατάσταση WiFi στα λεωφορεία.

Πιο αναλυτικά, τα οφέλη που προκύπτουν από την εφαρμογή των επενδυτικών σχεδίων, αναμένεται να επιφέρουν μόλις ολοκληρωθούν άμεσα, θετικά αποτελέσματα στην καθημερινή λειτουργία των ΚΤΕΛ, καθώς:

  • Δημιουργούνται ολοκληρωμένα συστήματα έκδοσης και διαχείρισης εισιτηρίων, όπου το κάθε σύστημα θα εκδίδει ηλεκτρονικά εισιτήρια, θα υποστηρίζει σύγχρονες τεχνολογίες και ασφαλή πρότυπα για εφαρμογή ηλεκτρονικού εισιτηρίου, αλλά και πληρωμή με μετρητά ή πιστωτικές/χρεωστικές κάρτες.
  • Εγκαθίσταται λογισμικό για τον ορθό σχεδιασμό των δρομολογίων, σχετικά με την επιβατική κίνηση και την ανταπόκριση των οχημάτων στις ώρες αιχμής, σύμφωνα με τις πραγματικές ανάγκες των επιβατών.
  • Δημιουργείται ένα ολοκληρωμένο κέντρο ελέγχου των υπεραστικών συγκοινωνιών, όπου παρέχονται στατιστικά στοιχεία και εξάγονται συμπεράσματα, σε σχέση με την τήρηση των δρομολογίων, τον επανασχεδιασμό τους, και τη διαμόρφωση ορθολογικής πολιτικής από τα αρμόδια όργανα, σύμφωνα με τις πραγματικές ανάγκες των επιβατών.
  • Αναβαθμίζεται το περιεχόμενο της πληροφορίας προς τους επιβάτες. Το δημοσιευμένο στο διαδίκτυο υλικό, περιλαμβάνει πίνακες δρομολογίων, δρομολόγια και στάσεις σε ψηφιακούς χάρτες.
  • Σε σημεία μεγάλης πληθυσμιακής συγκέντρωσης, θα τοποθετηθούν «έξυπνες στάσεις», οι οποίες θα πληροφορούν το κοινό για τον πραγματικό χρόνο άφιξης του επόμενου λεωφορείου.

Συστήματα που θα αναπτυχθούν

Ενδεικτικά συστήματα που θα αναπτυχθούν για την επίτευξη των παραπάνω είναι:

  1. Ολοκληρωμένο Τηλεματικό Σύστημα Δυναμικής Πληροφόρησης Κοινού,
  2. Ολοκληρωμένο Σύστημα Αυτόματης Έκδοσης Εισιτηρίων & Διαχείρισης Έξυπνου Εισιτηρίου και καρτών σε Αστικές και Υπεραστικές Συγκοινωνίες,
  3. Συστήματα ασύρματης πρόσβασης στο Internet μέσω Wi-Fi στα οχήματα

Ο νέος σταθμός

Ένα έργο «φάντασμα» αρχίζει να παίρνει «σάρκα και οστά». Η οικονομοτεχνική μελέτη που θα οδηγήσει στην κατάρτιση των τευχών δημοπράτησης ολοκληρώθηκε και μετά από 15 χρόνια που ξεκίνησαν οι εξαγγελίες ο τερματικός σταθμός των ΚΤΕΛ στον Ελαιώνα βρίσκεται  πιο κοντά στην υλοποίηση του. Πρόκειται για ένα  υπερσύγχρονο συγκοινωνιακό κόμβο που αναμένεται να υλοποιηθεί είτε μέσω ΣΔΙΤ είτε μέσω συμβάσεων παραχώρησης.

Ο νέος Σταθμός Υπεραστικών Λεωφορείων (ΚΣΥΛ) στον Ελαιώνα θα συνδέεται με τον σταθμό μετρό της γραμμής 3 «Ελαιώνας», θα διαθέτει εμπορικά καταστήματα, χώρους εστίασης και αναψυχής. Ο προϋπολογισμός του έργου υπολογίζεται ότι θα κυμανθεί γύρω στα 100 εκατ. ευρώ και στόχος είναι να καλυφθεί από ιδιωτικά κεφάλαια, με τον παραχωρησιούχο (σε περίπτωση που προκριθεί αυτή η λύση) να αναλαμβάνει τη διαχείριση και εκμετάλλευση του χώρου.

Άμεσα αναμένεται η γνωμοδότηση από την Περιφέρεια Αττικής και στη συνέχεια η έγκριση του έργου από το υπουργείο Περιβάλλοντος, καθώς έχουν ήδη ολοκληρωθεί οι διορθώσεις στη σχετική μελέτη που εκπονήθηκε προ ετών από το ΕΜΠ. Η διαδικασία υπολογίζεται να έχει ολοκληρωθεί μέχρι το καλοκαίρι. Αφού περάσει από τη Διυπουργική Επιτροπή, το πιθανότερο σενάριο είναι το έργο να δημοπρατηθεί από το υπουργείο Υποδομών, καθώς το οικόπεδο που θα το φιλοξενήσει ανήκει στην «Αττικό Μετρό».

Ο διαγωνισμός

Η έναρξη του διαγωνισμού αναμένεται εντός του 2022 ώστε η υπογραφή της σύμβασης να ολοκληρωθεί πριν από το 2023.

Ένα έργο που θα αλλάξει τα μεταφορικά δεδομένα στην Αττική αποφορτίζοντας πολλές συνοικίες μπαίνει το 2019 σε τροχιά υλοποίησης.

Ο νέος κεντρικός σταθμός, στον οποίο θα μετεγκατασταθούν τα ΚΤΕΛ από τον Κηφισό και την Λιοσίων, θα εξυπηρετεί ετησίως 16 εκατ. επιβάτες.  Ειδικότερα  σταθμοί Κηφισού και Λιοσίων, που εξυπηρετούν σήμερα την πρωτεύουσα, φιλοξενούν συνολικά 49 γραμμές και δέχονται έναν ημερήσιο φόρτο που κυμαίνεται από 24 – 44 χιλ. επιβάτες ή 12 εκατ, ετησίως. Στο νέο σταθμό θα δημιουργηθεί ένας συγκοινωνιακός κόμβος που θα φιλοξενεί και τις  διεθνείς λεωφορειακές γραμμές αυξάνοντας τον ετήσιο φόρτο σε 16 εκατ. εοιβάτες.

Οι εγκαταστάσεις του ΚΣΥΛ θα έχουν συνολική επιφάνεια 40.000 τ.μ. και, ανά κατηγορία, οι ελεύθεροι χώροι πρασίνου θα εκτείνονται σε επιφάνεια 20.000 τ.μ. και οι χώροι για εμπορικές χρήσεις σε 11.750 τ.μ., ενώ οι χώροι στάθμευσης θα είναι 572, εκ των οποίων οι 100 θα είναι για τους επιβάτες του μετρό, δεδομένης της σύνδεσής του με τον σταθμό «Ελαιώνα» του μετρό.

 «Ανάσα» για πολλές περιοχές

Ο νέος σταθμός θα ανακουφίσει τις περιοχές που στέγαζαν επί δεκαετίες τους σταθμούς των υπεραστικών λεωφορείων, ενώ παράλληλα θα αναβαθμίσει σημαντικά την υποβαθμισμένη περιοχή του Ελαιώνα.

Μάλιστα θα υπάρχει αποσυμφόρηση:

  • της οδού Λιοσίων
  • της λεωφόρου Κηφισού καθώς
  • της πλατείας Καραϊσκάκη
  • Πεδίον του Άρεως

Στις περιοχές αυτές η κίνηση ήταν αυξημένη διότι δεν υπήρχε μέσο σταθερής τροχιά να φτάνει στα δύο ΚΤΕΛ ενώ παράλληλα  όλα τα λεωφορεία γα τις διεθνείς γραμμές ήταν διασκορπισμένα προκαλώντας προβλήματα στην κίνηση.

Κρατικές ενισχύσεις λόγω πανδημίας

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ενέκρινε ελληνικό καθεστώς ύψους 19,8 εκατ.ευρώ για τη στήριξη των εταιρειών λεωφορείων ΚΤΕΛ που παρέχουν τακτικά τοπικά και υπεραστικά δρομολόγια εντός της ελληνικής επικράτειας, στο πλαίσιο της πανδημίας του κορονοϊού. Το μέτρο εγκρίθηκε βάσει του προσωρινού πλαισίου για τις κρατικές ενισχύσεις.

Στην Ελλάδα λειτουργούν συνολικά 34 εταιρείες αστικών και 62 εταιρείες υπεραστικών ΚΤΕΛ.

Σύμφωνα με το καθεστώς, η κρατική στήριξη θα δοθεί υπό μορφή άμεσων επιχορηγήσεων. Στόχος του καθεστώτος είναι να μετριαστούν οι αιφνίδιες ελλείψεις ρευστότητας που αντιμετωπίζουν οι εν λόγω εταιρείες λόγω των περιοριστικών μέτρων που επέβαλε η κυβέρνηση για την ανάσχεση της διασποράς του ιού.

Η Επιτροπή διαπίστωσε ότι το καθεστώς συνάδει με τις προϋποθέσεις που θέτει το προσωρινό πλαίσιο.

Ειδικότερα, η στήριξη δεν θα ξεπεράσει το 1,8 εκατ. ευρώ ανά εταιρεία και θα χορηγηθεί το αργότερο ως τις 30 Ιουνίου 2021.

Κοινοποιηση αρθρου

Τελευταια Νεα

Η Αθήνα φιλοξένησε την πρώτη εκδήλωση για την Οικονομία του Ντόνατ, με στόχο ένα βιώσιμο και δίκαιο Μέλλον

Η πρώτη εκδήλωση για την Παγκόσμια Ημέρα Ντόνατ στην Αθήνα πραγματοποιήθηκε στις αρχές Νοεμβρίου στο ΕΤΕΡΟΝ, το Ινστιτούτο για την Έρευνα και την Κοινωνική...

Οι επιχειρήσεις θα αυξήσουν τη δαπάνη για ψηφιακό μετασχηματισμό στο 11% των εσόδων μέχρι το 2030

Της Νατάσας Φραγκούλη Αυξημένες συνεχίζουν να βαίνουν οι δαπάνες των επιχειρήσεων για τον ψηφιακό μετασχηματισμό. Έρευνα του GSMA Intelligence. δείχνει ότι οι επιχειρήσεις σχεδιάζουν να...

Μεγάλες επενδύσεις αλλάζουν την ενεργειακή εικόνα της Ελλάδας

Σημαντικές επενδύσεις σε ενέργεια και υποδομές στην πράσινη οικονομία ενισχύουν την ανταγωνιστικότητα της Ελλάδας και συμβάλλουν στην επίτευξη των στόχων βιώσιμης ανάπτυξης, ήταν το...

Μία ώρα την ημέρα εξοικονομούν οι εργαζόμενοι που χρησιμοποιούν AI

Της Νατάσας Φραγκούλη Η τεχνητή νοημοσύνη (AI) και οι τεχνολογικές εξελίξεις διαμορφώνουν ραγδαία τον κόσμο της εργασίας, δημιουργώντας νέες δυναμικές για εργοδότες και εργαζόμενους. Σύμφωνα...

Σε Fraport – Κοπελούζο – Κωνσταντακόπουλο το αεροδρόμιο Καλαμάτας, έναντι €45,2 εκατ.

Το Υπερταμείο/Growthfund ανακοινώνει ότι το Διοικητικό του Συμβούλιο αξιολόγησε και έκανε αποδεκτή την προσφορά που υποβλήθηκε στο πλαίσιο του διαγωνισμού για την 40ετή παραχώρηση...