Της Μαρίας Μόσχου
Mariam@moved.gr
Με επενδύσεις που θα ξεπεράσουν τα 2,5 εκατ ευρώ αλλάζουν μορφή το αεροδρόμιο της Αθήνας αλλά και τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια της χώρας.
Στόχος να αξιοποιηθεί πλήρως η θέση της χώρας μας ως «πύλη» τουριστών αξιοποιώντας τη «μεγάλη επανάσταση» που πραγματοποιείται στον τομέα των αερομεταφορών, τα τελευταία χρόνια, καθώς ειδικά για την Ευρώπη αναμένεται διπλασιασμός της κίνησης των αεροδρομίων στο άμεσο μέλλον.
Το αεροδρόμιο της Αθήνας ξεκινούν σημαντικές επενδύσεις προκειμένου να επιτευχθεί ο στόχος να ξεπεράσουν την παρούσα χωρητικότητα των 26 εκατομμυρίων επιβατών, και να φθάσουν σε περισσότερους από 30 εκατομμύρια επιβάτες.
Στα 14 περιφερειακά αεροδρόμια έχει ήδη ολοκληρωθεί το πρώτο έτος αρχικής ανακαίνισης των περιφερειακών αεροδρομίων, με δαπάνες που αγγίζουν τα 415 εκατ. ευρώ ενώ έως το 2021 θα έχουν ολοκληρωθεί οι εργασίες αυτές, εξασφαλίζοντας την ασφαλή λειτουργία τους.
Μάλιστα η Fraport Greece δηλώνει ανοιχτή για συζητήσεις για την αξιοποίηση και των «ορφανών» κρατικών περιφερειακών αεροδρόμιων.
Δημήτρης Δημητρίου
Περίπου το 1,5 δισ. ευρώ σε ιδιωτικές επενδύσεις αναμένεται να πραγματοποιηθούν στο «Ελ. Βενιζέλος» την επόμενη 20ετία, με πολύ σημαντικά οφέλη για το δημόσιο, την αγορά, το επιβατικό κοινό, με παράλληλη αύξηση των έμμεσων και άμεσων θέσεων εργασίας.
Τα παραπάνω ανέφερε ο κ. Δημήτρης Δημητρίου, πρόεδρος του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών «Ελ. Βενιζέλος» στο συνέδριο 2ο Συνέδριο Μεταφορών και Υποδομών που διοργανώνουν το www.ypodomes.com και το www.metaforespress.gr.
Τόνισε δε, ότι ήδη «σήμερα γίνονται σημαντικές επενδύσεις και βελτιώσεις στο Αεροδρόμιο».
Ο κ. Δημητρίου έκανε λόγο για μία «μεγάλη επανάσταση» που πραγματοποιείται στον τομέα των αερομεταφορών, τα τελευταία χρόνια, καθώς ειδικά για την Ευρώπη αναμένεται διπλασιασμός της κίνησης των αεροδρομίων στο άμεσο μέλλον, σε σχέση με την προηγούμενη δεκαετία, με επίκεντρο τους Ευρασιατικούς άξονες και ειδικά την Κίνα, την Ινδία και την Ιαπωνία.
Ενώ ήδη χώρες της Μέσης Ανατολής πραγματοποιούν πολύ σημαντικές επενδύσεις σε κεφάλαια και χωρητικότητα.
Αναφέρθηκε στη σημαντικότητα της στρατηγικής, με έμφαση στη συνεχώς αυξανόμενη διείσδυση σε νέες αγορές και κυρίως την Ασία, τον σχεδιασμό, τον ανταγωνισμό, και την καινοτομία.
«Τα αεροδρόμια πρωταγωνιστούν στη διέγερση της επιχειρηματικότητας» επεσήμανε ο κ. Δημητρίου, επισημαίνοντας τις δυνατότητες για νέες επιχειρηματικές δραστηριότητες, νέα προϊόντα, τεχνολογίες, τεχνητή νοημοσύνη, και έρευνα, στη βάση ενός μακροχρόνιου σχεδιασμού.
Ενώ έθεσε ως πολύ σοβαρή παράμετρο την ανάπτυξη της ψηφιακής οικονομίας.
«Τα αεροδρόμια του παρελθόντος δεν έχουν καμία σχέση με τα αεροδρόμια του μέλλοντος», ανέφερε χαρακτηριστικά.
Πόσον αφορά τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών «Ελ. Βενιζέλος», σύμφωνα πάντα με τον κ. Δημητρίου, «ο προσανατολισμός είναι οι συνεργασίες με τον ιδιωτικό τομέα».
Σημειώνεται ότι σύμφωνα με τα στοιχεία που ανέφερε ο πρόεδρος του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών, στο «Ελ. Βενιζέλος» παρατηρήθηκε αύξηση της τάξης του 60% στο διάστημα 2013-2016, και τόνισε την ανάγκη να ενισχυθεί η δυνατότητα της χώρας να φιλοξενήσει περισσότερους επισκέπτες, σε συνδυασμό με νέες υπηρεσίες, καθώς συμβάλλει σε σημαντικό βαθμό στο ΑΕΠ της χώρας.
Όπως είπε, «οι μεταφορές αποτελούν το 8-9% του ΑΕΠ, αλλά οι πολλαπλασιαστικές επιπτώσεις είναι πολύ περισσότερές, φθάνοντας στο 1/3 του ΑΕΠ».
Ειδικότερα, σύμφωνα πάντα με τον κ. Δημητρίου, «το 79% της αγοράς μας προέρχεται από ξένους επισκέπτες», ενώ επεσήμανε την ανάγκη παροχής κινήτρων, προκειμένου να στηριχθούν τα εντυπωσιακά αποτελέσματα.
Ενδεικτικά ανέφερε τις απευθείας συνδέσεις με Νέα Υόρκη, Σιγκαπούρη, Πεκίνο, λέγοντας ότι «η Αθήνα καθίσταται ένα παγκόσμιο hub μετεπιβίβασης προς άλλους προορισμούς».
«Η βεντάλια της αγοράς για τις αεροπορικές ανοίχτηκε», δήλωσε, επισημαίνοντας την επικείμενη κατασκευή του νέου Terminal κόστους 20 εκατομμυρίων ευρώ .
«Ο Διεθνής Αερολιμένας αναδεικνύει την Αθήνα ως έναν σύγχρονο παγκόσμιο προορισμό», ανέφερε, ο κ. Δημητρίου, εκτιμώντας ότι το 2018 θα σπάσει το ρεκόρ του 2017, όταν παρουσιάστηκε αύξηση 16%.
Στόχος είναι το «Ελ. Βενιζέλος» να καταστήσει την Αθήνα ως ένα σημαντικό κομμάτι ενός διεθνούς δικτύου, προσφέροντας παγκόσμιας κλάσης υπηρεσίες.
Όσον αφορά την επέκταση της σύμβασης παραχώρησης, ο κ. Δημητρίου ανέφερε ότι ήδη έχουν έρθει ήδη σε συμφωνία οι μέτοχοι, ενώ τα οφέλη αναμένονται να είναι πολλά για το δημόσιο, τους επιβάτες, την αγορά, και εκτίμησε ότι πολύ σύντομα θα ολοκληρωθεί η διαδικασία, γεγονός που όπως είπε, αναμένεται να διεγείρει 1-1,5 δις επενδύσεις την επόμενη 20ετία.
Όπως είπε, «αφορά ένα νέο επιχειρησιακό μοντέλο. Στόχος είναι να ξεπεράσουμε την παρούσα χωρητικότητα των 26 εκατομμυρίων επιβατών, και να φθάσουμε σε περισσότερους από 30 εκατομμύρια. Επίσης, προβλέπεται αύξηση των εμπορικών χρήσεων (π.χ. νέα εστιατόρια), αύξηση της κίνησης, περισσότερες θέσεις στάθμευσης, καινοτόμες υπηρεσίες και τεχνολογίες, αίθουσες επιβατών, αλλά και συνολική αναβάθμιση των υποδομών του αεροδρομίου. «Όλα αυτά τα οφέλη έχουν πολύ υψηλό πολλαπλασιαστή», επεσήμανε ο κ. Δημητρίου, αναφέροντας ως παράδειγμα, ότι σήμερα απασχολούνται 700 εργαζόμενοι στο αεροδρόμιο, αλλά οι έμμεσες θέσεις εργασίας φθάνουν τις 13.000.
Alexander Zinell
Ανοιχτή για συζητήσεις για την αξιοποίηση των «ορφανών» κρατικών περιφερειακών αεροδρόμιων είναι η Fraport Greece, σύμφωνα με τα όσα αποκάλυψε, ο Διευθύνων Σύμβουλος της εταιρείας Alexander Zinell.
Ο Διευθύνων Σύμβουλος της Fraport Greece μιλώντας στο συνέδριο ανέφερε ότι, εφόσον ανοίξει η σχετική συζήτηση από την ελληνική Πολιτεία, η εταιρεία δηλώνει «έτοιμη» για την μεταφορά της τεχνογνωσίας των 14 περιφερειακών αεροδρομίων, που έχει στη διαχείρισή της, στα υπόλοιπα «ορφανά» κρατικά περιφερειακά αεροδρόμια.
Σε κάθε περίπτωση, είμαστε ανοιχτοί σε συζητήσεις με το κράτος και την ελληνική κυβέρνηση, ώστε και αυτά τα αεροδρόμια να μπορέσουν να αξιοποιηθούν από την Fraport».
Κατά την παρουσίασή του, ο κ. Zinell κάνοντας μια αναδρομή στην δραστηριοποίηση της εταιρείας στην Ελλάδα μέχρι σήμερα, αναφέρθηκε στο 2014 όταν η Fraport εκδήλωσε ενδιαφέρον για τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια της χώρας.
Όπως είπε, «ήταν μια δύσκολη χρονιά, με αρκετές αναταραχές», ωστόσο η εταιρεία επέλεξε να στηρίξει έναν από τους μεγαλύτερους πυλώνες της ελληνικής οικονομίας.
Περιγράφοντας το υπόβαθρο της επένδυσης της Fraport στα περιφερειακά αεροδρόμια, τόνισε ότι στόχος είναι η ανακαίνιση και η ασφαλής λειτουργία τους.
Μιλώντας για το μέγεθος της επένδυσης, ο κ. Zinell δήλωσε ότι η Fraport κατέβαλε τέλος παραχώρησης ύψους 1,2 δισ. ευρώ, τα οποία προκαταβλήθηκαν στο ελληνικό δημόσιο.
Έχει ήδη ολοκληρωθεί το πρώτο έτος αρχικής ανακαίνισης των περιφερειακών αεροδρομίων, με δαπάνες που αγγίζουν τα 415 εκατ. ευρώ. Όπως είπε, ως το 2021 θα έχουν ολοκληρωθεί οι εργασίες αυτές, εξασφαλίζοντας την ασφαλή λειτουργία των αεροδρομίων.
Ακόμη, η Fraport θα πρέπει να καταβάλλει συνολικά 23 εκατ. ευρώ ετησίως ως σταθερό τέλος στο ελληνικό δημόσιο, καθώς και επιπλέον 8,5 εκατ. ετήσιο κυμαινόμενο τέλος από τα τρέχοντα κέρδη της εταιρείας.
Για το 2017, ο κ. Zinell ανέφερε ότι καταβλήθηκαν στο ελληνικό κράτος 13 εκατ. ευρώ με βάση το παραπάνω τέλος.
Ειδική μνεία έκανε ο Διευθύνων Σύμβουλος της Fraport Greece στο κομμάτι της απασχόλησης, τονίζοντας ότι στα περιφερειακά αεροδρόμια απασχολούνται 600 άτομα, που όλοι τους είναι Έλληνες.
«Οπότε πρόκειται για σοβαρές δεσμεύσεις από την πλευρά μας στα περιφερειακά αεροδρόμια της χώρας», είπε.
Κάνοντας αναφορά στο οικονομικό μοντέλο της εταιρείας, δήλωσε ότι επικεντρώνεται στα αεροπορικά τέλη. Για το λόγο αυτό «δημιουργούμε την κατάλληλη υποδομή και εφόσον δημιουργήσουμε τη σωστή εμπειρία για έναν τουρίστα, τότε πιστεύουμε ότι εν καιρώ θα μας επιτρέψει να μπορέσουμε να έχουμε τα προσδοκώμενα κέρδη».
Ολοκληρώνοντας την τοποθέτησή του, ο κ. Zinell επεσήμανε ότι η χώρα μας έχει ανάγκη από νέες υποδομές στις αερομεταφορές. Όπως είπε, «πριν από αρκετά χρόνια, οι αναλυτές μας ρώτησαν γιατί θέλουμε να επενδύσουμε στην Ελλάδα της ύφεσης.
Η απόψή μου είναι ότι η Ελλάδα δεν έχει κατανοήσει τις δυνατότητές της. Αυτή τη στιγμή έχει αρχίσει να αναπτύσσεται. Αρκετοί απευθύνονται σε εμάς για να μάθουν την εμπειρία μας. Οπότε ήρθε η ώρα να ξεκινήσουμε τις επενδύσεις».
Ανδρέας Καρβέλας
Την αναμόρφωση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων παρουσίασε ο κ. Ανδρέας Καρβέλας Deputy Chief Technical Officer Fraport Greese στο 2ο Συνέδριο Υποδομών και Μεταφορών. Όπως είπε, όλες οι εργασίες γίνονται με όλα τα αεροδρόμια σε λειτουργία, χωρίς να παρακωλύεται η λειτουργία τους, με κύριο γνώμονα την ασφάλεια των επιβατών.
Ξεκινώντας από τη Θεσσαλονίκη το αεροδρόμιο «Μακεδονία», ο κ. Καρβέλας επεσήμανε ότι πραγματοποιείται μία πολύ μεγάλη επέκταση στο Terminal, της τάξης των 30.000 τ.μ., επεκτείνοντάς το προς Βορειοδυτικά. Όπως είπε, το αεροδρόμιο θα αποκτήσει μία εντελώς καινούρια όψη, με μία μοντέρνα κατασκευή. Επιπλέον, γίνονται ανακατασκευές στο φυλάκιο, στο σύστημα αποχέτευσης, ανακαινίσεις , επεκτάσεις, ενώ διαμορφώνεται καινούριος χώρος διακίνησης αποσκευών.
Κέρκυρα: Τα κύρια έργα αφορούν στην επέκταση του terminal κατά 10.000 τ.μ. Όπως εξήγησε ο κ. Καρβέλας, προσθέτουμε 7.500 τ.μ. στο πεδίο ελιγμών των αεροσκαφών, ανακαινίζουμε τον υφιστάμενο τερματικό σταθμό, ενώ πραγματοποιούνται αναδιαρρυθμίσεις και ανακαινίσεις, εκτεταμένες επιδιορθώσεις, πλήρης καθαρισμός, αναβαφή και νέα σήμανση,. «Έργο με μεγάλης σημασίας για τους τουρίστες και τους επισκέπτες, που άπτονται σε θέματα ασφάλειας και λειτουργικότητας».
Χανιά: Ανακαίνιση τμημάτων στο πεδίο ελιγμών και στάθμευσης των αεροσκαφών, καθώς επίσης και σε περιοχές ελέγχου ασφαλείας, σε χώρους VIP και αναβάθμιση σε χώρους αποθήκευσης.
Ζάκυνθος: Κατασκευάζεται νέο φυλάκιο, νέος υποσταθμός και ένα κτίριο με μηχανοηλεκτρικό υλικό, ενώ πραγματοποιούνται βελτιώσεις στον αεροδιάδρομο, τον τροχόδρομο και στο πεδίο ελιγμών των αεροσκαφών.
Κεφαλονιά: Κατεδαφίζεται πλήρως το παλιό Terminal, και στη θέση του κατασκευάζεται νέο έκτασης 11.000 τ.μ., ενώ οι λειτουργίες ανάλογα με την πρόοδο των εργασιών μεταφέρονται από το παλιό στο καινούριο. Επίσης, κατασκευάζονται νέα φυλάκια, υποσταθμός και πραγματοποιούνται επιδιορθώσεις στους χώρους των αεροσκαφών, στον διάδρομο προσγείωσης και στον τροχόδρομο. Μάλιστα, όπως είπε ο κ. Καρβέλας, γίνεται ριζική ανακατασκευή του διαδρόμου προσγείωσης, με μεγάλη επιτυχία, σε όλο του το μήκος.
Άκτιο: Πρόκειται για ένα από τα μικρότερα αεροδρόμια της χώρας. Στα 7.000 τ.μ. προστίθενται άλλα 2.500 τ.μ. στο Terminal. Επίσης, κατασκευάζεται νέο φυλάκιο, αναβάθμιση του βιολογικού καθαρισμού, ριζική επανασήμανση και μαρκάρισμα του διαδρόμου προσγείωσης και στάθμευσης των αεροσκαφών.
Καβάλα: Το Terminal επεκτείνεται κατά 2.000 τ.μ., δημιουργείται νέος πυροσβεστικός σταθμός, νέο φυλάκιο, ενώ γίνονται διορθώσεις στο διάδρομο προσγείωσης, στον τροχόδρομο και στα πεδία ελιγμών των αεροσκαφών.
Ρόδος: Σύμφωνα με τον κ. Καρβέλα γίνεται μία πολύ μεγάλη ανακαίνιση, με αναβάθμιση όλων των τμημάτων του αεροδρομίου, των εμπορικών χώρων με νέο Duty Free, με νέα συστήματα διακίνησης αποσκευών και νέο φυλάκιο. Στον εξωτερικό χώρο πραγματοποιείται αναβάθμιση στο διάδρομο προσγείωσης, στον τροχόδρομο και στα πεδία ελιγμών και στάθμευσης των αεροσκαφών, καθώς επίσης και ριζική ανακαινιση του συστήματος ψύξης και κλιματισμού,.
Κως: Δημιουργείται Terminal το οποίο θα φθάσει στα 25.000 τ.μ., 4.500 τ.μ. προστίθενται στο πεδίο ελιγμών, αναβάθμιση στον διάδρομο προσγείωσης, στον τροχόδρομο .
Σαντορίνη: Προσθέτονται 11.000 τ.μ. στο Terminal, το οποίο θα ξεπεράσει πλέον τα 15.000 τ.μ. Αναβαθμίζονται και ανακαινίζονται οι χώροι των αεροσκαφών, ενώ δημιουργείται νέο φυλάκιο. Επιπλέον, πραγματοποιείται αφαίρεση αμιάντου από όλους τους χώρους του αεροδρομίου.
Μύκονος: Επέκταση στο Terminal στο οποίο προστέθηκαν 4.500 τ.μ. Χτίζεται νέος πυροσβεστικός σταθμός, φυλάκιο και γίνονται αναβαθμίσεις στον διάδρομο προσγείωσης – απογείωσης, ο οποίος ανακαινίστηκε πλήρως σε όλο του το μήκος, καθώς επίσης και στον τροχόδρομο και στο πεδίο ελιγμών.
Μυτιλήνη: Προστίθενται 5.000 τ.μ. στο υφιστάμενο Terminal, επεκτείνεται ο τροχόδρομος κατά 5.000 τ.μ. Γίνονται επίσης επιδιορθώσεις και ανακαινίσεις στον τροχόδρομο και στον διάδρομο προσγείωσης απογείωσης, ενώ δημιουργούνται πυροσβεστικός σταθμός και φυλάκια.
Σάμος: Προστίθενται 1.400 τ.μ. στο Terminal, ενώ παράλληλα πραγματοποιούνται αναβαθμίσεις των αεροδιαδρόμων, τροχοδρόμων και πιστών.
Σκιάθος: Προστίθενται 2.500 τ.μ. στο Terminal, γίνεται επανασήμανση του διαδρόμου απογείωσης – προσγείωσης, και δημιουργούνται νέος πυροσβεστικός σταθμό και φυλάκιο.
Σημειώνεται τέλος, ότι σε όλα τα αεροδρόμια, εκτός από αυτό στα Χανιά για το οποίο δεν υφίσταται ανάγκη, εγκαθίστανται νέα συστήματα διακίνησης αποσκευών.