- Της Μαρίας Μόσχου
Τις επόμενες οκτώ ημέρες η ελληνική αλλά και η διεθνείς αγορά θα έχει στραμμένα τα μάτια της στην μεγαλύτερη ιδιωτικοποίηση που υλοποιείται αυτή τη στιγμή στη χώρα και αφορά την πώληση του 30% του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών «Ελευθέριος Βενιζέλος».
Ήδη υπάρχει ισχυρό ενδιαφέρον ανάμεσα στους οποίους οι Καναδοί μεγαλομέτοχοι της AviAlliance, οι Γάλλοι της Vinci, ο Όμιλος Κοπελούζου, η ινδική GMR που συμμετέχει στην κοινοπραξία για το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι και αυστραλιανές, κινεζικές και ελληνικές εταιρείες φαίνεται να είναι διατεθειμένες να βάλουν τουλάχιστον 1,2 δισ ευρώ για το αεροδρόμιο της Αθήνας που συνεχίζει να προσελκύει όλο και περισσότερους επιβάτες και κερδίζοντας την εμπιστοσύνη επιβατών και αεροπορικών εταιρειών.
Πρόκειται για την πρώτη ιδιωτικοποίηση αυτής της κυβέρνησης από την οποία τόσο η κυβέρνηση όσο και οι δανειστές περιμένουν …πολλά, μια και η παράτασης της σύμβασης παραχώρησης ως το 2046, που ολοκληρώθηκε στο τέλος Φεβρουαρίου απέδωσε έσοδα της τάξης των 1,15 δισ. ευρώ και, αν συνυπολογιστούν τα έσοδα από μερίσματα και φόρους, το συνολικό όφελος του Δημοσίου θα φθάσει τα 6 δισ. ευρώ.
Η διαδικασία πώλησης του 30% του αεροδρομίου θα διεξαχθεί σε δύο φάσεις. Τη φάση προεπιλογής (α ‘ φάση) και τη φάση υποβολής δεσμευτικών προσφορών (β ‘ φάση), με τις εκδηλώσεις ενδιαφέροντος να πρέπει να υποβληθούν από τους ενδιαφερόμενους στις 29 Οκτωβρίου.
Οι τράπεζες Deutsche Bank AG. (London branch) και Eurobank Ergasias ενεργούν ως χρηματοοικονομικοί σύμβουλοι, η κοινοπραξία των δικηγορικών εταιρειών Your Legal Partners και Δρακόπουλος Βασαλάκης ως νομικοί σύμβουλοι και η Arup Partnership ως τεχνικός σύμβουλος του ΤΑΙΠΕΔ.
Με βάση την αρχική σύμβαση του 1996, στο εννεαμελές διοικητικό συμβούλιο της εταιρείας «Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών» μετέχουν τέσσερα μέλη που προτείνονται από το Δημόσιο, άλλα τέσσερα από τους ιδιώτες μετόχους, ενώ το πέμπτο είναι κοινής αποδοχής και έως τώρα ορίζεται από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ).
Σήμερα το Δημόσιο διαθέτει συνολικά το 55% του «Ελ. Βενιζέλος», από το οποίο το 30% έχει μεταβιβαστεί στο Υπερταμείο, ενώ το 40% στο fund AviAlliance, που έχει δημιουργήσει ο καναδικός ασφαλιστικός φορέας PSP, και το υπόλοιπο 5% στην οικογένεια Κοπελούζου.
Οι νέοι επενδυτές θα δικαιούνται δύο μέλη και το Δημόσιο θα περιοριστεί σε δύο εκπροσώπους, από τους οποίους ο ένας θα έχει τη θέση του προέδρου.
Στην ατζέντα της νέας διοίκησης θα είναι η μεγάλη επέκταση των κτιριακών υποδομών, πέρα από τη μικρή που προβλέπεται να παραδοθεί την άνοιξη.
Η ελληνική κυβέρνηση ελπίζει να έχει ολοκληρωθεί η πώληση των μεριδίων του αεροδρομίου πριν το τέλος του έτους ή το αργότερο στις αρχές του επόμενου.