- Της Μαρίας Μόσχου
Στον ορισμό Επιτροπής Κρίσης Τροχαίου Υλικού προχωρούν από κοινού ΟΣΕ και ΓΑΙΑΟΣΕ προκειμένου να γίνει καταγραφή της κατάστασης και να εκπονηθεί πρόγραμμα εκποίησης του τροχαίου υλικού που δεν είναι πλέον σε κατάσταση να τροχοδρομείται στο σιδηροδρομικό δίκτυο.
Χιλιάδες βαγόνια και μηχανές τρένων που κόστισαν εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ σαπίζουν, λεηλατούνται και καταστρέφονται. Από περίπου 3.800 σιδηροδρομικά οχήματα που διέθετε ο ΟΣΕ μόνον τα 1.200 αξιοποιούνται σήμερα. Μεγάλο μέρος από το τροχαίο υλικό του ΟΣΕ βρίσκεται σε μακρά ακινησία και κατά συνέπεια κρίνεται μη αξιοποιήσιμο για την εκτέλεση δρομολογίων.
Ειδικότερα περίπου 1.000 κομμάτια από αυτό το τροχαίο υλικό μετά από συμφωνία ΟΣΕ-ΓΑΙΟΣΕ αναμένεται να πωληθεί για scrap, ώστε να επιφέρουν κάποια έσοδα στον Οργανισμό.
Περίπου 600-700 θα μπουν σε πρόγραμμα ανάταξης, από την ΕΕΣΣΤΥ ενώ 1.200 προορίζονται για ένταξη σε πρόγραμμα εκτεταμένης συντήρησης, το οποίο θα έπρεπε να είχε ολοκληρωθεί το 2017 αλλά δεν έχει ξεκινήσει ακόμη.
Η ΓΑΙΑΟΣΕ επίσης έχει προϋπολογίσει δαπάνες ύψους 700.000 ευρώ, με στόχο να βρεθεί χώρος φύλαξης, σε συνεργασία με τον ΟΣΕ και φυσικά την ΤΡΑΙΝΟΣΕ που θα κληθεί να μετακινήσει το υλικό.
Η απόφαση
Στις 10-09-2019 η διοίκηση της ΓΑΙΑΟΣΕ είχε αποστείλει επιστολή προς τον ΟΣΕ για τον ορισμό στελεχών για τη συγκρότηση κοινής επιτροπής για την κρίση Τροχαίου Υλικού. Μόλις έξι ημέρες μετά ο ΟΣΕ με επιστολή του όριζε τα μέλη και τους αναπληρωτές τους, που θα στελεχώσουν την κοινή επιτροπή κρίσης τροχαίου υλικού.
Με απόφαση που δημοσιεύεται στο Διαύγεια ορίζεται τελικά η Επιτροπή, αποτελούμενη από τους:
- 1.Δ. Δαλαβάγκα, εξωτερικό συνεργάτη της ΓΑΙΑΟΣΕ με αναπληρωτή τον Δ. Σταμελάκο, εξωτερικό συνεργάτη της ΓΑΙΑΟΣΕ
- . Δ. Μιχαλακέα, εξωτερικό συνεργάτη της ΓΑΙΑΟΣΕ με αναπληρωτή τον κ. Γ. Ρεπάσο, στέλεχος της ΓΑΙΑΟΣΕ
- Β. Ανδριόπουλο, στέλεχος του ΟΣΕ με αναπληρωτή τον Ε. Φρούντα, στέλεχος του ΟΣΕ
- Λ. Υφαντίδη, στέλεχος του ΟΣΕ με αναπληρωτή τον Γ. Δανιά, στέλεχος του ΟΣΕ
Αντικείμενο της Επιτροπής είναι:
1) Η οριστική κρίση του ήδη χαρακτηρισμένου τροχαίου υλικού ως 1 και 2 (όπου ο χαρακτηρισμός 1 σημαίνει τροχαίο υλικό προς εκποίηση και ο χαρακτηρισμός 2 σημαίνει όχημα που έχει ελλείψεις σημαντικών εξαρτημάτων και είναι εκτός συντήρησης), σύμφωνα
με προτάσεις εταιρειών συμβούλων. Οι αυτοψίες θα πραγματοποιηθούν σε όλες τις περιοχές που είναι συγκεντρωμένα οχήματα, εκτός από αυτές που έχουν
ήδη πραγματοποιηθεί, δηλαδή τη Θεσσαλία και τις περισσότερες περιοχές της Θεσσαλονίκης.
2) Η εξεύρεση χρήσιμων ανταλλακτικών ή μηχανισμών στα κριθέντα οχήματα προς εκποίηση.
3) Η σύνταξη Πρακτικού, στο οποίο θα αναγράφονται:
• Κάθε στοιχείο που μπορεί να προσδιορίσει την ταυτότητα του τροχαίου υλικού π.χ. Κωδικός αριθμός, Κατασκευαστικός αριθμός, Τύπος, Έτος κατασκευής κ.λ.π.
•Το βάρος κατά προσέγγιση.
• Ο χώρος που βρίσκεται το άχρηστο τροχαίο υλικό.
Τι δημιουργεί η …. εγκατάλειψη
Τα εγκαταλελειμμένα βαγόνια του ΟΣΕ δημιουργούν συνεχή προβλήματα ακόμα και στη λειτουργία του δικτύου. Το πιο πρόσφατο παράδειγμα είναι τα ξημερώματα της Δευτέρας 7 Οκτωβρίου όταν η φωτιά σε εγκαταλελειμμένα βαγόνια του ΟΣΕ στον Σταθμό Διαλογής, στο Κορδελιό Θεσσαλονίκης προκάλεσε προβλήματα στις σιδηροδρομικές συγκοινωνίες .
Συγκεκριμένα, η φωτιά ξέσπασε από άγνωστη μέχρι στιγμής αιτία σε εγκαταλελειμμένα βαγόνια του ΟΣΕ στο Σταθμό Διαλογής Κορδελιού, περίπου στις 01:10. Για την κατάσβεση της φωτιάς στο σημείο έσπευσαν 20 πυροσβέστες με 6 οχήματα της Πυροσβεστικής. Από την πυρκαγιά κάηκαν ολοσχερώς 5 παροπλισμένα βαγόνια ενώ δεν αναφέρθηκε κάποιος τραυματισμός. Προανάκριση για τα ακριβή αίτια της φωτιάς διενεργεί το Ανακριτικό Τμήμα της Πυροσβεστικής.
Λόγω της φωτιάς προκλήθηκαν προβλήματα στα δρομολόγια των τρένων. Συγκεκριμένα, με ανακοίνωσή της η ΤΡΑΙΝΟΣΕ ενημέρωσε για διακοπή της κυκλοφορίας στις σιδηροδρομικές συγκοινωνίες λόγω προβλημάτων που προκλήθηκαν στις υποδομές ύστερα από την πυρκαγιά.