της Μαρίας Μόσχου
mariam@moved.gr
Ανατρέπονται τα σχέδια της ΤΡΑΙΝΟΣΕ να τροχοδρομήσουν από τις 18 Ιανουαρίου πάνω στις ελληνικές ράγες τα ιταλικά τρένα υψηλής ταχύτητας με την επωνυμία «Λευκό βέλος» που χρησιμοποιούν οι Ιταλικοί Σιδηρόδρομοι.
Όπως αποκάλυψε ο διευθύνων σύμβουλος της ΤΡΑΙΝΟΣΕ Φίλιππος Τσαλίδης, το χρονοδιάγραμμα που είχε ανακοινώσει ο ίδιος πριν από περίπου ένα μήνα δεν μπορεί να τηρηθεί παρά το γεγονός ότι στις 18 Ιανουαρίου 2018 συμπληρώνεται ένας χρόνος από την υπογραφή πώλησης στην Ferrovie dello Stato Italiane του 100% της ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Ειδικότερα ο κ. Τσαλίδης μέσα στο Νοέμβριο είχε προβλέψει ότι από την συγκεκριμένη ημερομηνία οι ηλεκτροκίνητες μηχανές “λευκό βέλος” θα εγκαινίαζαν το δρομολόγιο Αθήνα – Θεσσαλονίκη διανύοντας την συνολική απόσταση σε τεσσεράμισι ώρες.
Σημειώνεται ο ΟΣΕ αι η ΕΡΓΟΣΕ έχουν ανακοινώσει ότι η διάρκεια της διαδρομής μεταξύ των δύο πόλεων προβλέπεται να μειωθεί στις 3,5 ώρες από το 2019, όταν θα ολοκληρωθούν τα ηλεκτρονικά συστήματα διαχείρισης της κυκλοφορίας.
Ωστόσο, προς το παρόν το φιλόδοξο πρόγραμμα της ΤΡΑΙΝΟΣΕ αναβάλλεται λόγω μη ολοκλήρωσης των έργων της γραμμής Λιανοκλάδι -Δομοκός.
Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ έχει αποστείλει δύο επιστολές προς τον ΟΣΕ, τον διαχειριστή του σιδηροδρομικού δικτύου, με κοινοποίηση της ΕΡΓΟΣΕ, που είναι υπεύθυνη για την κατασκευή των έργων, με τις οποίες ζητά να ενημερωθεί για το χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης των έργων στο τμήμα Αθήνα-Λιανοκλάδι. Η αποπεράτωση των έργων στο κομμάτι αυτό, που ανήκει στην εργολαβία Τιθορέα – Λιανοκλάδι – Δομοκός, αποτελεί προϋπόθεση για να μπουν σε λειτουργία οι ηλεκτροκίνητες ιταλικές μηχανές.
Ο κ. Τσαλίδης ανακοίνωσε παράλληλα αναδιάρθρωση των δρομολογίων με την παράδοση συγκεκριμένων έργων όπως αυτό στο τμήμα του Προαστιακού από Αχαρναί μέχρι Άνω Λιόσια που θα οδηγήσει και πάλι σε δρομολόγηση τριών δρομολογίων ανά ώρα.
Στο πλαίσιο αυτό ο κ. Τσαλίδης δεν απέκλεισε να υπάρξουν και περικοπές δρομολογίων σε τμήματα του δικτύου που θεωρούνται ως μη εμπορικά, κυρίως το Σαββατοκύριακο, όπως για παράδειγμα το πρωινό κυριακάτικο δρομολόγιο από το Κιάτο. Ωστόσο διευκρίνισε ότι καμία απόφαση δεν έχει ληφθεί ακόμα.
Από την πλευρά του ο Πρόεδρος του ΟΣΕ Κώστας Πετράκης ανέφερε, ότι τα έργα θα ολοκληρωθούν μέσα στον Δεκέμβριο. Ωστόσο διευκρίνισε ότι δεν πρόκειται να παραδοθεί στην κυκλοφορία νέο δίκτυο μαζί με τη σήραγγα Καλιδρόμου, μήκους 9 χιλιομέτρων, χωρίς να πραγματοποιηθούν οι απαιτούμενες δοκιμές από τους μηχανοδηγούς.
«Πρέπει να εκπαιδευτούν οι μηχανοδηγοί και να γίνουν δοκιμές στο νέο δίκτυο, το οποίο περιλαμβάνει και σήραγγα μήκους 9 χιλιομέτρων» αναφέρουν χαρακτηριστικά από τον ΟΣΕ, ενώ εξηγούν ότι η διαθεσιμότητα μηχανοδηγών και η έγκαιρη ολοκλήρωση των δοκιμών είναι θέμα της ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Τα έργα συντήρησης
Σχετικά με τις εργασίες συντήρησης στο σιδηρόδρομο, σύμφωνα με τον κ. Πετράκη, το κόστος τους τοποθετείται σε περίπου 70 εκατ. ευρώ συμπεριλαμβανομένου του εξοπλισμού που απαιτείται για την άμεση παρέμβαση στο δίκτυο όπου εμφανίζεται βλάβη. Ο ίδιος εκτίμησε ότι η συντήρηση του δικτύου θα υλοποιηθεί σε δύο ή τρεις εργολαβίες και προτού δημοπρατηθούν, ο ΟΣΕ θα πραγματοποιήσει παρεμβάσεις πιλοτικού χαρακτήρα. Η αρχή θα γίνει με το τμήμα Πολύκαστρο-Ειδομένη με στόχο η χρονοαπόσταση της μιάμισης ώρας να μειωθεί κατά περίπου 25 λεπτά.
Συνολικά, εκατοντάδες είναι τα προβληματικά σημεία που έχουν εντοπιστεί στο δίκτυο των 2.500 χιλιομέτρων.
Η γραμμή
Η νέα χάραξη της διπλής σιδηροδρομικής γραμμής Τιθορέας – Λιανοκλαδίου – Δομοκού διασχίζει το όρος Καλλίδρομο με δίδυμη σήραγγα μήκους 9.036 μέτρων, αλλά και το όρος Όθρυς με δίδυμη σήραγγα μήκους 6.380 μέτρων. Η πρώτη εργολαβία είναι η Α.Δ. 635, που αφορά τη νέα διπλή σιδηροδρομική γραμμή στο τμήμα Τιθορέα – Λιανοκλάδι – Δομοκός (ύψους 374 εκατ. ευρώ που εκτελείται από την κοινοπραξία ΑΚΤΩΡ – J&P ΑΒΑΞ 0,00% ΑΒΑΞ – ΤΕΡΝΑ).
Η δεύτερη είναι η Α.Δ. 717 για την «ανάταξη και αναβάθμιση του συστήματος τηλεδιοίκησης και αντικατάσταση αλλαγών τροχιάς σε εντοπισμένα τμήματα του άξονα Αθήνα – Θεσσαλονίκη – Προμαχώνας», ύψους 41 εκατ. ευρώ.