Της Μαρίας Μόσχου
Μέσα στο φθινόπωρο αναμένεται να γίνει η προκήρυξη του νέου εμπορικού κέντρου του ΟΣΕ στον τερματικό σταθμό του Πειραιά που αναμένεται να αλλάξει την όψη του λιμανιού και να προσφέρει ολοκληρωμένες υπηρεσίες εστίασης και διασκέδασης όπως και παρκινγκ σε επιβάτες, τουρίστες και κατοίκους της περιοχής.
Ο χρόνος πιέζει ασφυκτικά καθώς οι δύο Όμιλοι που έχουν ήδη εκφράσει το ενδιαφέρον τους ζητούν άμεση προκήρυξη του έργου ενώ εκκρεμεί η έκδοση Προεδρικού Διατάγματος που θα γίνει αμέσως μετά τη συνεδρίαση του Συμβουλίου της Περιουσίας του Δημοσίου, διαδικασίες που θα διαρκέσουν περίπου ένα εξάμηνο.
Ήδη το έργο έχει προσελκύσει τον ενδιαφέρον δύο Ομίλων από τους οποίους ο ένας είναι αμιγώς ελληνικός και ο δεύτερος έχει παράρτημα στη χώρα μας. Τα δύο επενδυτικά σχήματα έχουν δείξει ζωηρότατο ενδιαφέρον για το project που θα κάνει ιδιαίτερα φιλόξενο προς τους επιβάτες του έναν από τους πιο ιστορικούς σταθμούς του ελληνικού σιδηρόδρομου.
«Προχωράμε κανονικά και θεωρώ ότι Σεπτέμβριο- Οκτώβριο θα είμαστε έτοιμοι για να προκηρυχθεί το σημαντικό αυτό έργο καθώς ήδη έχει εκδηλωθεί ζωηρό ενδιαφέρον. Εκτιμώ ότι θα υπάρξουν και άλλοι ενδιαφερόμενοι με την έναρξη της διαδικασίας» τονίζει μιλώντας στο moved.gr o διευθύνων σύμβουλος της ΓΑΙΑΟΣΕ κ. Α. Σχίζας.
Το έργο πρόκειται να επεκταθεί και στο ακίνητο 36 στρεμμάτων της ΣΤΑΣΥ (μετρό, ηλεκτρικός σιδηρόδρομος, τραμ) το οποίο εφάπτεται του σταθμού του ΟΣΕ και σε τμήμα του οποίου στεγάζεται το αμαξοστάσιο και το μουσείο ηλεκτρικού σιδηροδρόμου.
Στο ακίνητο αυτό υπάρχει και η προοπτική ανέγερσης πολυτελούς ξενοδοχείου που θα ολοκληρώσει το project δίνοντας πλέον ολοκληρωμένες λύσεις ακόμα και διαμονής αλλάζοντας τα δεδομένα στις συνδυασμένες επιβατικές μεταφορές.
Ήδη έχουν ολοκληρωθεί η Πολεοδομική Μελέτη και η Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΣΜΠΕ) για το ακίνητο και έχει ξεκινήσει η διαβούλευση με τους φορείς.
Το έργο θα γίνει με σύμβαση παραχώρησης.
Στόχος είναι μέχρι το τέλος του 2018 να έχει γίνει ο διαγωνισμός και μέχρι το 2020 να έχει ξεκινήσει η εμπορική του λειτουργία.
Ο προβλεπόμενος συντελεστής δόμησης είναι 2.7, ενώ το ύψος των ιδιωτικών επενδύσεων που απαιτούνται για το έργο εκτιμώνται σε περίπου 50 εκατ. ευρώ. Το ετήσιο αντάλλαγμα προς τη ΓΑΙΑΟΣΕ Α.Ε υπολογίζεται σε άνω του 1 εκατ. ευρώ.
Το κέντρο θα εκτείνεται σε τέσσερις ή πέντε ορόφους πάνω από την αποβάθρα και θα φιλοξενεί καταστήματα, εστιατόρια, αναψυκτήρια, συνεδριακούς χώρους, χώρους στάθμευσης, κ.λπ.
Σημειώνεται ότι ο Σιδηροδρομικός Σταθμός Πειραιώς διοικητικά ανήκει στον Δήμο Πειραιώς. Το ακίνητο, που βρίσκεται σε προνομιακή τοποθεσία, γειτνιάζει με τον Λιμένα Πειραιώς (μεσολαβεί μεταξύ τους η Ακτή Καλλιμασιώτη) και με τον τερματικό σταθμό Πειραιώς του ΗΣΑΠ (μεσολαβεί μεταξύ τους η οδός Κόνωνος). Οι υπόλοιπες δύο πλευρές του ακινήτου που ορίζουν το οικοδομικό του τετράγωνο (99/Τ.25), συνορεύουν με τις οδούς Αγίου Διονυσίου και Φωκίωνος. Το συνολικό εμβαδόν του ακινήτου του ΣΣ Πειραιά ανέρχεται σε 13.491 τ.μ.
Το ιστορικό
Το 2007 προκηρύχθηκε διεθνής δημόσιος διαγωνισμός με διαπραγμάτευση σε δύο φάσεις για την ανάδειξη αναδόχου με σύμβαση παραχώρησης του έργου: «Ανάπτυξη – χρηματοδότηση – διαχείριση και εκμετάλλευση κτιριακού συγκροτήματος στον σιδηροδρομικό σταθμό Πειραιώς (Σ.Π.Α.Π.)». Η Α΄ Φάση του Διαγωνισμού ολοκληρώθηκε τον Ιανουάριο του 2008, και προεπιλέχθηκαν 3 επιχειρηματικά σχήματα. Μετά από διαβούλευση με τους διαγωνιζόμενους, καθώς και αποφάσεις των Διοικητικών Συμβουλίων του ΟΣΕ και της ΓΑΙΑΟΣΕ, τον Απρίλιο του 2009 εγκρίθηκε και διατέθηκε στους προεπιλεγέντες το τεύχος της Β’ Φάσης του διαγωνισμού.
Κατά την καταληκτική ημερομηνία του διαγωνισμού δεν υποβλήθηκαν τελικώς προσφορές από τους προεπιλεγέντες και κατόπιν σύντομων διαπραγματεύσεων, ο διαγωνισμός ματαιώθηκε.
Εμπορικότητα
Η ευρύτερη περιοχή είναι αστική με μεγάλη πληθυσμιακή πυκνότητα. Λόγω της θέσεώς του, το ακίνητο χαρακτηρίζεται ως υπερτοπικό, με τη ζώνη επιρροής του να εκτείνεται αφενός στους Δήμους της Νομαρχίας Πειραιώς (Δήμοι Πειραιώς, Αγίου Ιωάννου Ρέντη, Δραπετσώνας, Κερατσινίου και Περάματος), μέχρι τον Δήμο Αθηναίων και τα προάστια (λόγω και της εξαιρετικής πρόσβασης μέσω Η.Σ.Α.Π.), αφετέρου ενόψει και της προγραμματισμένης επέκτασης του μετρό από το Χαϊδάρι έως την Ευαγγελίστρια του Πειραιά, με τα δυτικά προάστια του λεκανοπεδίου Αττικής (Αγία Βαρβάρα, Νίκαια, Κορυδαλλός). Ως αποτέλεσμα, ο συνολικός εκτιμώμενος αριθμός κατοίκων στην άμεση ζώνη επιρροής του Σιδηροδρομικού Σταθμού φτάνει στους 1,25 εκ. κατοίκους.