- Της Μαρίας Μόσχου
Στην συνέχιση της επιδότησης άγονων αεροπορικών γραμμών προχωρά το
υπουργείο Υποδομών – Μεταφορών ενώ την ίδια στιγμή ορίζει μέγιστες
τιμές ναύλου ανάλογα με την περίοδο και την κίνηση που παρατηρείται
καθώς και συχνότητα πτήσεων.
Όπως αναφέρεται οι αποφάσεις που υπογράφονται από τον υπουργό Υποδομών
– Μεταφορών Κ. Καραμανλή ελήφθησαν εξαιτίας της ανάγκης διασφάλισης
επαρκούς εξυπηρέτησης τακτικών αεροπορικών γραμμών σε συγκεκριμένα
δρομολόγια που είναι ζωτικής σημασίας για την ανάπτυξη των περιφερειών
στις οποίες αφορούν
Στο πλαίσιο αυτό προκηρύσσεται διεθνείς διαγωνισμός ώστε για 4 ακόμα
χρόνια και από την 1η Οκτωβρίου 2020 έως την 1η Οκτωβρίου 2024 να
επιδοτούνται 12 τακτικές αεροπορικές γραμμές στο εσωτερικό της
Ελλάδας.
Η παράταση και τροποποίηση των υποχρεώσεων παροχής δημόσιας υπηρεσίας
αφορά στις ακόλουθες γραμμές:
1. Αθήνα – Σκιάθος
2. Αθήνα – Ικαρία
3. Αθήνα – Σύρος
4. Αθήνα – Λέρος
5. Αθήνα – Αστυπάλαια
6. Αθήνα – Κάλυμνος
7. Αθήνα – Σκύρος
8. Θεσσαλονίκη – Σάμος
9. Θεσσαλονίκη – Χίος
10. Θεσσαλονίκη – Καλαμάτα
11. Ρόδος – Κάρπαθος – Κάσος
12. Ρόδος – Καστελόριζο
Από 01- 10- 2020 έως 30-09-2024 η επιδότηση προβλέπεται να φτάσει τα
24.608.000 ευρώ μη συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ με ισόποση δέσμευση
πίστωσης σε βάρος ειδικού λογαριασμού ΥΠΑ «Ταμείο Ανάπτυξης και
Εκσυγχρονισμού Αερολιμένα» (ΤΑΕΑ).
Η απόφαση προβλέπει την ελάχιστη συχνότητα πτήσεων και τις ελάχιστες
προσφερόμενες θέσεις εβδομαδιαίως ανά γραμμή:
Αθήνα – Σκιάθος:
Τρεις πτήσεις με επιστροφή εβδομαδιαίως, με σύνολο 60 προσφερομένων
θέσεων εβδομαδιαίως ανά κατεύθυνση, κατά τη χαμηλή περίοδο. Τέσσερις
πτήσεις με επιστροφή εβδομαδιαίως, με σύνολο 80 προσφερομένων θέσεων
εβδομαδιαίως ανά κατεύθυνση, κατά τη μέση περίοδο.
Έξι πτήσεις με επιστροφή εβδομαδιαίως, με σύνολο 240
προσφερομένων θέσεων εβδομαδιαίως ανά κατεύθυνση, κατά την υψηλή θερινή περίοδο.
Αθήνα – Ικαρία:
Τρεις πτήσεις με επιστροφή εβδομαδιαίως, με σύνολο 90
προσφερομένων θέσεων εβδομαδιαίως ανά κατεύθυνση, κατά τη χαμηλή
περίοδο. Τέσσερις πτήσεις με επιστροφή εβδομαδιαίως, με σύνολο 120
προσφερομένων θέσεων εβδομαδιαίως ανά κατεύθυνση, κατά τη μέση
περίοδο.
Έξι πτήσεις με επιστροφή εβδομαδιαίως, με ένα σύνολο 180 προσφερομένων
θέσεων εβδομαδιαίως ανά κατεύθυνση, κατά την υψηλή θερινή περίοδο.
Αθήνα – Σύρος:
Τρεις πτήσεις με επιστροφή εβδομαδιαίως, με σύνολο 60
προσφερομένων θέσεων εβδομαδιαίως ανά κατεύθυνση, κατά τη χαμηλή
περίοδο. Τέσσερις πτήσεις με επιστροφή εβδομαδιαίως, με σύνολο 80
προσφερομένων θέσεων
εβδομαδιαίως ανά κατεύθυνση, κατά τη μέση περίοδο.
Έξι πτήσεις με επιστροφή εβδομαδιαίως, με ένα σύνολο 120
προσφερομένων θέσεων εβδομαδιαίως ανά κατεύθυνση, κατά την υψηλή
θερινή περίοδο.
Αθήνα – Λέρος:
Τρεις πτήσεις με επιστροφή εβδομαδιαίως, με σύνολο 90 προσφερομένων
θέσεων εβδομαδιαίως ανά κατεύθυνση, κατά τη χαμηλή περίοδο. Τέσσερις
πτήσεις με επιστροφή εβδομαδιαίως, με σύνολο 120 προσφερομένων θέσεων
εβδομαδιαίως ανά κατεύθυνση, κατά τη μέση περίοδο.
Έξι (6) πτήσεις με επιστροφή εβδομαδιαίως, με σύνολο 180 προσφερομένων
θέσεων εβδομαδιαίως ανά κατεύθυνση, κατά την υψηλή θερινή περίοδο.
Αθήνα – Αστυπάλαια:
Τρεις πτήσεις με επιστροφή εβδομαδιαίως, με σύνολο 90
προσφερομένων θέσεων εβδομαδιαίως ανά κατεύθυνση, κατά τη χαμηλή
περίοδο. Τέσσερις πτήσεις με επιστροφή εβδομαδιαίως, με σύνολο 120
προσφερομένων θέσεων εβδομαδιαίως ανά κατεύθυνση, κατά τη μέση
περίοδο.
Έξι πτήσεις με επιστροφή εβδομαδιαίως, με ένα σύνολο 180 προσφερομένων
θέσεων εβδομαδιαίως ανά κατεύθυνση, κατά την υψηλή θερινή περίοδο.
Αθήνα – Κάλυμνος:
Τρεις πτήσεις με επιστροφή εβδομαδιαίως, με σύνολο 75 προσφερομένων
θέσεων εβδομαδιαίως ανά κατεύθυνση, κατά τη χαμηλή περίοδο. Τέσσερις
πτήσεις με επιστροφή εβδομαδιαίως, με σύνολο 100 προσφερομένων θέσεων
εβδομαδιαίως ανά κατεύθυνση, κατά τη μέση περίοδο. Έξι
πτήσεις με επιστροφή εβδομαδιαίως, με σύνολο 150 προσφερομένων θέσεων
εβδομαδιαίως ανά κατεύθυνση, κατά την υψηλή θερινή περίοδο.
Αθήνα – Σκύρος:
Τρεις πτήσεις με επιστροφή εβδομαδιαίως, με σύνολο 90
προσφερομένων θέσεων εβδομαδιαίως ανά κατεύθυνση, κατά τη χαμηλή
περίοδο. Τέσσερις πτήσεις με επιστροφή εβδομαδιαίως, με σύνολο 120
προσφερομένων θέσεων εβδομαδιαίως ανά κατεύθυνση, κατά τη μέση
περίοδο. Έξι πτήσεις με επιστροφή εβδομαδιαίως, με σύνολο 180
προσφερομένων θέσεων εβδομαδιαίως ανά κατεύθυνση, κατά την υψηλή
θερινή περίοδο.
Θεσσαλονίκη – Σάμος:
Τρεις πτήσεις με επιστροφή εβδομαδιαίως, με σύνολο 180
προσφερομένων θέσεων εβδομαδιαίως ανά κατεύθυνση, κατά τη χαμηλή
περίοδο. Τέσσερις πτήσεις με επιστροφή εβδομαδιαίως, με ένα σύνολο 240
προσφερομένων θέσεων εβδομαδιαίως ανά κατεύθυνση, κατά τη μέση
περίοδο. Έξι πτήσεις με επιστροφή εβδομαδιαίως, με σύνολο 360
προσφερομένων θέσεων εβδομαδιαίως ανά κατεύθυνση, κατά την υψηλή θερινή περίοδο.
Θεσσαλονίκη – Χίος:
Τρεις πτήσεις με επιστροφή εβδομαδιαίως, με σύνολο 180
προσφερομένων θέσεων εβδομαδιαίως ανά κατεύθυνση, κατά τη χαμηλή περίοδο. Τέσσερις πτήσεις με επιστροφή εβδομαδιαίως, με σύνολο 240
προσφερομένων θέσεων εβδομαδιαίως ανά κατεύθυνση, κατά τη μέση
περίοδο.
Έξι πτήσεις με επιστροφή εβδομαδιαίως, με σύνολο 360 προσφερομένων
θέσεων εβδομαδιαίως ανά κατεύθυνση, κατά την υψηλή θερινή περίοδο.
Θεσσαλονίκη – Καλαμάτα:
Τρεις πτήσεις με επιστροφή εβδομαδιαίως, με σύνολο
150 προσφερομένων θέσεων εβδομαδιαίως ανά κατεύθυνση, κατά τη χαμηλή
περίοδο. Τέσσερις πτήσεις με επιστροφή εβδομαδιαίως, με σύνολο 200
προσφερομένων θέσεων εβδομαδιαίως ανά κατεύθυνση, κατά τη μέση
περίοδο. Έξι πτήσεις με επιστροφή εβδομαδιαίως, με σύνολο 300
προσφερομένων θέσεων εβδομαδιαίως ανά κατεύθυνση, κατά την υψηλή
θερινή περίοδο.
Ρόδος – Κάρπαθος – Κάσος:
Τρεις πτήσεις με επιστροφή εβδομαδιαίως, με σύνολο 90 προσφερομένων
θέσεων εβδομαδιαίως ανά κατεύθυνση, κατά τη χαμηλή περίοδο. Τέσσερις
πτήσεις με επιστροφή εβδομαδιαίως, με σύνολο 120 προσφερομένων θέσεων
εβδομαδιαίως ανά κατεύθυνση, κατά τη μέση περίοδο. Έξι πτήσεις με
επιστροφή εβδομαδιαίως, με σύνολο 180 προσφερομένων θέσεων
εβδομαδιαίως ανά κατεύθυνση, κατά την υψηλή θερινή περίοδο.
Ρόδος – Καστελόριζο:
Τρεις πτήσεις με επιστροφή εβδομαδιαίως, με σύνολο 60
προσφερομένων θέσεων εβδομαδιαίως ανά κατεύθυνση, κατά τη χαμηλή
περίοδο. Τέσσερις πτήσεις με επιστροφή εβδομαδιαίως, με ένα σύνολο 80
προσφερομένων θέσεων
εβδομαδιαίως ανά κατεύθυνση, κατά τη μέση περίοδο. Έξι
πτήσεις με επιστροφή εβδομαδιαίως, με σύνολο 120
προσφερομένων θέσεων εβδομαδιαίως ανά κατεύθυνση, κατά την υψηλή θερινή περίοδο.
Ως χαμηλή περίοδος ορίζεται η χειμερινή περίοδος ΙΑΤΑ.
Ως μέση περίοδος ορίζεται από την έναρξη της θερινής περιόδου ΙΑΤΑ, ο
Απρίλιος, ο Μάιος και ο Οκτώβριος, μέχρι τη λήξη της θερινής περιόδου
ΙΑΤΑ. Ως υψηλή θερινή περίοδος ορίζονται οι μήνες Ιούνιος, Ιούλιος,
Αύγουστος και Σεπτέμβριος.
Σε περίπτωση που τα διατιθέμενα αεροσκάφη δεν διαθέτουν την
απαιτούμενη χωρητικότητα για την κάλυψη του ελάχιστου αριθμού
προσφερόμενων θέσεων εβδομαδιαίως οι συχνότητες πτήσεων μπορούν να
αυξηθούν αναλόγως.
Σε περίπτωση που οι πτήσεις δεν εκτελεσθούν λόγω μετεωρολογικών
συνθηκών, θα πρέπει να εκτελούνται κατά τις αμέσως επόμενες ημέρες,
κατά τρόπο ώστε να ικανοποιείται η εβδομαδιαία ζήτηση, λαμβάνοντας
υπόψη τις ελάχιστες εβδομαδιαίως προσφερόμενες θέσεις.
Σε περίπτωση μη αναπλήρωσης της πτήσης που δεν εκτελέστηκε λόγω
μετεωρολογικών συνθηκών ο αερομεταφορέας θα καταβάλει στην ΥΠΑ ποσό
10.000 ευρώ.
Κατά την εκτέλεση των δρομολογίων παροχής δημόσιας υπηρεσίας δεν
επιτρέπεται η προσθήκη άλλων ενδιάμεσων σταθμών.
Όσον αφορά στα ωράρια και στις μέρες εκτέλεσης των δρομολογίων οι
αφίξεις /αναχωρήσεις των δρομολογίων προς/από τα αεροδρόμια μη εικοσιτετραώρου λειτουργίας θα πρέπει να πραγματοποιούνται πριν από τις 18:30 κατά την χειμερινή περίοδο ΙΑΤΑ και πριν από τις 21:00 κατά τη θερινή περίοδο.
Τα δρομολόγια της Παρασκευής και Κυριακής θα πρέπει να πραγματοποιούνται απογευματινές ώρες.
Στις περιπτώσεις εκτέλεσης 2 ή 3 εβδομαδιαίων δρομολογίων, αυτά δεν πρέπει να εκτελούνται σε συνεχόμενες ημέρες της εβδομάδας. Οι γραμμές με ενδιάμεσα σκέλη θα εκτελούνται αδιάλειπτα, χωρίς αδικαιολόγητη καθυστέρηση στους ενδιάμεσους σταθμούς, πέραν του προβλεπόμενου χρόνου παραμονής του αεροσκάφους στο έδαφος.
Όσον αφορά στους ναύλους:
Η τιμή αναφοράς απλής διαδρομής οικονομικής θέσης δεν μπορεί να υπερβαίνει τα ποσά που αναγράφονται κατωτέρω:
Ο αριθμός των ακυρουμένων πτήσεων για λόγους για τους οποίους
ευθύνεται ο αερομεταφορέας δεν μπορεί να υπερβαίνει το 1% του
συνολικού ετήσιου αριθμού πτήσεων, εκτός των περιπτώσεων ανωτέρας βίας.
Τυχόν πρόθεση διακοπής λειτουργίας οποιασδήποτε από τις αναφερόμενες
γραμμές, θα πρέπει να γνωστοποιείται από τον αερομεταφορέα στην
Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας, Διεύθυνση Αεροπορικής Εκμετάλλευσης, Τμήμα Διμερών Αεροπορικών Συμφωνιών, τουλάχιστον έξι μήνες προ της διακοπής.
Στην περίπτωση αυτή ο αερομεταφορέας θα καταβάλει στο Ελληνικό
Δημόσιο (ΥΠΑ), ως ρήτρα αποζημίωσης, το ποσό των 500.000 ευρώ.
Επισημαίνεται ότι εάν κανένας αερομεταφορέας δεν έχει εκδηλώσει
εγγράφως μέχρι την 30η Ιουνίου 2020 στην Υπηρεσία Πολιτικής
Αεροπορίας, Διεύθυνση Αεροπορικής Εκμετάλλευσης, την πρόθεσή του για εκτέλεση τακτικών πτήσεων σε μία ή περισσότερες από τις ανωτέρω γραμμές και χωρίς οικονομικό αντιστάθμισμα, η Ελλάδα έχει αποφασίσει,
στα πλαίσια της διαδικασίας που προβλέπεται στο άρθρο 17 του
Κανονισμού ΕΚ 1008/2008, να περιορίσει από 1ης Οκτωβρίου 2020 έως 30
Σεπτεμβρίου 2024 την πρόσβαση σε ένα μόνον αερομεταφορέα για κάθε μια
ή περισσότερες από τις ανωτέρω γραμμές και να χορηγήσει, κατόπιν
πρόσκλησης υποβολής προσφορών, το δικαίωμα εκμετάλλευσης των γραμμών
αυτών από την 1η Οκτωβρίου 2020.
Δεύτερος Διαγωνισμός
Παράλληλα με άλλη απόφαση εγκρίνεται η διαδικασία σύναψης δημοσίων
συμβάσεων για την εκμετάλλευση των κάτωθι τακτικών Αεροπορικών γραμμών: Αθήνα – Κοζάνη – Καστοριά και Θεσσαλονίκη – Λήμνος –Ικαρία από 01-07-2020 έως 30-06- 2024 στις οποίες έχουν επιβληθεί υποχρεώσεις παροχής δημόσιας υπηρεσίας, μεγίστου ποσού 5.536.000 €, μη συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ.
Όσον αφορά στην ελάχιστη συχνότητα πτήσεων και στις ελάχιστες προσφερόμενες θέσεις εβδομαδιαίως ανά γραμμή:
Αθήνα – Κοζάνη – Καστοριά – Αθήνα
Δύο πτήσεις με επιστροφή εβδομαδιαίως, με ένα σύνολο 90 προσφερομένων θέσεων εβδομαδιαίως ανά κατεύθυνση, καθόλη τη διάρκεια του έτους.
Αθήνα – Καστοριά – Κοζάνη – Αθήνα
Μία (1) πτήση με επιστροφή εβδομαδιαίως, με ένα σύνολο 30 προσφερομένων θέσεων εβδομαδιαίως ανά κατεύθυνση, καθόλη τη διάρκεια του έτους.
Θεσσαλονίκη – Λήμνος– Ικαρία
Τρεις (3) πτήσεις με επιστροφή εβδομαδιαίως, με ένα σύνολο 90
προσφερομένων θέσεων εβδομαδιαίως ανά κατεύθυνση, κατά τη χαμηλή περίοδο. Τέσσερις (4) πτήσεις με επιστροφή εβδομαδιαίως, με ένα σύνολο 120 προσφερομένων θέσεων εβδομαδιαίως ανά κατεύθυνση, κατά τη μέση περίοδο.
Έξι (6) πτήσεις με επιστροφή εβδομαδιαίως, με ένα σύνολο 180 προσφερομένων θέσεων
εβδομαδιαίως ανά κατεύθυνση, κατά την υψηλή θερινή περίοδο.
Σε περίπτωση που οι πτήσεις δεν εκτελεσθούν λόγω μετεωρολογικών συνθηκών, θα πρέπει να εκτελούνται κατά τις αμέσως επόμενες ημέρες, κατά τρόπο ώστε να ικανοποιείται η εβδομαδιαία ζήτηση, λαμβάνοντας υπόψη τις ελάχιστες εβδομαδιαίως προσφερόμενες θέσεις.
Σε περίπτωση μη αναπλήρωσης της πτήσης που δεν εκτελέστηκε λόγω μετεωρολογικών συνθηκών ο αερομεταφορέας θα καταβάλει στην ΥΠΑ ποσό 10.000 ευρώ.
Η τιμή αναφοράς απλής διαδρομής οικονομικής θέσης δεν μπορεί να υπερβαίνει τα ποσά που αναγράφονται κατωτέρω:
Ο αριθμός των ακυρουμένων πτήσεων για λόγους για τους οποίους ευθύνεται ο αερομεταφορέας δεν μπορεί να υπερβαίνει το 1% του συνολικού ετήσιου αριθμού πτήσεων, εκτός των περιπτώσεων ανωτέρας βίας.
Τυχόν πρόθεση διακοπής λειτουργίας οποιασδήποτε από τις αναφερόμενες
γραμμές, θα πρέπει να γνωστοποιείται από τον αερομεταφορέα στην Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας, Διεύθυνση Αεροπορικής Εκμετάλλευσης, Τμήμα Διμερών Αεροπορικών Συμφωνιών, τουλάχιστον έξι μήνες προ της διακοπής.
Στην περίπτωση αυτή ο αερομεταφορέας θα καταβάλει στο Ελληνικό Δημόσιο
(ΥΠΑ), ως ρήτρα αποζημίωσης, το ποσό των 500.000 ευρώ.
Επισημαίνεται ότι εάν κανένας αερομεταφορέας δεν έχει εκδηλώσει εγγράφως μέχρι την 28η Φεβρουαρίου 2020 στην Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας, Διεύθυνση Αεροπορικής Εκμετάλλευσης, την πρόθεσή του για εκτέλεση τακτικών πτήσεων σε μία ή περισσότερες από τις ανωτέρω γραμμές και χωρίς οικονομικό αντιστάθμισμα, η Ελλάδα έχει αποφασίσει, στα πλαίσια της διαδικασίας που προβλέπεται στο άρθρο 17 του Κανονισμού ΕΚ 1008/2008,
να περιορίσει από 1ης Ιουλίου 2020 έως 30 Ιουνίου 2024 την πρόσβαση σε ένα μόνον αερομεταφορέα για κάθε μια ή περισσότερες από τις ανωτέρω γραμμές και να χορηγήσει, κατόπιν πρόσκλησης υποβολής προσφορών, το δικαίωμα εκμετάλλευσης των γραμμών αυτών από την 1η Ιουλίου 2020.




