18.1 C
Athens
Τρίτη, 14 Οκτωβρίου, 2025

8 στους 10 που χρησιμοποιούν AI για τα ταξίδια τους, ανησυχούν για την ασφάλεια των δεδομένων τους

Η τεχνητή νοημοσύνη (AI) εκτιμάται ιδιαίτερα από τους ταξιδιώτες για την εξοικονόμηση χρόνου, την εύρεση εξατομικευμένων προτάσεων και προσφορών που μειώνουν το κόστος. Ωστόσο, η επίγνωση των κινδύνων ασφάλειας δεδομένων παραμένει επίσης υψηλή — κάτι που, όπως σημειώνουν οι ειδικοί ασφαλείας, αποτελεί θετική εξέλιξη.

Το ερευνητικό κέντρο αγοράς της Kaspersky διερεύνησε τι ωθεί τους ενεργούς χρήστες της τεχνητής νοημοσύνης να εμπιστεύονται τα chatbots και τα εργαλεία AI για τον σχεδιασμό ταξιδιών και πώς αξιολογούν την ασφάλεια αυτών των υπηρεσιών.*

Η έρευνα αποκαλύπτει ότι το βασικό κίνητρο για τη χρήση της AI στον ταξιδιωτικό προγραμματισμό είναι η εξοικονόμηση χρόνου και η απλοποίηση της προετοιμασίας — με το 73% των χρηστών να επισημαίνει αυτά τα οφέλη. Άλλα σημαντικά πλεονεκτήματα, που αναφέρθηκαν από το 65% των συμμετεχόντων, είναι η αναζήτηση πληροφοριών για τα κύρια αξιοθέατα στον προορισμό και οι εξατομικευμένες προτάσεις με βάση τις προσωπικές προτιμήσεις. Επιπλέον, το 63% χρησιμοποιεί την AI για να εντοπίσει τις πιο συμφέρουσες προσφορές, ενώ το 61% βασίζεται σε αυτή για να βρει πληροφορίες που θα ήταν δύσκολο να εντοπίσει διαφορετικά.

Ενδιαφέρον παρουσιάζει το γεγονός ότι η παλαιότερη γενιά (55+) εμφανίζει διαφορετική προσέγγιση: ενδιαφέρεται λιγότερο για τις εξατομικευμένες προσφορές (60%), αλλά βασίζεται περισσότερο στην AI για να ανακαλύψει προτάσεις που δεν θα μπορούσε να βρει μόνη της (65%). Παράλληλα, οι γονείς δείχνουν αυξημένο ενδιαφέρον για προτάσεις προσαρμοσμένες στις ανάγκες τους (68%) σε σύγκριση με άτομα χωρίς παιδιά (60%), γεγονός που υπογραμμίζει τον ολοένα και πιο ευέλικτο ρόλο της τεχνητής νοημοσύνης ως βοηθού για διαφορετικές ομάδες χρηστών.

Σήμερα, χάρη στην AI, ένα εξατομικευμένο ταξιδιωτικό πλάνο που ταιριάζει πλήρως στις ανάγκες και τον προϋπολογισμό κάθε ταξιδιώτη μπορεί να δημιουργηθεί μέσα σε λίγα κλικ. Ωστόσο, οι πληροφορίες που παρέχουν τα chatbots πρέπει πάντα να ελέγχονται. Έχουν ήδη υπάρξει περιστατικά όπου ταξιδιώτες αντιμετώπισαν προβλήματα επειδή εμπιστεύτηκαν υπερβολικά την AI χωρίς να κάνουν δική τους έρευνα.

Επιπλέον, δεν είναι μόνο οι πληροφορίες που πρέπει να ελέγχονται, αλλά και οι σύνδεσμοι που παρέχει η AI — καθώς ανάμεσά τους μπορεί να υπάρχουν κακόβουλοι ή phishing σύνδεσμοι. Πριν κάνει κάποιος κλικ σε έναν σύνδεσμο που του προτείνει chatbot, συνιστάται να τον ελέγξει με μια λύση κυβερνοασφάλειας που διαθέτει ανίχνευση phishing.

AI και Ασφάλεια

Πέρα από τη χάραξη διαδρομής και την αναζήτηση πληροφοριών, η τεχνητή νοημοσύνη στον ταξιδιωτικό προγραμματισμό αναλαμβάνει συχνά και την κράτηση ξενοδοχείων ή εισιτηρίων, κάτι που αναπόφευκτα απαιτεί την κοινοποίηση προσωπικών δεδομένων. Η έρευνα της Kaspersky αποκάλυψε ότι όλοι οι ταξιδιώτες δεν είναι έτοιμοι να εμπιστευτούν στην AI τα προσωπικά τους στοιχεία.

Σχεδόν οι μισοί (48%) από τους ερωτηθέντες αναγνωρίζουν κινδύνους ασφαλείας στη χρήση της AI και προσπαθούν να μην κοινοποιούν ευαίσθητα δεδομένα. Μαζί με εκείνους τους 37% που, αν και δεν ανησυχούν ιδιαίτερα, προσπαθούν να είναι προσεκτικοί, προκύπτει ότι το 86% των χρηστών που χρησιμοποιούν AI για ταξιδιωτικό προγραμματισμό σκέφτεται την ασφάλεια των δεδομένων του κατά τη χρήση αυτών των εργαλείων. Μόνο το 14% δηλώνει ότι θεωρεί απολύτως ασφαλή την κοινοποίηση δεδομένων στην AI.

Στην ηλικιακή ομάδα 18-34 ετών, οι ανησυχίες είναι ακόμη πιο έντονες: το 52% των ερωτηθέντων δηλώνει επιφυλακτικό ως προς την κοινοποίηση προσωπικών δεδομένων. Αντίθετα, οι άνω των 55 ετών είναι πιο χαλαροί· μόνο το 42% αντιλαμβάνεται πιθανούς κινδύνους, ενώ το 44% δεν θεωρεί ότι υπάρχουν σοβαρές απειλές, αλλά επιλέγει να μοιράζεται επιλεκτικά δεδομένα — μια πιο «ισορροπημένη» στάση απέναντι στην ασφάλεια της AI.

Σύμφωνα με την έρευνα, οι ταξιδιώτες στην Ισπανία, το Ηνωμένο Βασίλειο, την Ινδονησία, τη Μαλαισία και τη Νότια Αφρική εκφράζουν τις μεγαλύτερες ανησυχίες για τους κινδύνους που σχετίζονται με την AI, ενώ εκείνοι στην Κίνα, τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και τη Σαουδική Αραβία εμφανίζουν μεγαλύτερη εμπιστοσύνη στην ασφάλεια των συστημάτων AI.

“Η έρευνα δείχνει αξιοσημείωτη προσοχή εκ μέρους των ταξιδιωτών που χρησιμοποιούν AI — κάτι που είναι ενθαρρυντικό. Μια λογική και προσεκτική στάση είναι απαραίτητη για κάθε είδους διαδικτυακή αλληλεπίδραση, ειδικά όταν πρόκειται για την κοινοποίηση προσωπικών δεδομένων. Άλλωστε, οι ‘ιδιωτικές’ συνομιλίες σας με την AI μπορεί να εκτεθούν σε κυβερνοαπειλές ή μια ‘ελκυστική’ προσφορά που εντοπίζει ένα chatbot μπορεί τελικά να αποδειχθεί απάτη. Αυτό δεν σημαίνει ότι πρέπει να εγκαταλείψετε εντελώς αυτά τα ψηφιακά εργαλεία· αντίθετα, να είστε προσεκτικοί, να αποφεύγετε την υπερβολική κοινοποίηση πληροφοριών και να σκέφτεστε προσεκτικά ποιες εργασίες μπορείτε να αναθέσετε στην AI. Με αυτόν τον τρόπο, οι υπηρεσίες που βασίζονται στην τεχνητή νοημοσύνη μπορούν να εξελιχθούν σε αξιόπιστους βοηθούς που σας υποστηρίζουν με ασφάλεια και αποτελεσματικότητα,” σημειώνει ο Vladislav Tushkanov, Group Manager στο Kaspersky AI Technology Research Center.

Συμβουλές της Kaspersky για ασφαλή χρήση της AI:

  • Μην κοινοποιείτε προσωπικά δεδομένα (ταυτότητα, διεύθυνση, κωδικούς πρόσβασης ή άλλες ευαίσθητες πληροφορίες) σε βοηθούς AI. Να είστε επιλεκτικοί με τις πλατφόρμες στις οποίες τα ανεβάζετε.

  • Εκτελέστε οι ίδιοι τις σημαντικές ενέργειες (όπως αποστολή email, αγορές, κρατήσεις κ.λπ.). Αναθέστε στην AI μόνο τις τυπικές, επαναλαμβανόμενες εργασίες.

  • Ελέγχετε τους συνδέσμους και τα email που σας προτείνει η AI. Χρησιμοποιείτε αξιόπιστες λύσεις ασφαλείας για να ελέγχετε τις διευθύνσεις URL και να μπλοκάρετε ύποπτους ιστότοπους, προστατεύοντας παράλληλα τις online πληρωμές σας.

  • Αν επιλέξετε την AI ως κύριο ταξιδιωτικό βοηθό, βεβαιωθείτε ότι διαθέτετε σταθερή σύνδεση στο διαδίκτυο κατά τη διάρκεια του ταξιδιού σας. Σκεφτείτε τη χρήση eSIM για συνεχή πρόσβαση σε δεδομένα κινητής.

  • Μην συνδέετε τους κύριους λογαριασμούς σας που περιέχουν ευαίσθητα δεδομένα σε chatbots ή άλλες υπηρεσίες τεχνητής νοημοσύνης.

 

*Η μελέτη πραγματοποιήθηκε από το ερευνητικό κέντρο αγοράς της Kaspersky το καλοκαίρι του 2025, με συμμετοχή 3.000 ατόμων από 15 χώρες (Αργεντινή, Χιλή, Κίνα, Γερμανία, Ινδία, Ινδονησία, Ιταλία, Μαλαισία, Μεξικό, Σαουδική Αραβία, Νότια Αφρική, Ισπανία, Τουρκία, Ηνωμένο Βασίλειο και Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα).

Κοινοποιηση αρθρου

Τελευταια Νεα

Η Samsung OLED 4K S95F 2025 τηλεόραση της Samsung έλαβε πιστοποίηση «Real Black» από τη VDE για την ποιότητα εικόνας της

Η Samsung Electronics Co., Ltd. ανακοίνωσε ότι η OLED 4K S95F τηλεόραση του 2025 έχει επίσημα πιστοποιηθεί ως οθόνη «Real Black» από τον οργανισμό...

Τεχνητή Νοημοσύνη: Τι να περιμένουμε σε Υγεία, Εργασία και Τέχνες τα επόμενα χρόνια

Οι επιπτώσεις της AI σε σημαντικούς κλάδους της κοινωνικής και οικονομικής ζωής αναπτύχθηκαν σε ειδική συζήτηση στο Olympia Forum VI την προηγούμενη εβδομάδα, με τη συμμετοχή...

Η Ελλάδα ανεβάζει ταχύτητες σε 5G και FTTH

Της Μαρίας Μόσχου Σημαντική αποκλιμάκωση των τιμών στις τηλεπικοινωνιακές υπηρεσίες καταγράφεται τα τελευταία χρόνια στην Ελλάδα, με τη χώρα να πλησιάζει γρηγορότερα από ποτέ τον...

Philips Evnia 25M2N3200U: Μια υψηλών επιδόσεων οθόνη eSports για ανταγωνιστικούς παίκτες

Στις 09 Οκτωβρίου 2025 η Philips Monitors ανακοίνωσε την κυκλοφορία της νέας οθόνης Philips Evnia 25M2N3200U. Κατασκευασμένη για ανταγωνιστικούς παίκτες που επιδιώκουν το μέγιστο...

Netcompany: VERÁ, μια κομβικής σημασίας IT λύση για την Ευρωπαϊκή Άμυνα και Ανθεκτικότητα

Η Netcompany παρουσιάζει για πρώτη φορά την πλατφόρμα VERÁ, μία καινοτόμο λύση για την Άμυνα και την Ανθεκτικότητα, που ωρίμασε μέσα από πέντε χρόνια...