- Της Μαρίας Μόσχου
Μπορεί η Ελλάδα τα τελευταία πέντε χρόνια να έχει κάνει θεαματικό άλμα όσον αφορά τις αεροπορικές μεταφορές και την προσέλκυση νέων αεροπορικών εταιρειών ου συνδέουν την χώρα μας σχεδόν με όλη την υφήλιο ωστόσο πρέπει να γίνουν σημαντικές παρεμβάσεις για να συνεχιστεί η ανάπτυξη των Αερομεταφορών στην Ελλάδα.
Στο πλαίσιο αυτό πρέπει να γίνουν παρεμβάσεις σε τρεις βασικούς τομείς στις αεροπορικές μεταφορές στην χώρα μας όπως προκύπτει από πρόσφατη μελέτη που παρουσιάστηκε στο συνέδριο της Διεθνούς Ένωσηε Αερομεταφορών (International Air Transport Association – ΙΑΤΑ που εκπροσωπεί σχεδόν 290 αεροπορικές εταιρείες οι οποίες ελέγχουν το 82% των παγκόσμιων αερομεταφορών), το οποίο πραγματοποιείται σε κεντρικό ξενοδοχείο της Αθήνας,
Σύμφωνα με την πρόσφατη μελέτη σχετικά με την ανταγωνιστικότητα στον κλάδο των αερομεταφορών, η Ελλάδα θα πρέπει να εργαστεί στην κατεύθυνση του εκσυγχρονισμού του εναέριου χώρου της, να διατηρήσει υπό έλεγχο τις χρεώσεις των υπηρεσιών αεροδρομίου και να επεκτείνει τη χωρητικότητα τερματικών σταθμών και διαδρόμων προσγείωσης, προκειμένου να είναι σε θέση να ικανοποιήσει μελλοντική αύξηση στη ζήτηση από την πλευρά των επιβατών και να συνεχίσει να αξιοποιεί την επιτυχία του κλάδου. Μάλιστα η ΙΑΤΑ δηλώνει έτοιμη να βοηθήσει την χώρα μας να παραμείνει «πρωταγωνιστής» στις αεροπορικές μεταφορές.
Η μελέτη με τίτλο “Ελλάδα – Δείκτες Ανταγωνιστικότητας Ρυθμιστικού Πλαισίου Αερομεταφορών” αποκαλύπτει ότι, από πλευράς πλήθους αεροπορικών συνδέσεων, η Ελλάδα βρίσκεται στην όγδοη θέση στην Ευρώπη, με την αεροπορική συνδεσιμότητα να έχει αυξηθεί κατά 106% μεταξύ 2013 και 2018. Η συμβολή των Αερομεταφορών στην ελληνική οικονομία είναι επίσης σημαντική, καθώς ο κλάδος υποστηρίζει 457.000 θέσεις εργασίας, ενώ η συνεισφορά του στο ελληνικό ΑΕΠ υπολογίζεται στα 17,8 δισεκατομμύρια ευρώ, ποσό που αντιστοιχεί στο 10,2% του συνόλου.
Παρά την ήδη σημαντική συνεισφορά του κλάδου, η μελέτη προχώρησε σε μια σειρά κρίσιμων προτάσεων για τις Αερομεταφορές στην Ελλάδα, ώστε να παραμείνουν σε τροχιά ανάπτυξης, δημιουργώντας ακόμη μεγαλύτερη αξία για την ελληνική οικονομία:
Η Ελλάδα θα πρέπει να επιδιώξει τον εκσυγχρονισμό του εναέριου χώρου και των συστημάτων της, προκειμένου να βελτιωθεί η διαχείριση της εναέριας κυκλοφορίας και να μειωθούν οι καθυστερήσεις κατά τη διάρκεια της καλοκαιρινής περιόδου. Μεταξύ 2015 και 2017, οι σχετικές επενδύσεις ήταν πρακτικά ανύπαρκτες, με αποτέλεσμα σήμερα το σύνολο των στοιχείων ενεργητικού να βρίσκεται πολύ κάτω από το επίπεδο που έχει συμφωνηθεί στο σχετικό πλάνο απόδοσης. Επίσης, στα αεροδρόμια όπου παρατηρείται κυκλοφοριακή συμφόρηση χρειάζεται να προστεθεί ένας αριθμός ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας.
Η Ελλάδα θα πρέπει να προστατεύει τους επιβάτες και τις αεροπορικές εταιρείες από υπερβολικές χρεώσεις στις υπηρεσίες αεροδρομίου, ενισχύοντας την αρμοδιότητα της ρυθμιστικής Αρχής να διατηρεί τις χρεώσεις σε ευθεία συνάρτηση με το πραγματικό κόστος. Αυτό είναι ιδιαιτέρως σημαντικό, δεδομένου ότι η ιδιωτικοποίηση των ελληνικών αεροδρομίων συνεχίζεται. Περιθώριο βελτίωσης υπάρχει επίσης και στη σχέση κόστους – αποδοτικότητας σε όλα τα αεροδρόμια της χώρας.
Η ανάπτυξη νέων υποδομών – τερματικοί σταθμοί και διάδρομοι προσγείωσης- θα πρέπει να συνεχιστεί σύμφωνα με τα υπάρχοντα σχέδια, ώστε να μπορεί να καλυφθεί μελλοντική αύξηση της ζήτησης από την πλευρά των επιβατών. Θα πρέπει επίσης να υπάρχει αποτελεσματική διαβούλευση με τις αεροπορικές εταιρείες, τους βασικούς χρήστες των αεροδρομίων, ώστε να διασφαλιστεί ότι οι υποδομές καλύπτουν επαρκώς τις ανάγκες τους και ότι το κόστος ανάπτυξης και λειτουργίας τους παραμένει προσιτό.
«Τα αποτελέσματα της μελέτης έρχονται να μας υπενθυμίσουν ότι η ύπαρξη αξιόπιστων αεροπορικών συνδέσεων συνεπάγεται πολλά οφέλη για την οικονομία και την κοινωνία. Οι αερομεταφορές δημιουργούν θέσεις εργασίας, διευκολύνουν τον τουρισμό, στηρίζουν το διεθνές εμπόριο και αποτελούν σημαντικό παράγοντα της ελληνικής οικονομίας. Με περισσότερους από 25 εκατομμύρια επιβάτες να αναχωρούν από τα ελληνικά αεροδρόμια κάθε χρόνο, υπάρχουν πολλοί λόγοι να είναι κανείς περήφανος για όσα έχει πετύχει ο κλάδος των αερομεταφορών στη χώρα. Παρόλα αυτά, η Ελλάδα έχει μια μοναδική ευκαιρία να διασφαλίσει το ότι ο κλάδος είναι έτοιμος να αντιμετωπίσει με επιτυχία τις προκλήσεις του μέλλοντος, εντείνοντας τις προσπάθειες για αύξηση της ανταγωνιστικότητας στον τομέα των αερομεταφορών. Η IATA είναι έτοιμη να προσφέρει εξειδικευμένες γνώσεις και διεθνή εμπειρία ούτως ώστε να βοηθήσει την Ελλάδα να αποκομίσει τα μέγιστα από τον κλάδο των αερομεταφορών, προς όφελος του ελληνικού λαού και της οικονομίας της», δήλωσε ο κ. Alexandre de Juniac, Γενικός Διευθυντής και Διευθύνων Σύμβουλος της IATA.